• 4
  • 5
2022-09-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Du fattar visst inte. Man behöver inte bygga nåt, stationerna finns redan och man behöver inte värma dem mer än när dom brukas. Det gäller att inte lägga ner befintliga stationer för ett nät av såna byggdes upp en gång i tiden men privatismen vill montera ner dem pga olönsamhet.

Näringsidkare etablerar sig bara där det finns lönsamhet. Punkt. Gäller även utbildning och vård.
Åter igen. Även Bilprovningen stängde stationer som var olönsamma. Detta skedde alltså under monopolet. Det var så de mobila stationerna kom till. De var billigare i drift.

Men okej, du vill ha kommunism och planekonomi. Det kan man ha men det blir aldrig bättre av det, bara sämre. Alla får det lika dåligt.

Hur ska man nu göra då för att åter förstatliga fordonsbesiktningen, ska man ta pengar ifrån pensionsfonderna för att köpa upp alla företagen?
Citera
2022-09-17, 10:09
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Åter igen. Även Bilprovningen stängde stationer som var olönsamma. Detta skedde alltså under monopolet. Det var så de mobila stationerna kom till. De var billigare i drift.

Men okej, du vill ha kommunism och planekonomi. Det kan man ha men det blir aldrig bättre av det, bara sämre. Alla får det lika dåligt.

Hur ska man nu göra då för att åter förstatliga fordonsbesiktningen, ska man ta pengar ifrån pensionsfonderna för att köpa upp alla företagen?

De enda mobila stationer jag har hört talas om var en som användes för en större ö och jag har heller aldrig hört talas om stationer som stängt helt under monopolet och då bor jag ändå i ett av de mera glesbefolkade länen. I Finland där privatiseringen av bilprovning gjordes långt tidigare är man nu uppe i ca en tusenlapp för att besikta, dvs 10 minuters jobb. Är det rimligt?

Kommunism vill jag verkligen inte ha men vissa samhällsfunktioner mår bättre av att vara i statens regi. Eller ska vi också privatisera försvaret, universiteten och brandförsvaret?
Vinstdrivande verksamhet vill inget hellre än tjäna pengar och det gör man enklast genom dra ner på kostnader och då på bekostnad av kvalitén och sen försvinner den eventuella vinsten utomlands. Jag hissar fri konkurrens inom tillverkande industri och handeln samt vissa tjänster men jag viker inte en tum på att vården och skolorna inte ska vara vinstdrivande!

Förstatliga nåt som tidigare varit fritt är mycket riktigt en knepig nöt men det måste regleras i lag. En utfasning under en längre period är nog det enda vettiga.
Citera
2022-09-17, 11:55
Medlem
Citat:

Samtliga mobila besiktningsenheter är tagna ur drift, så det alternativet finns inte längre. Borde annars vara det som passar bäst i glesbygd, men förmodligen dyra i drift. De som fanns var visst rätt slitna.
Citera
2022-09-17, 12:30
Medlem
Citat:

Nej, de mobila stationerna var INTE billigare att driva - tvärt om.
Men merkostnaden betalades av stationerna i tätort - besiktningsavgiften var lika över hela landet.
Om jag inte är fel underrättad så lades de mobila stationerna i malpåse förra året.
Definitivt ingen lönsamhet att driva dem.
ASB hade inte råd och de nya profitörerna, som skattar utomlands, är inte intresserade av förlustanläggningar.
Därför blir vissa glesbyggdsområden av med ASB service och kunderna får i en del fal avsätta en arbetsdag för att få bilen besiktad.
Tyvärr.
Citera
2022-09-17, 15:27
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Stadsbo.
Det är jag också men inte från början och jag förstår dom som bekymrar sig över den att mer utarmade servicen för dom som inte har all tänkbar service inom cykelavstånd.
Hela 20% av Sveriges befolkning bor i det som kallas tätortsnära landsbygd men det kan ändå innebära tiotals mil till centralorten där huvuddelen av servicen finns. Om den finns alls i kommunen.

Jag vet stationer på mindre orter som bara har/hade besiktningstid 1-2 dagar i veckan. Hur går det till? Jo, personal från närkommunerna fördelar och åker mellan stationerna och det har fungerat bra. Lokalerna finns ju redan så det är väl inget märkvärdigt med att ha ambulerande personal? Eller tänkte din storstadshjärna inte så långt?

Tänker man i stora penseldrag så måste glesbygden få bibehålla såväl service, infrastruktur som stöd för att inte bli spökstäder. Och ja: det måste få kosta. En rättvis modell vore att stadsbor fick betala högre skatt och detta går glesbygden tillgodo. Samma sak med t ex el som produceras i älvar eller vindkraftsparker i mindre samhällen, en del av vinsten ska orten ha. Den modellen har man i Norge.

Låter bra, och glesbygdsbor bör betala motsvarande skatt som ska gå stadsbor tillgodo för att glesbygdsbor väljer att vara tärande.
Citera
2022-09-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Låter bra, och glesbygdsbor bör betala motsvarande skatt som ska gå stadsbor tillgodo för att glesbygdsbor väljer att vara tärande.
Vadå tärande?
Det enda bra med nollåttor från Fjollträsk är de möjliggör för bärgarna i glesbyggd att överleva året runt.
Jul, vintersportlov och påsk måste de ha "assistans" när dom lämnar den bara asfalten.
På den vinsten lever bärgarna året runt.
Citera
2022-09-17, 17:26
Medlem
PeterNosters avatar
Har man räknat på det där?

Vad är sannolikheten att det händer en olycka i Burträskområdet jämfört med motsvarande sträcka i Fjollträskområdet. Det kanske inte behövs någon besiktning alls där uppe.

Måste man inte kolla statistiken. Ger mig fan på att de långa resorna till besiktningen skapar fler olyckor än om man inte behövde åka alls.

Sen kan man ju väga sannolikheten att man fastnar i en flygande kontroll i Burträskområdet.
Hur mycket kostar det att köra obesiktat? Man slipper ju skatten också.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in