2022-09-04, 01:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Hur vet man om man har fjärrvärme?

Man svimmar inte när fakturan kommer.

Kolla om du har en värmeväxlare.
Citera
2022-09-04, 06:46
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Skillnaden i kostnad på två identiska hus i Norrbotten där ena kör fjärrvärme och andra direktverkande el är ungefär 10000kr i månaden. Räknar på en ganska normal förbrukning på ~20000kWh per månad (under vintern) i en vanlig villa.

Fjärrvärme mot luftvärmepump/bergvärme är ~3000kr.

Fjärrvärmen är då det mycket billigare alternativet i båda fallen.

Kostnad för fjärrvärme i Norrbotten för en villa på 200kvm är kring 3000kr per år.
Kan du inte visa lite uträkningar och vilka priser du stödjer dig mot? Blir ganska ointressant annars om alla bara ska slänga ut sig saker. Det sista du skriver antar jag att du menar 30000 och inte 3000?
Poängen med mitt inlägg var att det ska till ett otroligt högt elpris, fortfarande ännu högre än det vi sett hittills, för att fjärrvärme ens ska bli billigare. Bor du i Norrbotten har du ju dessutom fortfarande normala elpriser. Men du menar att fjärrvärme ändå är 3000 billigare mot bergvärme? Hur räknar du då?
Citera
2022-09-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag bor i villaområde i stad strax utanför Gbg. Vi har fjärrvärme i gatan, och i vårt hus.

Jag gnuggar händerna kan man väl säga.. ca 1:-/kWh kostar det.
Det var dessutom installerat i villan när vi flyttade in. Kostar runt 100 000:- att sätta in i min kommun annars. Om man öht bor i område där det finns i gatan.

1 spänn kilowattimmen!! Och det kostar 100 k att koppla in sig? Gissar att det finns en fast årsavgift också?

Ett värmepumpssystem kostar runt 50k för luft/vätska, ingen inkopplingsavgift och ingen årsavgift. Stoppar du in 1 kwh el får du ut mellan 4-5 kwh värme.

Nu är det en topp på elpriser, men så fort du kommer under 4-5 kronor kilowattimmen elpris är alltså fjärrvärme dyrare.

Och då har jag inte räknat in de 50 000 man sparar på mellanskillnaden på att inte koppla in sig samt på årsavgifterna.

Gnuggar du fortfarande händerna?
Citera
2022-09-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
1 spänn kilowattimmen!! Och det kostar 100 k att koppla in sig? Gissar att det finns en fast årsavgift också?

Ett värmepumpssystem kostar runt 50k för luft/vätska, ingen inkopplingsavgift och ingen årsavgift. Stoppar du in 1 kwh el får du ut mellan 4-5 kwh värme.

Nu är det en topp på elpriser, men så fort du kommer under 4-5 kronor kilowattimmen elpris är alltså fjärrvärme dyrare.

Och då har jag inte räknat in de 50 000 man sparar på mellanskillnaden på att inte koppla in sig samt på årsavgifterna.

Runt 1:- kWh när allt är inräknat, fast avgift + rörlig. Typ 1,10:- kWh.
Den rörliga justeras enligt avtal en gång i kvartalet, men i praktiken ligger den helt still. Tror den justerats med några enstaka ören de sista fyra åren.

Jag gnuggar händerna ja. Det hade jag gjort även om elpriserna varit normala, som de varit sedan vi flyttade in i vårt hus. Vi har alltid betalat några ören mer, men det är så försumbart i förhållande till vad man får. Energibolaget äger hela systemet så händer något fixas det gratis.
Jour året runt 24h för fel i systemet.
Fjärrvärme är ett stabilt system.
Vi har en normal vintermånad ca 3000kwh i förbrukning för värme. Spelar liksom ingen roll om vi betalar 3000:- eller 2600:-
I synnerhet inte med tanke på att man betalar för en tjänst som alltid fungerar och man får delar utbytta om det är något som går ner.
En stor fördel som barnfamilj är också att varmvattnet går helt på fjärrvärmen. Ungarna kan duscha i 45 minuter om de vill och vi kan ta 93 varma bad en månad. Det påverkar knappt fjärrvärmeförbrukningen, och framför allt rör sig inte elförbrukningen, alls. Våra ca 3000 kWh är alltså med även varmvatten inkluderat, om så vattnet stått på 24h hela månaden.

Hade jag suttit idag och funderat på nytt system hade det väl varit mellan fjärrvärme och luft/vatten det stått. Men eftersom fjärrvärmen redan var installerad när vi flyttade in och vi därmed aldrig har betalat någon påkopplingsavgift, kommer vi såklart aldrig att byta ut systemet.
Senast redigerad av M.J.A 2022-09-04 kl. 12:02.
Citera
2022-09-04, 11:55
Medlem
Panchreas avatar
Citat:

Tekniskaverken har följande prismodell.

6000kr / år fast avgift.
Vinter (december, januari, februari) 70,5 öre/kWh + 30 öre i "vinteravgift" så 1kr/kWh
Vår/höst (mars, april, oktober, november) 56,8 öre/kWh
Sommar (maj-september) 10,2 öre/kWh

Dvs folk värmer poolen gratis hela säsongen.

Ska bli trevligt i vinter - tror jag sätter termostaterna på 27 grader och vädrar ut resten!
Citera
2022-09-04, 12:23
Medlem
Barentss avatar
Jag har Lunds fjärrvärme till gamla 11-rums-villan. Total värmekostnad för ca 300 kvm boyta och källare 38.000 kr under 2021. 2022 har jag inte koll på.

Någon som kan hitta hur mycket fjärrvärme-priset beräknas stiga i vinter? Jag vet inte hur Lund genererar sin fjärrvärme, finns en stor skorsten i Staffanstorp som spyr ut vit rök, men olje- och el-priset har ju stigit enormt och ved och pellets är slut i Europa. Så rimligen går fjärrvärme-taxorna upp 100% i år? Om det är så blir det inte kul, 76.000 kr för mig att betala, hela semesterbudgeten borta.
Citera
2022-09-04, 13:00
Medlem
bfjs avatar
Citat:

Men vi kan väl göra det enkelt och sätta in i en kalkyl och jämföra, allt blir mer relevant då. Samtidigt finns det många andra parametrar som väger.

Men jag gör det enkelt och tar i Stockholm, men såklart att elområde spelar stor roll, rent krasst sämre förutsättningar för elen längre ner i landet. Även om verkningsgraden blir lägre högre upp med lägre medeltemperatur. Sedan finns vissa kommuner som kan ha väldigt låg fjärrvärmekostnad.

Förutsättning: Villa 20 000 kWh

Stockholm Exergi (Fjärrvärme)
Fast del 6 127 kr/år
Energi 68,4 öre/kWh

Årskostnad 19 807kr.

Vi tar sedan Ellevio på både elnät och handel i Stockholmsområdet (finns olika taxor)

Elnät
20A Enkel (ej tidstariff)
Fast elnätsavgift 335kr/mån 4020kr/år.
Rörlig elnätsavgift 27 öre/kWh

Elabonnemang måste ju villaägaren också ha, men han nöjer sig med 16A 260kr/mån 3120kr. (Resterande kostnader exkluderar jag eftersom det är hushållsel, den lilla elen som fjärrvärmens cirkulationspump, ställdon m.m använder är försumbar).

Totalt för hus med fjärrvärmen blir då kostnaden: 19 807 + 3120 = 22 927kr

Du var nog lite generös på verkningsgraden för värmepumpen, under uppvärmningssäsongen då ändå merparten av elen går så är den ju lägre, men det beror ju på vad du kör för elavtal vilken inverkan det får.

Jag är snäll och ger dig ändå ett på 4. Så vi har 5000 teoretiska kWh att laborera med.

Elnät 5000 * 0,27 = 1350 kr

Sedan letade jag upp det billigaste elhandeln som inte var rörlig på elskling.se. Hittade ett 3 års för 348,63 öre/kWh inkl allt.

Vilket då blir 17 431kr.

Så totalt: 4020+1350+17431 = 22 801kr.

Så med andra ord ganska snarlik kostnad just nu. Däremot får du ju ingen luft-vattenvärmepump för 50 000kr. Utan vi är ju snarare uppe över 100 000kr för inne+utedel samt montage.

Anslutningskostnaden varierar dock stort och kan vara allt från gratis till säkert 150 000kr. Beroende på hur befintlig ledning ligger till. Men oftast sker det ju en drive där man försöker ansluta hela områden eller vid exploatering. Men Stockholm Exergi tar ingen kostnad. Öresunds Energi 40 000kr. Tekniska Verken runt 50 000kr.

Men om anslutningskostnaden för fjärrvärme kvittar ut luft-vattenvärmepumpen så har vi ca 30000-35000kr till för fjärrvärmecentralen. Som håller för enkelhetens skull lika länge som värmepumpen. Egentligen längre.

Men det kommer mindre underhåll såsom byte cirkpump etc, men när det är dags för kompressorbyte på värmepumpen eller byte helt då blir det rätt stor återinvestering för värmepumpen.

Men som sagt, svårt att sia in i framtiden, går väl att titta lite historisk bak på kostnader för att se vad som kan ha varit lönsamt fram till nu, men då var ju även verkningsgraden lägre. Men allt handlar om förutsättningar där man bor, jag skulle kunna göra en för södra skåne eller kiruna också men det lämnar jag till någon annan
Citera
2022-09-04, 13:10
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag har Lunds fjärrvärme till gamla 11-rums-villan. Total värmekostnad för ca 300 kvm boyta och källare 38.000 kr under 2021. 2022 har jag inte koll på.

Någon som kan hitta hur mycket fjärrvärme-priset beräknas stiga i vinter? Jag vet inte hur Lund genererar sin fjärrvärme, finns en stor skorsten i Staffanstorp som spyr ut vit rök, men olje- och el-priset har ju stigit enormt och ved och pellets är slut i Europa. Så rimligen går fjärrvärme-taxorna upp 100% i år? Om det är så blir det inte kul, 76.000 kr för mig att betala, hela semesterbudgeten borta.

De tar 76 öre/kWh gäller från 2022-01-01 vanligtvis brukar bolagen uppdatera 1 gång per år. Men 100% ökning tror jag inte. Deras anläggning är ju ett kraftvärmeverk så fjärrvärmen är ju en viktig biprodukt för att kunna kyla av systemet och fortsätta producera mer el som de kan sälja dyrt.

Den vita röken är i stort sett bara vattenånga, de har extremt höga reningsprocesser.
Citera
2022-09-04, 13:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
De tar 76 öre/kWh gäller från 2022-01-01 vanligtvis brukar bolagen uppdatera 1 gång per år. Men 100% ökning tror jag inte. Deras anläggning är ju ett kraftvärmeverk så fjärrvärmen är ju en viktig biprodukt för att kunna kyla av systemet och fortsätta producera mer el som de kan sälja dyrt.

Den vita röken är i stort sett bara vattenånga, de har extremt höga reningsprocesser.
Det låter ju bra, värme som restprodukt. Fast det är ju en fri marknad och både vind-elen och kärnkraft-elen kostar samma att producera 2022 som 2021 men ändå har priset stigit med 100-300% och givit massiva vinster till el-företagen, som inte fått någon ökad kostnad bara ökad vinst.

Så varför skulle ett värmekraftverk inte höja priset lika mycket som elpriset gått upp?
Senast redigerad av Barents 2022-09-04 kl. 14:00.
Citera
2022-09-04, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Kan du inte visa lite uträkningar och vilka priser du stödjer dig mot? Blir ganska ointressant annars om alla bara ska slänga ut sig saker. Det sista du skriver antar jag att du menar 30000 och inte 3000?
Poängen med mitt inlägg var att det ska till ett otroligt högt elpris, fortfarande ännu högre än det vi sett hittills, för att fjärrvärme ens ska bli billigare. Bor du i Norrbotten har du ju dessutom fortfarande normala elpriser. Men du menar att fjärrvärme ändå är 3000 billigare mot bergvärme? Hur räknar du då?

Nej jag menar på riktigt kring 3000kr om året för fjärrvärme. Känner många som ligger på såna kostnader fast det är -40 ute på vintern och man håller över 20c inne.

Dyraste månaden, januari kostar det kring 400-500kr att hålla en 200kvm 70tals villa 22c i alla rum. På sommaren är räkningarna typ 100kr.

Om grannen har en identisk villa fast direktverkande (elpatron eller elradiator) så skulle det kosta ~10k med Norrbottens elpriser. Det tar 20-30k kWh per månad att hålla varmt i ett sånt läge.

Och kör nästa granne bergvärme får de räkningar på ~3-4k i månaden.

Bortsett från att ta bilder på räkningar från vänner och bekanta så vet jag inte hur jag ska visa priser att stödja mot.
Citera
2022-09-04, 13:54
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det låter ju bra, värme rom restprodukt. Fast det är ju en fri marknad och både vind-elen och kärnkraft-elen kostar samma att producera 2022 som 2021 men än då har priset stigit med 100-300% och givit massiva vinster till el-företagen, som inte fått någon ökad kostnad bara ökad vinst.

Så varför skulle ett värmekraftverk inte höja priset lika mycket som elpriset gått upp?

Elpriserna har till största del stigit pga efterfrågan-utbud. Fjärrvärmemarknaden är inte reglerad på samma sätt då det är ett företag som har ett slutet system på ett begränsat område.

Men det är klart att det finns yttre faktor som påverkar. Inflation, ränta, inköpskostnad på biobränslet som blir fjärrvärme. Beskattning på biobränsle etc.

Men en för hög höjning gör att slutkonsumenten börjar kolla på andra värmekällor och skulle de då tappa kunden så kommer de troligen inte få tillbaka den på 20 år eller mer. Tex om kunden tar en investering och väljer solceller kombinerat med en värmepump tex.

Så det är viktigt för dom att även hålla kvar fjärrvärmekunderna för desto mer fjärrvärme de kan sälja desto mer el kan de producera (enkelt förklarat).
Citera
2022-09-04, 14:02
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Jag har fjärrvärme i huset och var för bara ett par år sen i kontakt med leverantören för möjlighet att kasta ut det och istället ha bergvärme.
Glad nu att jag inte tog det steget.

Fjärrvärme är inte billigt men just nu klart billigare än elvärme eller bergvärme. Gör av med ca 6000kwh el för hushållet. Fjärrvärme 23000 Mwh.

En fördel med fjärrvärme är också att det är väldigt problemfritt och tar liten plats. Ett skåp på ca 1x1m med 30cm djup är allt som behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in