2022-09-12, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Nej, för även enligt den ryska konstitutionen kan man vägra att bryta mot krigets lagar då dessa ratificerats av Ryssland. Det är farligt att sätta sig upp mot en diktator, det har ingen förnekat.

Vad baserar du dina teorier om att det inte sker systematiskt mördande, tortyr och våldtäkter mot civila? Finns redan tusentals ärenden som förbereds för Haag, antalet dödade civila överstiger sannolikt 100 000 (varav minst hälften i Mariupol). Ryssland beskjuter varje dag bostadshus, skolor och sjukhus där ingen militär aktivitet förekommer. Det är rena terrorhandlingar.

Att du inte tror på det är för att du sannolikt inte läser annat än rysk propaganda.

Detta baserar du på vad? Självklart gör man motstånd om man inte vill vara en del av mördandet.

Jaså? Vad ska man göra då? Godta att ens land begår övergrepp mot ett annat land? Regimen sitter kvar så länge som inget motstånd görs av folket och diktaturer faller normalt aldrig av sig själva, de faller när folket fått nog av eländet.

Din verklighet är ingen jag vill leva i och nej, fredliga protester på Moskvas gator (och andra större städer) kan mycket väl ha effekt på diktaturen och nedlagt arbete likaså, vad ska diktaturen göra? Mörda hundratusentals av sina egna? Tvivlar på att det skulle ske...

Gör du inte motstånd är du delaktig. Punkt.

Jag baserar det på ett par saker.

Den propagandan som användes för att få folk att gå med på efterblivna självdestruktiva sanktioner är UPPENBAR propaganda. Varför tror du SVT visar lik och hemska bilder i Ukraina? För att de är sanningens korsriddare och även om det är hemska bilder så måste de bara visas?

Informationen som kommer från Ukraina är från deras underrättelsetjänst + de som av samma underrättelsetjänst får tillträde till olika platser.

Nej det här inte dött 100k civila. Det finns ganska mycket bevis som följer logiken jag talar om. Hade det varit sant att man "systematiskt mördar folk" och terrorbeskjuter folk så skulle givetvis all infrastruktur varit utslagen för länge sen.

Jag har ingen aning om hur det är i Ryssland eller vad Rysk propaganda säger eller inte säger. Men gissningsvis får de samma hjärntvätt du är utsatt för, fast i motsatt riktning och är sannolikt informerad på ett vis som gör att man i huvudsak stödjer/inte är starkt emot kriget. Sedan lär det finnas en medvetenhet att man bor i en säkerhetsstat där du råkar illa ut om du trampar på fel tår.

Att inte göra motstånd är inte det samma som att godta någonting. Nu är jag osäker på hur/vad man kan göra och säga i ett land som Ryssland. Men deras polare, Kina, kommer gå efter dina barn och familj.

Varför åker du inte själv till Ukraina och offrar ditt liv i det här ärofyllda korståget? Jag anser att det här kriget är åt helvete och i din tvistade hjärna är jag betald av ryssen. Vi är inte ens i krig. Hur snabbt skulle du vilja fängsla/straffa personer som mig om vi faktiskt hamnade i krig? Tänk om jag anser att det är min moraliska plikt att offra mitt liv för att stoppa dödandet mitt land står för?

Om du kunde någonting om "revolutioner" och "protester" så skulle du veta att dessa är meningslösa om du inte har en massiv uppbackning från någon resursstark faktion/organisation/land. Sedan måste du ha en plan och vara extremt organiserad för att ens ha en suck av en chans att lyckas med något.

Att vara tyst och hålla sig till sitt eget liv är en fundamental rättighet och kan aldrig göra någon skyldig. Annars låter det mest som att du legitimerar folkmord på civila efter kriget är över?
Senast redigerad av EricBe 2022-09-12 kl. 17:20.
Citera
2022-09-13, 09:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quokka
Om du stöder nazisterna är du nazist. Punkt.
Jaha? Och vilka nazister skulle jag ha stött? Jag är emot fascisterna från Ryssland och för det ukrainska folkets rätt till att leva fritt utan rysk påverkan och aggression. Om du vill antyda att Ukraina skulle vara nazistiskt så får du gärna förklara hur dessa nazister lyckades välja och sedan lyda en judisk president. Du förefaller gått på den ryska propagandan, eller så driver du den ryska agendan som nyttig idiot...
Citera
2022-09-13, 09:52
Bannlyst
Citat:
Jaha? Och vilka nazister skulle jag ha stött? Jag är emot fascisterna från Ryssland och för det ukrainska folkets rätt till att leva fritt utan rysk påverkan och aggression. Om du vill antyda att Ukraina skulle vara nazistiskt så får du gärna förklara hur dessa nazister lyckades välja och sedan lyda en judisk president. Du förefaller gått på den ryska propagandan, eller så driver du den ryska agendan som nyttig idiot...
Detta bevisar din nazism om du nekar Zelensky rätten att vara nazist på grund av nationalitet.
Citera
2022-09-13, 09:53
Medlem
Citat:
Putins nya skräckvideo skrämmad Sverige
https://youtu.be/pY16VX7FLh4

Den knappt två minuter långa videon med titeln ”Vintern kommer att bli lång” visar hur gasen från ryska energijätten Gazprom via North Stream 1 stängs av och kyla, snö och is sveper fram över Europa.
Till ödesmättad musik och sång av en sångerska som sjunger på ryska inleds videon med att en arbetare vrider på ett vred och kameran visar hur gastrycket sjunker ner till noll på en mätare.
Sekunden senare syns iskalla moln glida fram över ett landskap och sångerskan med en närmast ödesmättad ondskefull ton fortsätter sången av den sovjetiska låtskrivaren och poeten Yuri Vizbor. Ögonblicksbilder från London, Bryssel och Berlin passerar förbi.
Videon ska illustrera den istid som väntar Europa nu när gaskranen är stängd.

Resultat:
Efter de höga elpriserna – rusning efter sotare
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQoWO6/efter-de-hoga-elpriserna-rusning-efter-sotare

Kaminförsäljningen har exploderat: "En ökning på 400-500 procent"
https://sverigesradio.se/artikel/kaminforsaljningen-har-exploderat-en-okning-pa-400-500-procent

är det en remix av denna?

https://www.quora.com/Is-it-true-that-the-Soviets-during-the-battle-of-Stalingrad-played-through-loudspeakers-Every-seven- seconds-a-German-soldier-dies-Stalingrad-mass-grave
Citera
2022-09-13, 10:04
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
varsågoda:
https://youtu.be/NtJ21P5oLAk

Nja, det var nog den här som menades:
https://www.youtube.com/watch?v=Ds8enLwEflQ
Citera
2022-09-13, 10:26
Avslutad
Citat:
Vad skulle vara den ultimata täckmanteln för nazister? En judisk president.

Nazismen i Ukrainazi är väl dokumenterad under många år. Ditt försök att släta över detta är vidrigt.
Citera
2022-09-13, 10:29
Avslutad
Citat:
Gör du inte motstånd är du delaktig. Punkt.

Känns det bra att stå på samma sida som nazister?

Är du medveten om att man inte behöver ta någon sida när två skurkstater slåss? Du behövde inte ta någon sida, ändå så ställer du dig på nazisternas sida.
Citera
2022-09-13, 11:29
Bannlyst
Leaked paper reveals EU is unlikely to cap price of Russian gas
The EU executive is retreating from imposing a price cap on Russian gas, but pushing ahead with windfall taxes on energy company “surplus” profits, according to a leaked document.
https://www.theguardian.com/business/2022/sep/13/leaked-paper-reveals-eu-is-unlikely-to-cap-price-of-russian-gas
Citera
2022-09-13, 13:01
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jag baserar det på ett par saker.

Den propagandan som användes för att få folk att gå med på efterblivna självdestruktiva sanktioner är UPPENBAR propaganda. Varför tror du SVT visar lik och hemska bilder i Ukraina? För att de är sanningens korsriddare och även om det är hemska bilder så måste de bara visas?
Tycker du det är konstigt att massmedia rapporterar om folkmord utförda av Ryssland? Det tycker då inte jag...

Citat:
Informationen som kommer från Ukraina är från deras underrättelsetjänst + de som av samma underrättelsetjänst får tillträde till olika platser.
Ja, är det konstigt tänker du? Eller vill du antyda att man grävt ned kroppar för att sedan skylla på ryssarna?

Citat:
Nej det här inte dött 100k civila. Det finns ganska mycket bevis som följer logiken jag talar om. Hade det varit sant att man "systematiskt mördar folk" och terrorbeskjuter folk så skulle givetvis all infrastruktur varit utslagen för länge sen.
Nej, hur tänkte du nu? Bara i Mariupol är antalet döda sannolikt minst 50 000. Detta baserar jag på de mycket lättillgängliga bilderna av massgravar, rapporter från de som flytt och den totala utplåningen av i princip hela Mariupol.

Lägg därtill att man också tvångsförflyttat hundratusentals ut Ukraina, vilket i sig är ett krigsbrott.

Citat:
Jag har ingen aning om hur det är i Ryssland eller vad Rysk propaganda säger eller inte säger. Men gissningsvis får de samma hjärntvätt du är utsatt för, fast i motsatt riktning och är sannolikt informerad på ett vis som gör att man i huvudsak stödjer/inte är starkt emot kriget. Sedan lär det finnas en medvetenhet att man bor i en säkerhetsstat där du råkar illa ut om du trampar på fel tår.
"Säkerhetsstat" var en vacker omskrivning för diktatur. Vilken propaganda menar du att jag är utsatt för? Alla jag nämnt går att verifiera från drivor av källor, men ryska påståenden om händelser i Ukraina brukar aldrig gå att verifiera.

Citat:
Att inte göra motstånd är inte det samma som att godta någonting. Nu är jag osäker på hur/vad man kan göra och säga i ett land som Ryssland. Men deras polare, Kina, kommer gå efter dina barn och familj.
Det gör man säkert även i Ryssland, men man har lik förbannat ett ansvar som medborgare. Nu bedriver inte Kina invasionskrig mot sina grannländer så jämförelsen haltar en aning.

Citat:
Varför åker du inte själv till Ukraina och offrar ditt liv i det här ärofyllda korståget? Jag anser att det här kriget är åt helvete och i din tvistade hjärna är jag betald av ryssen. Vi är inte ens i krig. Hur snabbt skulle du vilja fängsla/straffa personer som mig om vi faktiskt hamnade i krig? Tänk om jag anser att det är min moraliska plikt att offra mitt liv för att stoppa dödandet mitt land står för?
Om du skulle arbeta för att stoppa försvaret av vårt land så ska du låsas in tills kriget är över, helt rätt, det tycker jag. Jag bidrar på andra sätt till Ukraina, då jag är till åren kommen och sannolikt inte kan bidra aktivt, men väl genom att donera, vilket jag gjort hela tiden sedan kriget började. Mina donationer hjälper Ukraina bättre än att jag åker dit och snubblar runt med en automatkarbin vid fronten.

Citat:
Om du kunde någonting om "revolutioner" och "protester" så skulle du veta att dessa är meningslösa om du inte har en massiv uppbackning från någon resursstark faktion/organisation/land. Sedan måste du ha en plan och vara extremt organiserad för att ens ha en suck av en chans att lyckas med något.
Okej, så vilka backade upp folket i den ryska revolutionen menar du? Du har en poäng i att det inte är lätt, men det ändrar inte på den moraliska skyldigheten att sätta sig emot folkmord.

Citat:
Att vara tyst och hålla sig till sitt eget liv är en fundamental rättighet och kan aldrig göra någon skyldig. Annars låter det mest som att du legitimerar folkmord på civila efter kriget är över?
Hur menar du nu? Folkmordet pågår nu och upphör när kriget är över och Rysslands mördargäng skickats ut ur Ukraina.
Citera
2022-09-13, 13:04
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Detta bevisar din nazism om du nekar Zelensky rätten att vara nazist på grund av nationalitet.
Hans nationalitet? Han är väl ändå ukrainare, liksom de påhittade ukrainska nazisterna? Att han är jude är däremot en märklig omständighet, det är som att man bytt ut Hitler i Tyskland och satt en jude att leda den nazistiska krigföringen under andra världskriget. Hur sannolikt tycker du själv det låter att en nation som fostrats att hata judar låter sig ledas av en jude? Fnitter... Påståenden om ukrainsk nazism är bara en del av den ryska propagandan. Det finns inte fler nazister där än här i Sverige (d.v.s. väldigt få).
Citera
2022-09-13, 13:06
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Vad skulle vara den ultimata täckmanteln för nazister? En judisk president.

Nazismen i Ukrainazi är väl dokumenterad under många år. Ditt försök att släta över detta är vidrigt.
Din dumhet är vidrig. Ja, det finns säkert nazister i Ukraina, men det finns även här. Nazister i Ukraina har noll att säga till om, precis som här i Sverige. Du saknar helt poäng och framstår som en jubelidiot som gått på den ryska propagandan som snart pågått i ett decennium.
Citera
2022-09-13, 13:08
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Känns det bra att stå på samma sida som nazister?

Är du medveten om att man inte behöver ta någon sida när två skurkstater slåss? Du behövde inte ta någon sida, ändå så ställer du dig på nazisternas sida.
Vilka nazister? Skrattretande och idiotisk argumentation. Finns inte fler nazister i Ukraina än någon annanstans. Självklart ställer man sig på Ukrainas sida. De har inte begått övergrepp på ryska medborgare, de har inte invaderat Ryssland, deras militär våldtar inte, mördar inte och stjäl inte från den ryska befolkningen. Tramspelle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in