Citat:
Ursprungligen postat av
Metaphysical
Kan bara svara utifrån egen vinkel.¨
För att ta reda på saker är vetenskapen mest pålitlig och när det gäller meningen med livet så finns den antagligen inte. Att det existerar någon form av universell konstruktion för att vi inte ska ha ett svar på frågorna gör det inte heller. Evolutionsteorin och big bang liksom..
Jag förstår det pragmatiska i det hela. Det är precis som i drömmen, om man ramlar nedför ett stup så blir man rädd, så det är klokt att inte ramla ned för stup även i drömmar, förutom om man vill bli rädd. Pragmatism funkar i alla kontexter, även om dom är "falska." Det är därför det är opålitligt.
Existentiella frågor ser jag som mer fundamentala. Till exempel kan man fråga sig hur vi kan skilja på verklighet och dröm; vad menar vi ens med "verklighet"? Och så vidare. All pragmatism—där vetenskap inkluderas—är för sent ute. Dom kommer aldrig ens nudda vid existentiella frågor, eftersom dom redan tar existensen för givet och gör utsagor om den som inte kan testas; ibland kan det inte ens definieras, vilket är att vänta i formella system, men för den som vill ta reda på nåt fundamentalt är det värt att fundera mer på enligt min erfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Metaphysical
Det finns inget undangömt svar och jag vet inte om jag håller med om att samhället undviker existentiella frågor. Samhället arbetar för att fungera som kollektiv och det finns mer eller mindre ingen anledning att blanda in existentiella frågor men du kan exempelvis läsa filosofikurser och det bedrivs forskning gällande exempel medvetandet.
Det verkar väldigt vanligt att alla människor... kanske inte undviker på något dramatiskt och uppenbart sätt, men vad ska man annars kalla det? Döden är ett makabert ämne som sällan diskuteras, just för att folk är rädda för det och hellre undviker det.
Jag undrar mer hur folk ser på det individuellt. På gott och ont så är det bara individuellt och privat som man får brottas med såna här frågor, men det verkar som att de flesta låter bli även där. Givetvis finns det undantag, men det är just det som är frågan. Hur kan det vara ett undantag att alls ta det mest fundamentala på allvar? Har jag missuppfattat nåt? Sitter varenda kotte och funderar på det här om nätterna till dom håller på tappa förståndet? Om dom inte gör det, why not? (Samt det viktigaste av allt, hur det förhåller sig till oss själva: Om jag hellre sitter här och skriver, hur prioriterar jag egentligen? Även fast jag tar frågorna på allvar så är jag ganska lat med det hela; hur är det ens möjligt?)
Citat:
Ursprungligen postat av
Metaphysical
Jag tar frågorna på allvar och jag har väl ändå kommit till slutsatsen att det egentligen inte finns så mycket att ifrågasätta, det bara är vad det är.
Jag håller med, men för mig har det varit viktigt att urskilja vad som hör hemma i "det som är," och varken big bang eller evolution eller något annat pragmatiskt platsar.