• 1
  • 2
2022-09-03, 11:52
Medlem
Kione211s avatar
Man har investerat i bergvärmepump mm men idag ser det ut som en missbedömning.
Fjärrvärme kunderna kommer kunna bada och ha behagligt inomhus klimat.
Jag tror det även blir pris justeringar på bostadsmarknaden.
Det jag vill komma till är. Nu kommer man bygga ut fjärrvärme och det kommer grävas och svetsas i villaområden.
Senast redigerad av Kione211 2022-09-03 kl. 12:07.
Citera
2022-09-03, 12:35
Medlem
Kione211s avatar
Är nog lite för komplicerat för Flash.
Jag har gjort pannrum för brf på bla Östermalm värmepump på frånluft och ingen fjärrvärme. Mina veckor och hårdvara ser nog ut som rån nu.
Med fjärrvärme så minskar nog elbehov med över 80 procent per fastighet!
Citera
2022-09-03, 13:45
Medlem
Kione211s avatar
Jag är besviken!
Om det finns någon som har kompetens inom byggteknik.
Energi för bygglov likställer el med fjärrvärme. 1 kw el (värmepump =4gånger elförbrukning) =1 kw fjärrvärme.
För att få bygglov krävs låg energi förbrukning. Alltså har man installerat elförbrukning på värmepump frånluft framför fjärrvärme. Det är alltså myndigheter som skapar våra elbehov.
Senast redigerad av Kione211 2022-09-03 kl. 13:51.
Citera
2022-09-03, 13:59
Medlem
Att som BRF i stockholm/östermalm inte ansluta sig till fjärrvärmen känns ju märkligt. Men det beslutet kan ju knappast vara ditt?

Gällande bygglov så är det ju så att man vill att nya permanenthus skall vara extremt energisnåla, i princip passivhus.

jag tror solfångare (vätskeburna) ger ett positivt tillskott som ej räknas in så det kan hjälpa dig nå rätt energiförbrukning vid bygglov.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-09-03 kl. 14:02.
Citera
2022-09-03, 14:02
Medlem
Varför skulle det vara fördelaktigt med fjärrvärme? Även fjärrvärme förbrukar väl elektricitet?
Citera
2022-09-03, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Varför skulle det vara fördelaktigt med fjärrvärme? Även fjärrvärme förbrukar väl elektricitet?

lite el går åt, fördelen är att man tar vara på värmen vid exempelvis kylning av lokaler, sopförbränning, värmen från processindustrier som annars enbart kyls bort.

Det fanns tankar på att koppla in kärnkraftverkens kylslinga via värmeväxlare. hade man gjort det hade man lätt kunnat värma flera städer. i stället värmer man havet....
Citera
2022-09-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
lite el går åt, fördelen är att man tar vara på värmen vid exempelvis kylning av lokaler, sopförbränning, värmen från processindustrier som annars enbart kyls bort.

Det fanns tankar på att koppla in kärnkraftverkens kylslinga via värmeväxlare. hade man gjort det hade man lätt kunnat värma flera städer. i stället värmer man havet....

Jaså. Men varför har inte alla fjärrvärme då?
Citera
2022-09-03, 14:11
Medlem
Citat:
Jaså. Men varför har inte alla fjärrvärme då?

Väldigt många i storstadsregionerna har fjärrvärme.... det har skett en enorm utbyggnad och det gör Sveriges totala energisystem mer effektivt.

Det är dyrt att gräva ner rör, vilket gör att det inte lönar sig där det är glesbefolkat.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-09-03 kl. 14:14.
Citera
2022-09-03, 14:12
Medlem
Citat:
Väldigt många i storstadsregionerna har fjärrvärme.... det har skett en enorm utbyggnad och det gör Sveriges energisystem mer effektivt.

Det är dyrt att gräva ner rör, vilket gör att det inte lönar sig där det är glesbefolkat.

Hur gör jag om jag vill ha fjärrvärme till min villa? Bor i mellanstor stad.
Citera
2022-09-03, 14:21
Medlem
Citat:
Hur gör jag om jag vill ha fjärrvärme till min villa? Bor i mellanstor stad.

Det är tyvärr inte troligt att kommunen lägger fjärrvärmenät i villaområde. Jag vet att man gjort det i Göteborg.

Jag hade sett till att vinden är isolerad, installerat braskamin och sen solceller om jag hade haft villa.

Om du bor i en gammal villa och vinden är dåligt isolerad är tilläggsisolering det bästa du kan göra snabbt.

läs på ordentligt innan bara.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-09-03 kl. 14:29.
Citera
2022-09-03, 14:21
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Att som BRF i stockholm/östermalm inte ansluta sig till fjärrvärmen känns ju märkligt. Men det beslutet kan ju knappast vara ditt?

Gällande bygglov så är det ju så att man vill att nya permanenthus skall vara extremt energisnåla, i princip passivhus.

jag tror solfångare (vätskeburna) ger ett positivt tillskott som ej räknas in så det kan hjälpa dig nå rätt energiförbrukning vid bygglov.
Jag installerade 2 värmepumpar i storlek kyl/frys.de ska mata ca 150 lgh.
Några ackumulatortank matar de.
De såg väl fjärrvärme som preppa då och nu blev det så!?
Ser nu på hemnet att det är 2 till salu. Sandhamns gatan 75. Vilken överraskning det blir med den ökade boende kostnaden när elen mångdubbelt upp.
Senast redigerad av Kione211 2022-09-03 kl. 15:00.
Citera
2022-09-03, 14:56
Medlem
Citat:
Det är tyvärr inte troligt att kommunen lägger fjärrvärmenät i villaområde. Jag vet att man gjort det i Göteborg.

Jag hade sett till att vinden är isolerad, installerat braskamin och sen solceller om jag hade haft villa.

Om du bor i en gammal villa och vinden är dåligt isolerad är tilläggsisolering det bästa du kan göra snabbt.

läs på ordentligt innan bara.

Jag bor i villaområde i stad strax utanför Gbg. Vi har fjärrvärme i gatan, och i vårt hus.

Jag gnuggar händerna kan man väl säga.. ca 1:-/kWh kostar det.
Det var dessutom installerat i villan när vi flyttade in. Kostar runt 100 000:- att sätta in i min kommun annars. Om man öht bor i område där det finns i gatan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in