• 1
  • 2
2022-09-02, 09:23
Jag har "vandrat" från lössnus till vit portionssnus. Därefter till tobaksfri vit portionssnus styrka 4 av 4 --> styrka 3 av 4 --> 2 av 4 och nu är jag på lägsta styrkan, dvs 1 av 4 med "5-pack Klint för 99 kr".
Vad blir nästa steg i att successivt trappa ut nikotinet helt och även vanan att ha något under läppen?
Citera
2022-09-02, 09:28
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av familjenMoaquin
Jag har "vandrat" från lössnus till vit portionssnus. Därefter till tobaksfri vit portionssnus styrka 4 av 4 --> styrka 3 av 4 --> 2 av 4 och nu är jag på lägsta styrkan, dvs 1 av 4 med "5-pack Klint för 99 kr".
Vad blir nästa steg i att successivt trappa ut nikotinet helt och även vanan att ha något under läppen?

Köpa Nicorett sugtabletter på 1 mg och trappa ner tycker jag.
Citera
2022-09-02, 09:29
Medlem
För mig har det alltid handlat om att bryta ett mönster.
Bästa är att helt och hållet sluta och stå ut den första veckan för att bryta vanan.

Trappa ner har aldrig fungerat.
Citera
2022-09-02, 09:30
Medlem
Borde vara nikotinfritt "snus" efter försök att låta bli. Men jag vet hur "snuset" sitter ihop med att dricka kaffe osv. Att ha något under läppen. Snusar själv, har hållit upp i perioder. Minns när en dosa lös kostade 8 kr.
Citera
2022-09-02, 09:35
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Sånt brukar inte fungera eftersom det då inte finns ett tak för hur många man kan suga på eller hur ofta man kan ta en ny.
Däremot har jag tänkt ta steget ner till MINIKLINT (mindre portionspåsar), fortfarande i lägsta styrka med den smak jag uppskattar minst.
Citera
2022-09-02, 09:51
Medlem
Nikotin och tobaksfria produkter som Onico har funkat för mig dom gångerna jag kört en nikotin detox
Citera
2022-09-02, 09:52
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
För mig har det alltid handlat om att bryta ett mönster.
Bästa är att helt och hållet sluta och stå ut den första veckan för att bryta vanan.

Trappa ner har aldrig fungerat.

Amen!
Citera
2022-09-02, 09:52
Medlem
Airwave92s avatar
Om du vill fortfarande ha känslan att ha något innanför läppen så finns ju såna där vita smakpåsar med vitaminer, självfallet utan nikotin

Glömt vafan dom hette, såg dom runt 2016
Citera
2022-09-02, 10:23
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Sånt brukar inte fungera eftersom det då inte finns ett tak för hur många man kan suga på eller hur ofta man kan ta en ny.
Däremot har jag tänkt ta steget ner till MINIKLINT (mindre portionspåsar), fortfarande i lägsta styrka med den smak jag uppskattar minst.

Ja, men jag utgick från att du har minskat ner själva nikotinberoendet rätt rejält men behöver bryta vanan att ha något under läppen. När nikotinberoendet som är kvar kickar in så är det bättre att ta en sugtablett med låg styrka än att sätta något under läppen. De är inte så goda att man äter dem som godis, plus att man får ont i magen om man överdimensionerar dem. Men kör det du tror funkar bäst för dig, alla funkar vi olika.
Citera
2022-09-02, 10:24
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost

Unkis så gjorde jag. Delade efter ett tag dem på mitten, sedan i fjärdedelar.
Citera
2022-09-02, 11:08
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:

Vinn över dig själv.

Allt du inte behöver för att överleva klarar du dig utan.

Sätt ett ultimatum på dig själv.

Jag rökte ett paket cigg om dagen för många år sedan.

Sa till en att "jag ska nog sluta"

Min vän: Haha.. säääääkert att du kan, så mycket som du röker!

Då tänkte jag "vad i helvete säger karln, klart jag kan sluta om jag säger att jag ska sluta".

Sedan sa jag till mig själv att "om jag röker en cigg till i hela mitt liv så motsvarar det att jag sparkar min hund i ansiktet".

Har inte ens haft ett sug sedan dess.
Citera
2022-09-02, 16:33
Medlem
Blessed90s avatar
Observera din vanecirkel runt din snuskonsumtion. T.ex
Signal - beteende - belöning
Kaffe - ta en snus - tillfredsställelse

När du observerar vilka signaler som triggar beteendet dödar det suget en aning och gör det lättare att ersätta snus med något annat, t.ex tuggummi. Räkna dina tuggummin i början och jämför efter någon vecka så ser du att du kommer äta mindre och mindre ju mer tid som passerar.

Just nikotin är en barnlek, djävulen bor i vanan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in