Citat:
Ursprungligen postat av
StonedMonkey
Jag har aldrig sysslat med sprutor själv, men tror på personligt ansvar och harm reduction, sålänge personen själv ber om hjälp och man inte på något sätt pushar personen tror jag det gör mindre skada att hjälpa personen än att personen ska försöka själv eller be någon mindre kunnig.
Jag har aldrig uppmuntrat till det. Snarare varit lite moraliserande inom rimliga gränser. Jag brukar hålla det kort och koncist "bara så du vet, de flesta som skjuter dör i sitt missbruk innan 30. Det är mycket mer beroendeframkallande och högst troligt kommer du att suga av någon för en dos tjack inom kort." Skiter i statistik här för den efterfrågas aldrig. Samtliga har varit likgiltiga inför det jag har sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pippipipparpippin
Jag är kluven i frågan. Jag drogar inte bortsett från de lagliga drogerna, alkohol, tobak osv.
Jag har dock träffat väldigt många narkotikabrukare när de nått stadiet av missbruk.
Harm reduction som en annan användare nämnde är något jag blivit mer possitiv till med åren. Dock är jag av uppfattning att knark allt för ofta används som problemlösning. Och däri ser jag problemet med att det är kortsiktigt, skapar beroende och är riskfyllt (flera aspekter). Därav har jag svårt för att du inte är den som istället försöker prata personen ut att ta sin jungfrusil.
Så mitt svar är nog något överhängande till att jag ser negativt på det du gör.
Tack för att du ställde frågan.
Tack för ditt svar. Jag utelämnade försöken till moraliserande i trådstarten av vissa anledningar.
Jag brukar säga några korta meningar. Se exempel ovan. Vet dock att tidsrymden hos unga är kort (neråt ~18-20-års åldern). Moralpredikar jag och ger betänketid på en vecka har de redan hunnit börja injicera kommande helg. Nästa gång jag träffar vederbörande har denne redan tracks och har i vissa fall redan hunnit delat spruta, lösningskärl eller annat relaterat.
Moraliserande och betänketid brukar inte rädda yngre, däremot äldre i hög utsträckning. Jag har dock lite för dåligt statistiskt underlag gällande äldre. Upplever dock att äldre har mer att förlora och därför är betydligt mer eftertänksamma. De tycker ofta att deras många gånger långvariga bruk nasalt, per oralt mm. är tillräckligt påfrestande och svårt att kontrollera. Att då påpeka hur mycket mer beroendeframkallande och svårt det är att kontrollera intravenöst gör att de flesta äldre, +30 år avstår. Lägg därtill att de har upplevt död hos majoriteten av deras fd. vänner som valde att injicera droger.
När äldre ser mig ser de en annan person än en yngre person ser mig. Äldre ser min låga kroppsvikt, maniska beteende (skjuter mer och mer och försummar mat), ärrbildning på armarna och mina lik jag klivit över. Yngre ser det från ett annat perspektiv. "Smal, snygg, intelligent, vältränad och hög som fan." Allt är möjligt, eller något liknande.