2022-09-04, 14:04
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Nej jag menar på riktigt kring 3000kr om året för fjärrvärme. Känner många som ligger på såna kostnader fast det är -40 ute på vintern och man håller över 20c inne.

Dyraste månaden, januari kostar det kring 400-500kr att hålla en 200kvm 70tals villa 22c i alla rum. På sommaren är räkningarna typ 100kr.

Om grannen har en identisk villa fast direktverkande (elpatron eller elradiator) så skulle det kosta ~10k med Norrbottens elpriser. Det tar 20-30k kWh per månad att hålla varmt i ett sånt läge.

Och kör nästa granne bergvärme får de räkningar på ~3-4k i månaden.

Bortsett från att ta bilder på räkningar från vänner och bekanta så vet jag inte hur jag ska visa priser att stödja mot.

Fast det är helt orimligt. Luleå har billigast fjärrvärme i Sverige och ligger runt 45 öre/kWh vintertid.

Då skulle de göra av med ca 1100 kWh i januari vilket inte stämmer i sig.
Men om det skulle göra det så räknar du med ett elpris på 10kr/kWh?

Det som är intressant är att veta deras energianvändning i kWh
Citera
2022-09-04, 14:44
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Nej jag menar på riktigt kring 3000kr om året för fjärrvärme. Känner många som ligger på såna kostnader fast det är -40 ute på vintern och man håller över 20c inne.

Dyraste månaden, januari kostar det kring 400-500kr att hålla en 200kvm 70tals villa 22c i alla rum. På sommaren är räkningarna typ 100kr.

Om grannen har en identisk villa fast direktverkande (elpatron eller elradiator) så skulle det kosta ~10k med Norrbottens elpriser. Det tar 20-30k kWh per månad att hålla varmt i ett sånt läge.

Och kör nästa granne bergvärme får de räkningar på ~3-4k i månaden.

Bortsett från att ta bilder på räkningar från vänner och bekanta så vet jag inte hur jag ska visa priser att stödja mot.
Jag är ledsen men det kan inte finnas en möjlighet i världen att det där stämmer. Du måste missuppfattat något. Bara den fasta avgiften för fjärrvärme brukar ligga på runt 5-6000 och då har du inte fått en kwh värme levererad ens. Möjligtvis kan det stämma om du har 4st kakelugnar som du eldar skiten ur dygnet runt, eller att fjärrvärmen endast värmer varmvatten.
Citera
2022-09-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Fast det är helt orimligt. Luleå har billigast fjärrvärme i Sverige och ligger runt 45 öre/kWh vintertid.

Då skulle de göra av med ca 1100 kWh i januari vilket inte stämmer i sig.
Men om det skulle göra det så räknar du med ett elpris på 10kr/kWh?

Det som är intressant är att veta deras energianvändning i kWh

Räknar på vanliga elpriser, 25-50öre/kWh.

Elräkning för husen jag vet som har fjärrvärme brukar vara på 200-500kWh/månad. Kan kolla siffror för fjärrvärmen efter vintern.

Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Jag är ledsen men det kan inte finnas en möjlighet i världen att det där stämmer. Du måste missuppfattat något. Bara den fasta avgiften för fjärrvärme brukar ligga på runt 5-6000 och då har du inte fått en kwh värme levererad ens. Möjligtvis kan det stämma om du har 4st kakelugnar som du eldar skiten ur dygnet runt, eller att fjärrvärmen endast värmer varmvatten.

Utan att elda något eller andra källor av värme (såklart lite från vitvaror och personer). Möjligt att fast avgift saknas, kollade och sån går på ~3500kr om året. Fortfarande lägre årskostnad än en månad med elvärme
Citera
2022-09-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det låter ju bra, värme som restprodukt. Fast det är ju en fri marknad och både vind-elen och kärnkraft-elen kostar samma att producera 2022 som 2021 men ändå har priset stigit med 100-300% och givit massiva vinster till el-företagen, som inte fått någon ökad kostnad bara ökad vinst.

Så varför skulle ett värmekraftverk inte höja priset lika mycket som elpriset gått upp?

Mitt fjärrvärmebolag räknar med 20-30% höjning nästa år. Det är en jättehöjning, då priset stått mer eller mindre still de sista fem åren.
Men 30% på mitt idag ca 1:- / kWh kan jag leva med.
Höjningen sker i huvudsak pga höjda priser på flis.
Citera
2022-09-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Runt 1:- kWh när allt är inräknat, fast avgift + rörlig. Typ 1,10:- kWh.
Den rörliga justeras enligt avtal en gång i kvartalet, men i praktiken ligger den helt still. Tror den justerats med några enstaka ören de sista fyra åren.

Jag gnuggar händerna ja. Det hade jag gjort även om elpriserna varit normala, som de varit sedan vi flyttade in i vårt hus. Vi har alltid betalat några ören mer, men det är så försumbart i förhållande till vad man får. Energibolaget äger hela systemet så händer något fixas det gratis.
Jour året runt 24h för fel i systemet.
Fjärrvärme är ett stabilt system.
Vi har en normal vintermånad ca 3000kwh i förbrukning för värme. Spelar liksom ingen roll om vi betalar 3000:- eller 2600:-
I synnerhet inte med tanke på att man betalar för en tjänst som alltid fungerar och man får delar utbytta om det är något som går ner.
En stor fördel som barnfamilj är också att varmvattnet går helt på fjärrvärmen. Ungarna kan duscha i 45 minuter om de vill och vi kan ta 93 varma bad en månad. Det påverkar knappt fjärrvärmeförbrukningen, och framför allt rör sig inte elförbrukningen, alls. Våra ca 3000 kWh är alltså med även varmvatten inkluderat, om så vattnet stått på 24h hela månaden.

Hade jag suttit idag och funderat på nytt system hade det väl varit mellan fjärrvärme och luft/vatten det stått. Men eftersom fjärrvärmen redan var installerad när vi flyttade in och vi därmed aldrig har betalat någon påkopplingsavgift, kommer vi såklart aldrig att byta ut systemet.

Det är två olika saker, du betalar för komforten att det fungerar och servicen, men det är ju inte det som du först skrev, att det skulle vara så billigt?

Och att värma varmvatten drar lika mycket kilowattimmar oavsett om det är fjärrvärme eller värmepump som levererar energin.

3000 kvh betalar du alltså runt 3300:- för, vilket skulle kosta ca 3000:- att värma med en värmepump med cop 1 till 4 och ett elpris på 4:- kwh.
Citera
2022-09-04, 22:45
Medlem
Efter att ha läst tråden kan man konstatera att fjärrvärme verkar helt fantastiskt, jag rent av magiskt!

Att värma varmvatten och hålla 30 grader inomhus i sitt oisolerade hus i Karesuando i januari kostar helt enkelt ingenting med fjärrvärme!

Bara man är inkopplad trollar fjärrvärmen fram värme och varmvatten bara genom att vara inkopplad, ingen kilowatt behöver transfereras från fjärrvärmenätet till villans värmesystem, utan fjärrvärmen bara uppmuntrar atomerna i varmvattenberedaren att börja hoppa!

Därtill är fjärrvärme som kostar 1 krona kilowattimmen betydligt billigare än el för 1 krona kilowattimmen, helt fantastiskt!
Citera
2022-09-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Men vi kan väl göra det enkelt och sätta in i en kalkyl och jämföra, allt blir mer relevant då. Samtidigt finns det många andra parametrar som väger.

Men jag gör det enkelt och tar i Stockholm, men såklart att elområde spelar stor roll, rent krasst sämre förutsättningar för elen längre ner i landet. Även om verkningsgraden blir lägre högre upp med lägre medeltemperatur. Sedan finns vissa kommuner som kan ha väldigt låg fjärrvärmekostnad.

Förutsättning: Villa 20 000 kWh

Stockholm Exergi (Fjärrvärme)
Fast del 6 127 kr/år
Energi 68,4 öre/kWh

Årskostnad 19 807kr.

Vi tar sedan Ellevio på både elnät och handel i Stockholmsområdet (finns olika taxor)

Elnät
20A Enkel (ej tidstariff)
Fast elnätsavgift 335kr/mån 4020kr/år.
Rörlig elnätsavgift 27 öre/kWh

Elabonnemang måste ju villaägaren också ha, men han nöjer sig med 16A 260kr/mån 3120kr. (Resterande kostnader exkluderar jag eftersom det är hushållsel, den lilla elen som fjärrvärmens cirkulationspump, ställdon m.m använder är försumbar).

Totalt för hus med fjärrvärmen blir då kostnaden: 19 807 + 3120 = 22 927kr

Du var nog lite generös på verkningsgraden för värmepumpen, under uppvärmningssäsongen då ändå merparten av elen går så är den ju lägre, men det beror ju på vad du kör för elavtal vilken inverkan det får.

Jag är snäll och ger dig ändå ett på 4. Så vi har 5000 teoretiska kWh att laborera med.

Elnät 5000 * 0,27 = 1350 kr

Sedan letade jag upp det billigaste elhandeln som inte var rörlig på elskling.se. Hittade ett 3 års för 348,63 öre/kWh inkl allt.

Vilket då blir 17 431kr.

Så totalt: 4020+1350+17431 = 22 801kr.

Så med andra ord ganska snarlik kostnad just nu. Däremot får du ju ingen luft-vattenvärmepump för 50 000kr. Utan vi är ju snarare uppe över 100 000kr för inne+utedel samt montage.

Anslutningskostnaden varierar dock stort och kan vara allt från gratis till säkert 150 000kr. Beroende på hur befintlig ledning ligger till. Men oftast sker det ju en drive där man försöker ansluta hela områden eller vid exploatering. Men Stockholm Exergi tar ingen kostnad. Öresunds Energi 40 000kr. Tekniska Verken runt 50 000kr.

Men om anslutningskostnaden för fjärrvärme kvittar ut luft-vattenvärmepumpen så har vi ca 30000-35000kr till för fjärrvärmecentralen. Som håller för enkelhetens skull lika länge som värmepumpen. Egentligen längre.

Men det kommer mindre underhåll såsom byte cirkpump etc, men när det är dags för kompressorbyte på värmepumpen eller byte helt då blir det rätt stor återinvestering för värmepumpen.

Men som sagt, svårt att sia in i framtiden, går väl att titta lite historisk bak på kostnader för att se vad som kan ha varit lönsamt fram till nu, men då var ju även verkningsgraden lägre. Men allt handlar om förutsättningar där man bor, jag skulle kunna göra en för södra skåne eller kiruna också men det lämnar jag till någon annan

Så i ditt exempel, med elpris på nästan 3,5 :- kilowatten, så blir det nästan jämt skägg mellan fjärrvärme och värmepump?

Därtill har du generöst efterskänkt eventuell inkopplingsavgift, något som de flesta bolag i landet tar för att koppla in på fjärrvärmenätet, då det tydligen är gratis i Stockholm. Men räknat med kostnad för värmepump, vilket är naturligt.

Men, du har inte räknat med de fakto kostnaden för att dra in rören i huset, du har inte heller räknat med kostnaden för värmeväxlare för fjärrvärme och inte heller räknat med det återkommande underhållet, och på sikt byte, av värmeväxlare.
Senast redigerad av Afghan-frisyr 2022-09-04 kl. 22:54.
Citera
2022-09-05, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Det är två olika saker, du betalar för komforten att det fungerar och servicen, men det är ju inte det som du först skrev, att det skulle vara så billigt?

Och att värma varmvatten drar lika mycket kilowattimmar oavsett om det är fjärrvärme eller värmepump som levererar energin.

3000 kvh betalar du alltså runt 3300:- för, vilket skulle kosta ca 3000:- att värma med en värmepump med cop 1 till 4 och ett elpris på 4:- kwh.

Idag är det billigt, och även förut har det varit varken dyrt eller billigt. Ca 1:- / kWh en vintermånad i SE3 har även historiskt varit hyfsat normalt. Inkl skatter, nätöverföring, osv. Sannolikt ligger elen på mer till och med, alla kostnader inräknat. Elöverföring från nätbolaget slipper man ju t ex för fjärrvärme.

Men visst betalar man några ören för en service. Jag äger som sagt inte centralen och den sköts och underhålls inkluderat i priset. Ett luft/vatten system t ex har ju en avskrivningstid så den investeringen på ca 100k ska ju räknas av mot en avskrivning.
Ungefär det jag hela tiden betalar för min ”underhållsfria” fjärrvärme, alltså.
Eller du tänker att ett annat system är underhållsfritt och håller i 100+ år?

Varmvattnet värms inte för fjärrvärme. Det går rakt in i huset. Jag har ingen varmvattenberedare. Fjärrvärme är varmvatten. Enkelt förklarat.
Jag kan mata på med varmvatten 24h och inte få någon katastrofräkning för det. Det som går upp märkbart är väl vattnet.
Lycka till med det hos ett luft/vatten system.

Men jag förstår inte var du vill komma riktigt?
Jag skrev att hade jag stått för en investering i nytt värmesystem, hade det stått mellan just fjärrvärme och luft/vatten. Det är två kompetenta system för en normalvilla, men det är också två olika system med olika fördelar. Upp till var och en att bestämma sitt beroende på hur kostnader etc. ser ut hos just sig.
Senast redigerad av M.J.A 2022-09-05 kl. 07:23.
Citera
2022-09-05, 07:17
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
Så i ditt exempel, med elpris på nästan 3,5 :- kilowatten, så blir det nästan jämt skägg mellan fjärrvärme och värmepump?

Därtill har du generöst efterskänkt eventuell inkopplingsavgift, något som de flesta bolag i landet tar för att koppla in på fjärrvärmenätet, då det tydligen är gratis i Stockholm. Men räknat med kostnad för värmepump, vilket är naturligt.

Men, du har inte räknat med de fakto kostnaden för att dra in rören i huset, du har inte heller räknat med kostnaden för värmeväxlare för fjärrvärme och inte heller räknat med det återkommande underhållet, och på sikt byte, av värmeväxlare.

Nä, jag skrev att jag kvittade ut anslutningsavgiften mot vad kostnaden var för inköp av luft-vattenvärmepumpen.

I anslutningsavgiften som fjärrvärmebolaget tar ut så ingår grävning av kulvert, håltagning, rör etc in till huset, kvar är att köpa in fjärrvärmecentralen som ofta går att köpa direkt i paketpriset av bolaget.

Snabb googling för att visa skillnaden i prismodeller:

Mälarenergi: 95 000kr inkl fjärrvärmecentral
Öresundskraft: 75 000kr inkl fjärrvärmecentral
Norrtelje Energi: 150 000kr inkl fjärrvärmecentral
Eskilstuna Energi: 61 000kr inkl fjärrvärmecentral
(Ingen hänsyn till ROT tagen)

Fjärrvärmecentralen håller minst lika länge som värmepumpen och när det är dags så är den billigare att byta ut än värmepumpen.

I och med att fjärrvärmen är så lokalt förankrad, så skiljer sig deras prismodell helt åt beroende på vad de har för bränsle/spillvärme / strategi / ägarskap osv. I vissa städer kör de en lägre anslutningsavgift men tar ut en högre årsavgift tex.

Tar inte ställning i vad som är ”bäst”, utan ville mest visa en faktiskt kalkyl från en av städerna för att skapa lite mer relevans i tråden då alla skjuter från höften.

Står man i valet att byta ut sin elpanna eller vad man nu har så bör man kolla upp bägge alternativen. Allt beror på förutsättningar och hur mycket energi man behöver.

Det kommer finnas städer där det är mer lönsamt med fjärrvärme än värmepumpen och tvärtom under en livscykel, om vi ser till dagens priser.

Och bor du två mil utanför staden, då finns det ju inte ens ett fjärrvärmenät att koppla in sig på. Då är det värmepump alla dagar i veckan.

Har man köpt ett renoveringsobjekt och ändå ska pumpa in en större del pengar, då kanske även solceller i kombination med värmepump skulle vara något att kika på.
Citera
2022-09-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Man har investerat i bergvärmepump mm men idag ser det ut som en missbedömning.
Fjärrvärme kunderna kommer kunna bada och ha behagligt inomhus klimat.
Jag tror det även blir pris justeringar på bostadsmarknaden.
Det jag vill komma till är. Nu kommer man bygga ut fjärrvärme och det kommer grävas och svetsas i villaområden.
Har sett allt för många gånger villa och fastighetsägare kasta sjuka pengar på bergvärme för att vaggas in i falsk säkerhet. Att tankelöst kasta pengar på ett problem är sällan en bra lösning.
Citera
2022-09-05, 09:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Mitt fjärrvärmebolag räknar med 20-30% höjning nästa år. Det är en jättehöjning, då priset stått mer eller mindre still de sista fem åren.
Men 30% på mitt idag ca 1:- / kWh kan jag leva med.
Höjningen sker i huvudsak pga höjda priser på flis.
30% höjning av priset motsvarar ca 15 års samlade lönelyft i Sverige. Så det är inget litet belopp.

Men jag är glad att min stora villa har fjärrvärme, helt klart.
Citera
2022-09-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
30% höjning av priset motsvarar ca 15 års samlade lönelyft i Sverige. Så det är inget litet belopp.

Men jag är glad att min stora villa har fjärrvärme, helt klart.

Ja procentuellt är det såklart mycket, men med tanke på att det stått still i många år finns det en förståelse när man också kombinerar det med de allmänna prishöjningar som sker och skett överallt det sista året. 20-30% är i reda pengar i sammanhanget lite, så det är så jag får se det.
Senast redigerad av M.J.A 2022-09-05 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in