2022-09-06, 12:42
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om jag fattat förslaget rätt handlade det väl bara om en licensavgift som skulle användas för att finansiera merkostnaden för det/de bolag som håller en station i Arvidsjaur med flera orter?

Det är ganska vettigt, och en ganska blygsam återreglering.

När de ändå håller på kan de ta apoteken också.

En lite lustig grej med Arvidsjaur är biltestanläggningarna i "närliggande" Arjeplog. Det finns alltså ett kunskapskluster för bilar i trakten, men ingen bilbesiktning.
Förresten finns det en bilprovning i Arvidsjaur så man måste ännu längre ut i obygden för att inte kunna besikta.
Citera
2022-09-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om jag fattat förslaget rätt handlade det väl bara om en licensavgift som skulle användas för att finansiera merkostnaden för det/de bolag som håller en station i Arvidsjaur med flera orter?

Det är ganska vettigt, och en ganska blygsam återreglering.

När de ändå håller på kan de ta apoteken också.

En lite lustig grej med Arvidsjaur är biltestanläggningarna i "närliggande" Arjeplog. Det finns alltså ett kunskapskluster för bilar i trakten, men ingen bilbesiktning.
Före avregleringen hade såväl Arjeplog som Arvidsjaur egna bilprovnngsstationer.
Citera
2022-09-06, 13:34
Medlem
zoombos avatar
Många som yttrat sig i den här tråden verkar inte bo i glesbygd och förstår inte grundproblematiken.
Själv är jag emot privatisering av sånt där det går att gena i kurvorna och att det finns vinstkrav på verksamheten; sjukvård, skolor och även bilprovning.
Vissa saker sköts helt enkelt bättre i monopolform, men inte allt.
Hur som helst.

Pros efter avregleringen av bilprovningen:
Lättare att få tid, fler anläggningar. I städerna!
Enklare att boka.

Cons
Dyrare - och det rejält (jfr Finland).
Skandaler med stationer/kedjor som fuskat.
Små stationer i avfolkningsorter har fått slå igen = många måste åka långt för detta.
Citera
2022-09-06, 13:47
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag känner en som jobbar på bilverkstad så om jag bjuder han på en eller två backar öl så kommer han att inte finna några fel på min bil. Fattar du nu att det skulle bli korrupt om bilverkstäder tog hand om besiktningen plus att dom har fullt upp med att serva och laga bilar som kanske fått körförbud vid besiktningen.

Så du tror att bilmekaniker är korrupta men inte bilprovare.....

Du är naiv, men knappast ensam.

Naiva personer är en anledning till att dåliga och ineffektiva lösningar är vanliga och dessvärre allmänt accepterade.
Citera
2022-09-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
"Socialdemokraterna vill att bilbesiktningsmarknaden i Sverige återregleras, skriver partiet i ett pressmeddelande.
Detta för att komma till rätta med de problem som uppstått för bilägare i glesbygdskommuner, där avstånden till närmaste besiktningsstation ökat seda avregleringen 20110."

Ej citat ur pressmeddelandet:
34 § Kontroll av fordon bör anordnas så att den ej orsakar större olägenhet än som är nödvändigt med hänsyn till kontrollens ändamål.

Tillgängligheten för kunden ska vara god.
Bilprovningsstationer där det är samhällsekonomiskt motiverat.
Öppethållandet ska spegla kundernas efterfrågan.

I princip ska 96 § av kunderna ha maximalt 40 km till närmaste bilprovning.

Men hur blev det efter avregleringen av fordonskontrollen?

"Gobitarna" = storstadsområdena, ockuperades av profiterande utländska företag.

Nu kan man i alla fall få en besiktningstid som inte ligger två månader framåt i tiden. Prismässigt är det väl ingen större skillnad (priset har förstås gått sen "avregleringen"). Ser inte vad som skulle bli bättre av att sossarna lägger sig i hur det sköts.
Citera
2022-09-06, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Svindyrt och inkompetent personal åtminstone på min lokala bilprovning, jag törs inte säga att återreglering är rätt väg att gå men någon form av uppstyrning behövs i alla fall.

Om jag ska betala 5-600 kr för en besiktning förutsätter jag att personalen ska vara kompetent, hitta eventuella brister jag inte själv upptäckt och kunna sitt eget regelverk.

På den tiden jag körde Merca fick man alltid en inbjudan att göra en gratis kontroll inför besiktningen, de var både trevligare och bättre än den riktiga besiktningen. Kanske lägga ut det på verkstäder istället?

Testade också förbesiktningen på min märkesverkstad, de var jättetrevliga och hittade ett par fel. När jag köpte reservdelarna för att själv byta dom var det inte lika glada miner.
När man hade ålat sig under bilen för att byta visade det sig att det inte var tillstymmelse till fel.
Litar numera bara på en privatverkstad.
Citera
2022-09-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag känner en som jobbar på bilverkstad så om jag bjuder han på en eller två backar öl så kommer han att inte finna några fel på min bil. Fattar du nu att det skulle bli korrupt om bilverkstäder tog hand om besiktningen plus att dom har fullt upp med att serva och laga bilar som kanske fått körförbud vid besiktningen.

Systemet med bilverkstäder, som gör jobbet, och som är ackrediterad finns i hela världen. Varför skulle det fungera sämre än bilprovningen som i Sverige? Och bilprovare som är korrupta finns det redan. Många som har "Hej kompis" relaterade kusiner...
Citera
2022-09-06, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedal
Testade också förbesiktningen på min märkesverkstad, de var jättetrevliga och hittade ett par fel. När jag köpte reservdelarna för att själv byta dom var det inte lika glada miner.
När man hade ålat sig under bilen för att byta visade det sig att det inte var tillstymmelse till fel.
Litar numera bara på en privatverkstad.
Svärdottern servade sin bil hos Mekonomen.
Bromsarna drar snett påstod som.
Saftigt kostnadsförslag för att åtgärda.
Räckte med att "fisbromsa" en sträcka så att bromsarna blev varma och tog jämnt.
Väldigt typiskt för Mekonomenverkstäderna.

Hu så hemskt om Mekonomen blev ackrediterade att besikta bilar!
Citera
2022-09-06, 17:34
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Så du tror att bilmekaniker är korrupta men inte bilprovare.....

Du är naiv, men knappast ensam.

Naiva personer är en anledning till att dåliga och ineffektiva lösningar är vanliga och dessvärre allmänt accepterade.

Att låter bilverkstäder sköta både besiktning och reparation av felen de själva prickat i protokollet blir lite som att fråga en dammsugarförsäljare om man behöver byta dammsugare.
Citera
2022-09-06, 19:10
Medlem
Äntligen inte en dag för tidigt, men hur var det nu Socialdemokraten Mona Sahlin sa ju att det skulle bli så billigt att besiktiga bilen, hur fn får hon jobb ens , skulle inte ens anlita henne till ett ”lemonstand”
Citera
2022-09-06, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Systemet med bilverkstäder, som gör jobbet, och som är ackrediterad finns i hela världen. Varför skulle det fungera sämre än bilprovningen som i Sverige? Och bilprovare som är korrupta finns det redan. Många som har "Hej kompis" relaterade kusiner...

Ja så kille. Som prickar bilen skall också laga den ehhh
Citera
2022-09-06, 19:34
Medlem
Hur har Socialdemokraterna tänkt göra det, köpa upp alla företag som idag besiktar fordon? Med vilka pengar då, sin partikassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in