Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Varför skulle det hända något efter döden? Allt levande är bara materia i en viss konfiguration. När man är död så är man borta för alltid. Det gick nästan 14 miljarder år innan jag föddes. Jag minns ingenting av dem. Varför skulle det då finnas något under den tid som jag ska vara död? Bara önsketänkande.
Du verkar inte funderat så mycket vidare mer än väldigt ytligt kring de existensiella frågorna.
Varför skulle det inte hända något efter döden? Själen? Hur vet du att den inte finns menar du?
Hur vet du att det inte finns något bortom materia?
Vad tänker du kring mystiska kvantfysiska fenomen som att en partikel kan vara på två platser samtidigt? Är inte det mystiska fenomenet ett tecken på att universum inte är så materialistiskt och enkelt som du tänker? Att det kanske finns liv efter döden. Att du kanske till och med är på en annan plats i detta nu, och lever i multi-universum? Osv.
Ja mycket av dessa existentiella frågor behandlas ju i sci-fi filmer där tidsresor sker osv.
Poängen är att du har gjort ett cyniskt antagande, utan att ens kunna bevisa det. Detta skulle jag säga beror på att du är deprimerad helt enkelt och inte tänkt djupare på de existentiella frågorna.