Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-04, 15:27
Medlem
Jag tror det enkla svaret är att det genom årmiljonerna har saknats ett tillräckligt evolutionärt tryck för att den biologiska hjärnan ska fokusera på sådant som inte har att göra med yttre stimuli. Vår hjärna är helt enkelt fortfarande bättre på att hantera och förstå komplex information från yttervärlden, än de egna tankarna och känslorna som är minst lika komplexa. Vårt abstrakta tänkande utvecklades för bara ca 80.000 år sedan vilket är en bråkdel av den biologiska hjärnans hela evolution.

Om något är för svårt eller obegripligt så finns inget incitament för en organism med en mänsklig hjärna att lägga någon energi på det. Spelar ingen roll hur viktigt eller relevant det är i någon objektiv mening. Bertrand Russel formulerade det bra: ”Truth, for most people, is a secondary consideration”
Citera
2022-09-04, 15:31
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rittchie
Jag tror det enkla svaret är att det genom årmiljonerna har saknats ett tillräckligt evolutionärt tryck för att den biologiska hjärnan ska fokusera på sådant som inte har att göra med yttre stimuli. Vår hjärna är helt enkelt fortfarande bättre på att hantera och förstå komplex information från yttervärlden, än de egna tankarna och känslorna som är minst lika komplexa. Vårt abstrakta tänkande utvecklades för bara ca 80.000 år sedan vilket är en bråkdel av den biologiska hjärnans hela evolution.

Om något är för svårt eller obegripligt så finns inget incitament för en organism med en mänsklig hjärna att lägga någon energi på det. Spelar ingen roll hur viktigt eller relevant det är i någon objektiv mening. Bertrand Russel formulerade det bra: ”Truth, for most people, is a secondary consideration”

Vänta nu. Inser du hur mycket existiensiellt tänkande man gjort de senaste 2000 åren? Alla filosofer och religiösa. Alltså hela mänskligheten de senaste 2000 åren.
Citera
2022-09-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vänta nu. Inser du hur mycket existiensiellt tänkande man gjort de senaste 2000 åren? Alla filosofer och religiösa. Alltså hela mänskligheten de senaste 2000 åren.

Min poäng är att det är ganska få människor som tar sig tid/energi att trotsa sin egen hjärna och ge sig in i dessa svåra men viktiga frågor. Majoriteten av alla människor nöjer dig med en ”tillräckligt begriplig bild” av verkligheten. Om alla människor ägnade sig åt avancerad filosofi skulle nog världen se annorlunda ut.
Citera
2022-09-04, 15:42
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rittchie
Min poäng är att det är ganska få människor som tar sig tid/energi att trotsa sin egen hjärna och ge sig in i dessa svåra men viktiga frågor. Majoriteten av alla människor nöjer dig med en ”tillräckligt begriplig bild” av verkligheten. Om alla människor ägnade sig åt avancerad filosofi skulle nog världen se annorlunda ut.

Kan du ge exempel på mer avancerad existiensiellt tänkande än religion? Tex kristendom?
Citera
2022-09-04, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterFreak
Går igenom en riktigt jobbig årlig existentiell kris just nu, x antal panikattacker osv. Läser mycket Camus och försöker meditera men funkar inte helt. Tror innerst inne jag känner mig ensam och skulle vilja prata med mina medmänniskor om mina problem, varför vi existerar och hur absurt det är. Men varje gång i en konversation jag ens försökt gå in lite på folks tolkning av vår existens så ryggar dem tillbaka och visar tydliga tecken på att dem blir obekväma samt att de snabbt försöker byta samtalsämne.

Hur kommer det sig att folk lever hela sina liv utan att iallafall motvilligt behöva kämpa med dessa frågor? Håller alla paniken inom sig för att det av någon anledning skulle vara tabu att prata om något så sjukt?
Själv förstår jag inte hur samhället lyckas fungera så bra som det gör, hade alla människor varit som mig hade folk sprungit runt på gatorna och skrikit som galningar pga alla frågor utan svar och den absurda existens vi delar.

Vad är egentligen anledningen till att de flesta människor man jämt lever med i sin vardag nästan aldrig helt inser sin existens eller grubblar över den? Och varför pratas vår gemensamma existens om mycket mindre i samhället än vad som känns rimligt?

Ber om ursäkt ifall detta inlägg blev skevt, slank ner några starköl nyss för att försöka lugna mig lite

Samhället och mänskligheten skulle inte existera om de flesta tänkte över existentiella frågor, eftersom alla skulle bli antinatalister och ganska många omgående skulle ta livet av sig.

Samhället bygger ju på en handfull ganska uppenbara lögner och existerar bara för att de flesta inte låtsas om detta.
Citera
2022-09-05, 01:47
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Samhället och mänskligheten skulle inte existera om de flesta tänkte över existentiella frågor, eftersom alla skulle bli antinatalister och ganska många omgående skulle ta livet av sig.

Samhället bygger ju på en handfull ganska uppenbara lögner och existerar bara för att de flesta inte låtsas om detta.

Skulle snarare påstå att har man en cynisk världssyn har man inte alls vågat tänka på existensiella frågor på djupet. Då de existensiella insikterna skapar starka glädjerus. VIlket jag själv upplevt.
Citera
2022-09-05, 02:57
Medlem
styckets avatar
Citat:
Du är en foliehatt som inbillar dig att Illuminati bestämmer. Och det här inlägget är på samma idiotnivå. Även om samhället vore det bästa i världen så är livet meningslöst, vanligen fyllt av lidande och slutar med döden.
Hur vet du vad som händer efter döden?
Citera
2022-09-05, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Hur vet du vad som händer efter döden?

Varför skulle det hända något efter döden? Allt levande är bara materia i en viss konfiguration. När man är död så är man borta för alltid. Det gick nästan 14 miljarder år innan jag föddes. Jag minns ingenting av dem. Varför skulle det då finnas något under den tid som jag ska vara död? Bara önsketänkande.
Citera
2022-09-05, 03:05
Medlem
Clay79s avatar
Tror många tänker som du. För egen del är det för jobbigt att tänka på så jag undviker det helt enkelt. Jag blev inte lycklig av att - åtminstone inte på egen hand - tänka på dessa frågor. På bussen, tåget, tunnelbanan blir det för mycket att tänka "vad är meningen, varför sitter vi alla här som idioter, utklädda till en roll vi inte passar in i eller ens vill vara". Däremot kan filosofi eller givande samtal med andra hjälpa.

Men du är långt från ensam om dina tankar. Det kanske känns lite skönt ändå? Jag tycker ditt inlägg hjälpte mig iaf.
Citera
2022-09-05, 03:08
Medlem
styckets avatar
Citat:
Varför skulle det hända något efter döden? Allt levande är bara materia i en viss konfiguration. När man är död så är man borta för alltid. Det gick nästan 14 miljarder år innan jag föddes. Jag minns ingenting av dem. Varför skulle det då finnas något under den tid som jag ska vara död? Bara önsketänkande.

Du verkar inte funderat så mycket vidare mer än väldigt ytligt kring de existensiella frågorna.

Varför skulle det inte hända något efter döden? Själen? Hur vet du att den inte finns menar du?

Hur vet du att det inte finns något bortom materia?

Vad tänker du kring mystiska kvantfysiska fenomen som att en partikel kan vara på två platser samtidigt? Är inte det mystiska fenomenet ett tecken på att universum inte är så materialistiskt och enkelt som du tänker? Att det kanske finns liv efter döden. Att du kanske till och med är på en annan plats i detta nu, och lever i multi-universum? Osv.

Ja mycket av dessa existentiella frågor behandlas ju i sci-fi filmer där tidsresor sker osv.

Poängen är att du har gjort ett cyniskt antagande, utan att ens kunna bevisa det. Detta skulle jag säga beror på att du är deprimerad helt enkelt och inte tänkt djupare på de existentiella frågorna.
Citera
2022-09-05, 03:11
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Tror många tänker som du. För egen del är det för jobbigt att tänka på så jag undviker det helt enkelt. Jag blev inte lycklig av att - åtminstone inte på egen hand - tänka på dessa frågor. På bussen, tåget, tunnelbanan blir det för mycket att tänka "vad är meningen, varför sitter vi alla här som idioter, utklädda till en roll vi inte passar in i eller ens vill vara". Däremot kan filosofi eller givande samtal med andra hjälpa.

Men du är långt från ensam om dina tankar. Det kanske känns lite skönt ändå? Jag tycker ditt inlägg hjälpte mig iaf.

Många finner ju en större frihet av att underhålla dessa mer djupa frågor och släpper rädslor om att passa in och vågar vara sig själva mer och blir där med lyckliga gentemot olyckliga när de låtsats vara någon annan hela livet. Det gäller att våga bara. Ta steget när man inser svaret på den existentiella frågan.
Citera
2022-09-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterFreak
Går igenom en riktigt jobbig årlig existentiell kris just nu, x antal panikattacker osv. Läser mycket Camus och försöker meditera men funkar inte helt. Tror innerst inne jag känner mig ensam och skulle vilja prata med mina medmänniskor om mina problem, varför vi existerar och hur absurt det är. Men varje gång i en konversation jag ens försökt gå in lite på folks tolkning av vår existens så ryggar dem tillbaka och visar tydliga tecken på att dem blir obekväma samt att de snabbt försöker byta samtalsämne.

Hur kommer det sig att folk lever hela sina liv utan att iallafall motvilligt behöva kämpa med dessa frågor? Håller alla paniken inom sig för att det av någon anledning skulle vara tabu att prata om något så sjukt?
Själv förstår jag inte hur samhället lyckas fungera så bra som det gör, hade alla människor varit som mig hade folk sprungit runt på gatorna och skrikit som galningar pga alla frågor utan svar och den absurda existens vi delar.

Vad är egentligen anledningen till att de flesta människor man jämt lever med i sin vardag nästan aldrig helt inser sin existens eller grubblar över den? Och varför pratas vår gemensamma existens om mycket mindre i samhället än vad som känns rimligt?

Ber om ursäkt ifall detta inlägg blev skevt, slank ner några starköl nyss för att försöka lugna mig lite
Först och främst the understrukna. Svenska samhället fungerar väldigt dåligt i realiteten, den svenska modellen är tillstor del ett luftslott som hålls uppe av en felaktig påklistrad allmänbild. om 2-12 år kommer Sverige antagligen få en officiell status som ett u-land.

Du är med andra ord inte ensam med dina panik-attacker, däremot så innehar du, jag och alla andra människor med fysisk ohälsa antagligen mer förstånd än dagens alkade och godtyckliga politiker och ämbetsmän.De är med andra ord för dumma för att må dåligt. Klen tröst jag vet.

Överlag så tror jag även att folk inte är 'preppade' för att ha djupa disskution om existentiella frågor.. Jag tror de försöker undvika de stora frågorna för vårt samhälle är så jävla korrupt att de måste kämpa med 'andra viktigare frågor'.
Existentiella frågor är helt enkelt en lyx som väldigt få svenskar kan kosta på sig?
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-05 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in