• 1
  • 2
2022-09-02, 17:37
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed90
Observera din vanecirkel runt din snuskonsumtion. T.ex
Signal - beteende - belöning
Kaffe - ta en snus - tillfredsställelse

När du observerar vilka signaler som triggar beteendet dödar det suget en aning och gör det lättare att ersätta snus med något annat, t.ex tuggummi. Räkna dina tuggummin i början och jämför efter någon vecka så ser du att du kommer äta mindre och mindre ju mer tid som passerar.

Just nikotin är en barnlek, djävulen bor i vanan.
Ja nikotin är inte svårt att sluta med. Det handlar bara om vilja. Viljan har jag främst av två anledningar:

- vill inte vara fängslad till Sverige och snus alternativt tobak och cigaretter
- onödig kostnad på åtminstone 500 kr per månad

Dessutom känner jag att jag vill utvecklas, bli en bättre människa, och inte längre bära en onödig last. Eventuella hälsoeffekter på köpet.
Citera
2022-09-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed90
Just nikotin är en barnlek, djävulen bor i vanan.

Exakt så här är det.

Folk snöar in sig på nikotinet som om det vore den största faktorn.
Det är vanan som behöver brytas.
Och då brukar sällan nedtrappningar fungera särskilt bra.

Stålsätt sig och släng skiten.
Lid en vecka eller två.
Citera
2022-09-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av familjenMoaquin
Jag har "vandrat" från lössnus till vit portionssnus. Därefter till tobaksfri vit portionssnus styrka 4 av 4 --> styrka 3 av 4 --> 2 av 4 och nu är jag på lägsta styrkan, dvs 1 av 4 med "5-pack Klint för 99 kr".
Vad blir nästa steg i att successivt trappa ut nikotinet helt och även vanan att ha något under läppen?
Sluta direkt enklare så en vän till mig rökte 30 cig om dan men en dag slutade han, det handlar om viljestyrka
Citera
2022-09-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av familjenMoaquin
Jag har "vandrat" från lössnus till vit portionssnus. Därefter till tobaksfri vit portionssnus styrka 4 av 4 --> styrka 3 av 4 --> 2 av 4 och nu är jag på lägsta styrkan, dvs 1 av 4 med "5-pack Klint för 99 kr".
Vad blir nästa steg i att successivt trappa ut nikotinet helt och även vanan att ha något under läppen?

Runt 45 000 personer slutar helt med snus varje år och i princip samtliga av dessa som är fortsatt snusfria efter ett år går cold turkey.
Citera
2022-09-05, 11:35
Medlem
Soperents avatar
Jag körde på slutet med ingefära under läppen och det gav en viss placeboeffekt. Har slutat 5 gånger, varje gång 2-3 månader men alltid börjat igen. Dock har jag dragit ner rejält och försöker njuta av varenda snus. Som man säger det är lätt att sluta men desto svårare att inte börja igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in