• 1
  • 2
2022-09-04, 13:30
Medlem
VelvetThornss avatar
För ungefär ett år sedan flyttade jag och familjen till en mindre ort i södra Sverige. Där jag bodde förr (också mindre ort) pumpade jag däcken vid behov på närmsta mack. Inga som helst problem! Föga visste jag vilken lyx jag hade...

Förra veckan såg jag att ena däcket på nya bilen sackade lite, så jag drog in till bensinstationen jag brukar tanka på. Ingen luft där. Alright, då körde jag till nästa i byn. Ingen där heller. Då jag körde in till stan jag jobbar i (mellanstor stad, 100k invånare) och körde runt till säkert fem olika bensinstationer utan lycka. Nu i helgen var jag på besök hos släkten i Blekinge och körde till 3-4 olika bensinstationer, även där utan att kunna pumpa däcken.

Vad fan är det som händer egentligen?! Även på större, bemannade bensinstationer saknades det tryckluft. Är det för att det inte finns någon vinst i det som de väljer att inte ha? Riktigt störigt är det.

Citera
2022-09-04, 13:33
In på närmaste däckfirma, fråga snällt om du kan få pumpa.
Citera
2022-09-04, 13:34
Medlem
tastass avatar
Kan iaf på rak arm peka ut tre mackar i närområdet där du kan pumpa.
Finns det inga i din region är det en god idé att skaffa en egen kompressor.
Citera
2022-09-04, 13:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
För ungefär ett år sedan flyttade jag och familjen till en mindre ort i södra Sverige. Där jag bodde förr (också mindre ort) pumpade jag däcken vid behov på närmsta mack. Inga som helst problem! Föga visste jag vilken lyx jag hade...

Förra veckan såg jag att ena däcket på nya bilen sackade lite, så jag drog in till bensinstationen jag brukar tanka på. Ingen luft där. Alright, då körde jag till nästa i byn. Ingen där heller. Då jag körde in till stan jag jobbar i (mellanstor stad, 100k invånare) och körde runt till säkert fem olika bensinstationer utan lycka. Nu i helgen var jag på besök hos släkten i Blekinge och körde till 3-4 olika bensinstationer, även där utan att kunna pumpa däcken.

Vad fan är det som händer egentligen?! Även på större, bemannade bensinstationer saknades det tryckluft. Är det för att det inte finns någon vinst i det som de väljer att inte ha? Riktigt störigt är det.

Förr hängde en så kallad "luftmina" ute vid pumparna, sedan flyttades dessa in i skåp som låstes på nätterna. Nästa steg var en luftslang med manometer i skåpet, men även den togs bort och man fick gå in på macken och hämta den över disk. Nu är det alltså egen kompressor som gäller? Undrar varför det blev så här?
Citera
2022-09-04, 13:38
Medlem
WizardPolices avatar
Min erfarenhet är att man kan pumpa på alla bemannade ställen. Ibland går det även på obemannade om de har en sån där fast monterad maskin med utdragbar slang.

Var bor du?
Citera
2022-09-04, 13:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Förr hängde en så kallad "luftmina" ute vid pumparna, sedan flyttades dessa in i skåp som låstes på nätterna. Nästa steg var en luftslang med manometer i skåpet, men även den togs bort och man fick gå in på macken och hämta den över disk. Nu är det alltså egen kompressor som gäller? Undrar varför det blev så här?
Nu var det längesedan jag pumpade på någon svensk mack. Men jag minns att man då fick gå in & låna munstycket på stationen. Men detta har alltså också försvunnit? Ja, man undrar verkligen vad i hela friden som har hänt.
Citera
2022-09-04, 13:46
Medlem
VoktorDodkas avatar
Enligt en kompis som jobbat på mack hela livet så går det inte att ha luftpåfyllning längre. Det började med att de lösa luftpåfyllarna stals och när dom bytte ut till inbyggd kompressor med slang ut ur väggen så slets den sönder. Det kostade massor att hålla systemet igång och dom fick inget betalt samt att "kunderna" alltid var förbannade för att det sällan funkade. Dom funderar numer att ta bort vattenpåfyllningen då även den missbrukas.

Tuill TS; köp en minikompressor för någon hundring, alltid bra att ha. Har du garage kan du lägga några hundra till och köpa en liten sexliters kompressor, alltid bra med tryckluft.
Senast redigerad av VoktorDodka 2022-09-04 kl. 13:50.
Citera
2022-09-04, 13:47
Medlem
tastass avatar
Det vanligast förekommande nu är en enkel slang med ventilandapter kopplat via någon form av digital display där du ställer in vilket tryck du vill ha och går och trycker slangen mot din ventil.
Att det inte skulle finnas på mackarna är sannolikt något ts drömt ihop och varit för feg att fråga om.
Citera
2022-09-04, 13:53
Medlem
VelvetThornss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu var det längesedan jag pumpade på någon svensk mack. Men jag minns att man då fick gå in & låna munstycket på stationen. Men detta har alltså också försvunnit? Ja, man undrar verkligen vad i hela friden som har hänt.

Intressant. Har ärligt talat aldrig behövt gå in och låna ett munstycke förr. Där jag pumpat däcken har det alltid funnits en liten station där man sköter allt själv. Varför har de ändrat detta?

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Enligt en kompis som jobbat på mack hela livet så går det inte att ha luftpåfyllning längre. Det började med att de lösa luftpåfyllarna stals och när dom bytte ut till inbyggd kompressor med slang ut ur väggen så slets den sönder. Det kostade massor att hålla systemet igång och dom fick inget betalt samt att "kunderna" alltid var förbannade för att det sällan funkade. Dom funderar numer att ta bort vattenpåfyllningen då även den missbrukas.

Tuill TS; köp en minikompressor för någon hundring, alltid bra att ha. Har du garage kan du lägga några hundra till och köpa en liten sexliters kompressor, alltid bra med tryckluft.

Det förklarar ju saken. Det blir att införskaffa en sådan!
Citera
2022-09-04, 13:59
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Vad jag kan minnas så kan du pumpa på alla bemannade OKQ8-mackar. Krisar det riktigt så finns det sk. fotcykelpumpar med anslutning för ”bilventil” utöver cykelventil. Fast med en sådan får man förstås jobba en del innan man nått rätt ringtryck.
Citera
2022-09-04, 14:05
Medlem
De flesta nyare bilar har dessutom en kompressor i bagageutrymmet, om dom inte (mot förmodan) har reservhjul
Citera
2022-09-04, 14:24
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:

Köp en pump som t.ex. denna https://www.biltema.se/cykel-elcykel...ump-2000041226
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in