• 1
  • 2
2022-09-06, 11:35
Medlem
"Socialdemokraterna vill att bilbesiktningsmarknaden i Sverige återregleras, skriver partiet i ett pressmeddelande.
Detta för att komma till rätta med de problem som uppstått för bilägare i glesbygdskommuner, där avstånden till närmaste besiktningsstation ökat seda avregleringen 20110."

Ej citat ur pressmeddelandet:
34 § Kontroll av fordon bör anordnas så att den ej orsakar större olägenhet än som är nödvändigt med hänsyn till kontrollens ändamål.

Tillgängligheten för kunden ska vara god.
Bilprovningsstationer där det är samhällsekonomiskt motiverat.
Öppethållandet ska spegla kundernas efterfrågan.

I princip ska 96 § av kunderna ha maximalt 40 km till närmaste bilprovning.

Men hur blev det efter avregleringen av fordonskontrollen?

"Gobitarna" = storstadsområdena, ockuperades av profiterande utländska företag.
Citera
2022-09-06, 11:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
"Socialdemokraterna vill att bilbesiktningsmarknaden i Sverige återregleras, skriver partiet i ett pressmeddelande.
Detta för att komma till rätta med de problem som uppstått för bilägare i glesbygdskommuner, där avstånden till närmaste besiktningsstation ökat seda avregleringen 20110."

34 § Kontroll av fordon bör anordnas så att den ej orsakar större olägenhet än som är nödvändigt med hänsyn till kontrollens ändamål.

Som vanligt politikerna som varit efterblivna. Man skulle givetvis krävt "rikstäckande" i viss utsträckning för att ge tillstånd. Typ var tionde kontrollverkstad måste ligga i glesbygd.
Citera
2022-09-06, 11:42
Medlem
Farbaute666s avatar
Vore det inte bättre om klantarslena (Regeringen) stimulerade till att fler öppnar besiktningslokaler i glesbygden, alternativt själv ser till att öppna fler?

Det fungerar ju bra idag i stora delar av landet, sett till befolkningen.
Citera
2022-09-06, 11:49
Medlem
Citat:

Inte ens i storstäderna fungerar skiten. Jag skulle besiktiga min gamla MC här i sommar och då visar det sig att den närmaste besiktningsstationen inte har någon som kan göra det. Man har tagit bort kravet att folk som jobbar där har korrekt körkort. En besiktningsman skall, enligt mig, ha samtliga körkortsklasser. Men det är väl dyrt kan tänka och de som numera anställs går väl på bidrag från diverse statliga system och då är kompletta körkort inte att tänka på. Så...
Citera
2022-09-06, 11:50
Medlem
holmiums avatar
Bilprovning i form av statsskyddat oligopol alternativt statligt monopol är idiotiskt.

Socialdemokraterna vill givetvis ha lösningar där man bygger ut offentlig sektor och därmed kan anställa fler väljare for att säkra den socialdemokratiska makten över Sverige.

För socialdemokratin handlar detta om två saker:
1. att genom tvång tvinga av människor deras pengar.
2 att befästa den socialdemokratiska maktapparaten i Sverige.

Bilprovning behövs givetvis inte alls ! Vilken bilverkstad som helst har personal med större kunskaper om fordon än de som jobbar på olika bilprovningar. Dessutom har en bilverkstad samma eller bättre utrustning än bilprovningarna.

Avskaffa bilprovningarna i sin helhet, det är den bästa och effektivaste lösningen !

Det finns normalt bilverkstäder även på landsbygden, så problemet med tillgänglighet till bilprovning skulle därmed kunna lösas utan kostnader eller statliga monopol i hela landet
Citera
2022-09-06, 11:50
Medlem
Svindyrt och inkompetent personal åtminstone på min lokala bilprovning, jag törs inte säga att återreglering är rätt väg att gå men någon form av uppstyrning behövs i alla fall.

Om jag ska betala 5-600 kr för en besiktning förutsätter jag att personalen ska vara kompetent, hitta eventuella brister jag inte själv upptäckt och kunna sitt eget regelverk.

På den tiden jag körde Merca fick man alltid en inbjudan att göra en gratis kontroll inför besiktningen, de var både trevligare och bättre än den riktiga besiktningen. Kanske lägga ut det på verkstäder istället?
Citera
2022-09-06, 11:52
Medlem
Hoppas jag verkligen inte sker, är mycket smidigare nu när man kan få en tid som passar i princip samma dag jämfört med tidigare där man kanske kunde få en tid innan man normalt vaknar 3 veckor bort i någon stökig förort.
Citera
2022-09-06, 11:54
Medlem
Trolltestets avatar
De motsäger ju sig själva i sitt eget förslag.
Citat:
Citat:
De två meningarna är varandras motsatser.

Med S förslag så blir det ingen förändring för de som har problem idag.
Citat:
Öppnar för ännu en försämring av glesbygdsservicen.
Citera
2022-09-06, 12:02
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Bilprovning i form av statsskyddat oligopol alternativt statligt monopol är idiotiskt.

Socialdemokraterna vill givetvis ha lösningar där man bygger ut offentlig sektor och därmed kan anställa fler väljare for att säkra den socialdemokratiska makten över Sverige.

För socialdemokratin handlar detta om två saker:
1. att genom tvång tvinga av människor deras pengar.
2 att befästa den socialdemokratiska maktapparaten i Sverige.

Bilprovning behövs givetvis inte alls ! Vilken bilverkstad som helst har personal med större kunskaper om fordon än de som jobbar på olika bilprovningar. Dessutom har en bilverkstad samma eller bättre utrustning än bilprovningarna.

Avskaffa bilprovningarna i sin helhet, det är den bästa och effektivaste lösningen !

Det finns normalt bilverkstäder även på landsbygden, så problemet med tillgänglighet till bilprovning skulle därmed kunna lösas utan kostnader eller statliga monopol i hela landet

Jag känner en som jobbar på bilverkstad så om jag bjuder han på en eller två backar öl så kommer han att inte finna några fel på min bil. Fattar du nu att det skulle bli korrupt om bilverkstäder tog hand om besiktningen plus att dom har fullt upp med att serva och laga bilar som kanske fått körförbud vid besiktningen.
Citera
2022-09-06, 12:19
Medlem
Citat:

Det där med att länka var inte så viktigt?
Citera
2022-09-06, 12:21
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Om jag fattat förslaget rätt handlade det väl bara om en licensavgift som skulle användas för att finansiera merkostnaden för det/de bolag som håller en station i Arvidsjaur med flera orter?

Det är ganska vettigt, och en ganska blygsam återreglering.

När de ändå håller på kan de ta apoteken också.

En lite lustig grej med Arvidsjaur är biltestanläggningarna i "närliggande" Arjeplog. Det finns alltså ett kunskapskluster för bilar i trakten, men ingen bilbesiktning.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-09-06 kl. 12:29.
Citera
2022-09-06, 12:39
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om jag fattat förslaget rätt handlade det väl bara om en licensavgift som skulle användas för att finansiera merkostnaden för det/de bolag som håller en station i Arvidsjaur med flera orter?

Det är ganska vettigt, och en ganska blygsam återreglering.

När de ändå håller på kan de ta apoteken också.

En lite lustig grej med Arvidsjaur är biltestanläggningarna i "närliggande" Arjeplog. Det finns alltså ett kunskapskluster för bilar i trakten, men ingen bilbesiktning.
Det finns väl å andra sidan inte någon polis där heller, så det är bara att köra. Behöver man åka till civilisationen får man väl passa på och besikta då, när man ändå är där.

Om de återreglera bilprovningen kanske vi får besiktning vartannat år i alla fall då, det var ju på förslag men de privata besiktningsfirmorna klaga mycket på att de skulle mista kunder då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in