Citat:
Ursprungligen postat av
Afghan-frisyr
1 spänn kilowattimmen!! Och det kostar 100 k att koppla in sig? Gissar att det finns en fast årsavgift också?
Ett värmepumpssystem kostar runt 50k för luft/vätska, ingen inkopplingsavgift och ingen årsavgift. Stoppar du in 1 kwh el får du ut mellan 4-5 kwh värme.
Nu är det en topp på elpriser, men så fort du kommer under 4-5 kronor kilowattimmen elpris är alltså fjärrvärme dyrare.
Och då har jag inte räknat in de 50 000 man sparar på mellanskillnaden på att inte koppla in sig samt på årsavgifterna.
Gnuggar du fortfarande händerna?
Men vi kan väl göra det enkelt och sätta in i en kalkyl och jämföra, allt blir mer relevant då. Samtidigt finns det många andra parametrar som väger.
Men jag gör det enkelt och tar i Stockholm, men såklart att elområde spelar stor roll, rent krasst sämre förutsättningar för elen längre ner i landet. Även om verkningsgraden blir lägre högre upp med lägre medeltemperatur. Sedan finns vissa kommuner som kan ha väldigt låg fjärrvärmekostnad.
Förutsättning: Villa 20 000 kWh
Stockholm Exergi (Fjärrvärme)
Fast del 6 127 kr/år
Energi 68,4 öre/kWh
Årskostnad 19 807kr.
Vi tar sedan Ellevio på både elnät och handel i Stockholmsområdet (finns olika taxor)
Elnät
20A Enkel (ej tidstariff)
Fast elnätsavgift 335kr/mån 4020kr/år.
Rörlig elnätsavgift 27 öre/kWh
Elabonnemang måste ju villaägaren också ha, men han nöjer sig med 16A 260kr/mån 3120kr. (Resterande kostnader exkluderar jag eftersom det är hushållsel, den lilla elen som fjärrvärmens cirkulationspump, ställdon m.m använder är försumbar).
Totalt för hus med fjärrvärmen blir då kostnaden: 19 807 + 3120 = 22 927kr
Du var nog lite generös på verkningsgraden för värmepumpen, under uppvärmningssäsongen då ändå merparten av elen går så är den ju lägre, men det beror ju på vad du kör för elavtal vilken inverkan det får.
Jag är snäll och ger dig ändå ett på 4. Så vi har 5000 teoretiska kWh att laborera med.
Elnät 5000 * 0,27 = 1350 kr
Sedan letade jag upp det billigaste elhandeln som inte var rörlig på elskling.se. Hittade ett 3 års för 348,63 öre/kWh inkl allt.
Vilket då blir 17 431kr.
Så totalt: 4020+1350+17431 = 22 801kr.
Så med andra ord ganska snarlik kostnad just nu. Däremot får du ju ingen luft-vattenvärmepump för 50 000kr. Utan vi är ju snarare uppe över 100 000kr för inne+utedel samt montage.
Anslutningskostnaden varierar dock stort och kan vara allt från gratis till säkert 150 000kr. Beroende på hur befintlig ledning ligger till. Men oftast sker det ju en drive där man försöker ansluta hela områden eller vid exploatering. Men Stockholm Exergi tar ingen kostnad. Öresunds Energi 40 000kr. Tekniska Verken runt 50 000kr.
Men om anslutningskostnaden för fjärrvärme kvittar ut luft-vattenvärmepumpen så har vi ca 30000-35000kr till för fjärrvärmecentralen. Som håller för enkelhetens skull lika länge som värmepumpen. Egentligen längre.
Men det kommer mindre underhåll såsom byte cirkpump etc, men när det är dags för kompressorbyte på värmepumpen eller byte helt då blir det rätt stor återinvestering för värmepumpen.
Men som sagt, svårt att sia in i framtiden, går väl att titta lite historisk bak på kostnader för att se vad som kan ha varit lönsamt fram till nu, men då var ju även verkningsgraden lägre. Men allt handlar om förutsättningar där man bor, jag skulle kunna göra en för södra skåne eller kiruna också men det lämnar jag till någon annan