• 1
  • 2
2022-09-03, 10:51
Medlem
Alvids avatar
Hej, mitt gamla batteri svällde så jag köpte ett nytt (dock ej Dell original). Jag har laddat batteriet fullt, men när jag drar ur strömkabeln så dör datorn antingen direkt eller inom några minuter. Någon som haft samma problem?

Det är en Dell Latitude e5470.

Tacksam för svar!
Citera
2022-09-03, 11:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Hej, mitt gamla batteri svällde så jag köpte ett nytt (dock ej Dell original). Jag har laddat batteriet fullt, men när jag drar ur strömkabeln så dör datorn antingen direkt eller inom några minuter. Någon som haft samma problem?

Det är en Dell Latitude e5470.

Tacksam för svar!
Låter ju spontant som att laddkretsarna i datorn eller nya batteriet är trasigt. Kvaliteten på tredjepartsbatterier kan variera betydligt.
Citera
2022-09-03, 11:14
Medlem
Det kan vara så att batteriet inte riktigt kommunicerar rätt med BIOS och att Windows sen får fel info och stänger ner datorn.

Du kan pröva att ändra i Power Settings där man anger vad som skall hända vi lågt batteri. Ändra till "Do nothing".
Citera
2022-09-03, 11:18
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Låter ju spontant som att laddkretsarna i datorn eller nya batteriet är trasigt. Kvaliteten på tredjepartsbatterier kan variera betydligt.
Jo, den tanken har jag varit inne på! Skulle väl vara typiskt...
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Det kan vara så att batteriet inte riktigt kommunicerar rätt med BIOS och att Windows sen får fel info och stänger ner datorn.

Du kan pröva att ändra i Power Settings där man anger vad som skall hända vi lågt batteri. Ändra till "Do nothing".
Jag hittar ingenstans där jag kan välja det alternativet, vart gör jag det?
Citera
2022-09-03, 11:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jo, den tanken har jag varit inne på! Skulle väl vara typiskt...
Har du möjlighet att mäta upp spänningen på batteriet? Allt som krävs är en multimeter för en hundralapp.
Citera
2022-09-03, 11:37
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Har du möjlighet att mäta upp spänningen på batteriet? Allt som krävs är en multimeter för en hundralapp.
Nej, inte just nu! Jag ska höra om någon jag känner har en liggandes.
Citera
2022-09-03, 11:47
Medlem
Alvids avatar
Citat:

Hittade det, men den var redan inställd på "Gör ingenting".
Citera
2022-09-03, 11:51
Medlem
Citat:
Hittade det, men den var redan inställd på "Gör ingenting".

För säkerhets skull: Kollade du inställnngarna för både nät- och batteridrift? Det är för batteridrift det skall vara inställt på "gör ingenting" vid lågt batteri.
Citera
2022-09-03, 11:52
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Idealet borde var att hitta någon med samma typ av Dell batteri i sin laptop och prova batteriet där men förstår att det kan vara svårt att hitta någon.
Uteslutningsmetoden är annars klart bäst i såna här fall.
Citera
2022-09-03, 12:13
Medlem
Alvids avatar
Citat:
För säkerhets skull: Kollade du inställnngarna för både nät- och batteridrift? Det är för batteridrift det skall vara inställt på "gör ingenting" vid lågt batteri.
Jupp, den är inställd så på både nät och batteridrift.
Citera
2022-09-03, 12:22
Medlem
Alvids avatar
Har googlat innan, tydligen är detta vanligt och många rekommenderar att köpa ett batteri från Dell. Men någon borde fått dessa tredje-parts batterier att funka, annars skulle de ju inte existera.
Citera
2022-09-03, 14:01
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nej, inte just nu! Jag ska höra om någon jag känner har en liggandes.
Köp din egen, du kommer inte ångra dig. Alla borde ha en multimeter liggandes då det är ett så fantastiskt verktyg som går att använda till så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in