2022-09-02, 21:26
Medlem
Nu jävlar är det sossepriser på elen. Område 3 och 4 måste ju binda upp sig annars är ni helt rökta kommande vinter. Regeringen kommer se till att ni hamnar på gatan.
Citera
2022-09-02, 21:33
Medlem
LordHamleighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det talas om att man kan räkna med elräkningar i december som är 3-4 ggr så dyra som förra december. Varför är det då så få som binder priset nu, iallafall i ett år? Jag fattar att det känns trist att binda på nuvarande extrema nivå, men alternativet att inte göra det kan ju bli betydligt dyrare.

Har man t.ex. en villa som förbrukar 20000 kWh per år i område 3 så kan man just nu via elskling.se binda på 441 öre per kWh ”inklusive allt” i ett år (Göteborg energi). Det är i mina ögon mycket smakligare än att hålla tummarna för att priserna med rörligt elpris trots allt inte sticker iväg alltför mycket under de kalla månaderna.
För att man hoppas på en politisk/byråkratisk lösning som innebär sänkt rörligt pris.
EU verkar exempelvis börja omvärdera hur prissättningen på dess energimarknad dikteras till medlemsländerna.
Frankrike och Tyskland är antagligen oroliga för ytterligare konflikter med energiexporterande länder.
Det betyder att de politiker som tillträder regeringsställning i höst inte kommer vara lika rädda för att ändra på modellen med elprisområden.
Blir det en högerregering kommer vi dessutom förhoppningsvis se kraftigt sänkta energiskatter.

Att binda elavtalet är en nästintill garant för dyra elräkningar. Vid rörligt pris finns lite mer hopp.
Citera
2022-09-02, 21:43
Medlem
Måste faktiskt säga att foliehatten måste på och säga att allt låter som the Great reset mer och mer.
Own less and be happier är väl deras slogan tror jag och så kommer det bli.
Av med hatten och Sverige måste fan vakna ur EU knarkruset och köra en Swexit.
Har inte hört en enda politiker prata om att det är pga EU som det ser ut som det gör i Sverige just nu,skrämmande korrupt!
Citera
2022-09-02, 22:02
Medlem
Mitt rörliga just idag är inkl allt c.a 1,70 kWh. och det får jag leva med då allt färre elbolag erbjuder fast pris just nu. Och än har jag inte börja bekymra mig även om jag är medveten om att priset säkert kan sticka över det som jag betalar just nu. Den stunden den sorgen. Vi får väl också se vart det landar nu när valåret gör att partierna bjuder över varandra i att ge riktade bidrag till konsumenter och företag. Vore faktiskt lite mer klädsamt om dom istället satt sig ner och samarbetade just på energiområdet som ju ändå till stor del är en nationell angelägenhet som sträcker sig över lång tid och därför inte borde vara partiernas valfläsk för att locka väljare. Har hus och förbrukar c:a 8500 kWh/år och bor i område 3.
Citera
2022-09-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zjCztVy
Ok, varför byggde man inte nytt? Om det du skriver ens stämmer? Sossarna har haft 8år. Inte bara har man inte byggt något nytt, man har stängt ned existerande. Jävla imbecill.
Nu är sossarna ett politiskt parti, inget bolag som skall bygga kärnkraft.
Det är fritt fram för vem som helst att ansöka och bygga nya reaktorer för ersätta äldre reaktorer.
Enligt den breda energiöverenskommelsen mellan båda blocken skall man inte subventionera ny kärnkraft.
Ett litet tips till dig.
Ibland är det bra att vara tyst och verka vara en idiot än att öppna munnen och bevisa att man är en idiot.
Citera
2022-09-02, 22:17
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebanan2022

Har förövrigt bundit mig på 1:- KWh så jag sitter lugnt.

Bor man i hus sitter man inte lugnt, trots billig el.

Tvångsförsäljning har inte ens startat än, och då går bopriserna bara ner.
Citera
2022-09-02, 22:18
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Det talas om att man kan räkna med elräkningar i december som är 3-4 ggr så dyra som förra december. Varför är det då så få som binder priset nu, iallafall i ett år? Jag fattar att det känns trist att binda på nuvarande extrema nivå, men alternativet att inte göra det kan ju bli betydligt dyrare.

Har man t.ex. en villa som förbrukar 20000 kWh per år i område 3 så kan man just nu via elskling.se binda på 441 öre per kWh ”inklusive allt” i ett år (Göteborg energi). Det är i mina ögon mycket smakligare än att hålla tummarna för att priserna med rörligt elpris trots allt inte sticker iväg alltför mycket under de kalla månaderna.

EON, aktuellt fastpris: 791 öre/kWh
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella

EON, rörligt pris i december 2021: 193 öre/kWh
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#prisutveckling

Så även om priset i december blir 4 ggr högre än förra december, så kommer det inte upp i det fastpris man får om man binder idag. Och det fastpriset ska du sedan ha de övriga 11 månaderna också!

Har svårt att tänka mig att någon binder sitt elpris idag. Om vi hamnar i ett läge där elpriset ligger över 800 öre/kWh under 12 månader framåt så kan vi nog säga ajöss allihop, hela världsekonomin kommer att ha gått åt fanders och elpriset är nog det sista vi behöver bekymra oss för...
Citera
2022-09-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
EON, aktuellt fastpris: 791 öre/kWh
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella

EON, rörligt pris i december 2021: 193 öre/kWh
https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella#prisutveckling

Så även om priset i december blir 4 ggr högre än förra december, så kommer det inte upp i det fastpris man får om man binder idag. Och det fastpriset ska du sedan ha de övriga 11 månaderna också!

Har svårt att tänka mig att någon binder sitt elpris idag. Om vi hamnar i ett läge där elpriset ligger över 800 öre/kWh under 12 månader framåt så kan vi nog säga ajöss allihop, hela världsekonomin kommer att ha gått åt fanders och elpriset är nog det sista vi behöver bekymra oss för...

Varför jämför du med EON? Det finns betydligt billigare som jag inleder min trådstart med.
Citera
2022-09-02, 22:39
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Varför jämför du med EON? Det finns betydligt billigare som jag inleder min trådstart med.

I elområde 3 ja. Priserna jag nämnde var elområde 4.

Kollade på Elskling.se för Elområde 4, billigaste fastpriset där är 36 månader för 519 öre/kWh.

Poängen är att det vore totalt idiotiskt att binda på dessa nivåer. Elbolagen har givetvis inte snutit fram sina fastpriser ur näsan, utan efter noggranna riskkalkyler och framtidsprognoser med kalkylerad risk/vinst. Visst, de kan ju ha fel. Men jag vill se den privatperson som har lust att sitta med över 5 kr/kWh månad in och månad ut, sommar som vinter, ända till september 2025...

Men var och en gör ju som den vill, så bind du om du tycker det låter som en bra deal.
Citera
2022-09-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
I elområde 3 ja. Priserna jag nämnde var elområde 4.

Kollade på Elskling.se för Elområde 4, billigaste fastpriset där är 36 månader för 519 öre/kWh.

Poängen är att det vore totalt idiotiskt att binda på dessa nivåer. Elbolagen har givetvis inte snutit fram sina fastpriser ur näsan, utan efter noggranna riskkalkyler och framtidsprognoser med kalkylerad risk/vinst. Visst, de kan ju ha fel. Men jag vill se den privatperson som har lust att sitta med över 5 kr/kWh månad in och månad ut, sommar som vinter, ända till september 2025...

Men var och en gör ju som den vill, så bind du om du tycker det låter som en bra deal.

Jag band i somras och det känns som ett lyckat move.
Citera
2022-09-02, 22:49
Medlem
Så nöjd att man är en som alltid binder precis allting. 0,42 öre i 3 år till.

Räntan likaså.

Att folk kör på med rörligt är för mig obegripligt. Visst man kanske tjänar några kronor vissa månader men hej, sen kommer sånt här.
Folk har nog lärt sig en läxa iaf men bolagen lär ha dyrare fasta priser för all framtid sen även när priserna stabiliseras
Citera
2022-09-02, 22:54
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedal
Tycker du att det är ok att folk ska lyfta bidrag från staten bara för att man inte vill röra sina sparpengar? Snart stryps förhoppningsvis bidragsflödet, då kanske du och muhammed mfl får lära er att göra en budget.

I detta fallet, definitivt ja. En stor del av bidragen kommer ju dessutom täckas av intäkter från energiskatt och moms. Om du tror att gemene svennebanan sitter på stora besparingar i form av cash så får du nog tänka om. Mycket av folks flashiga livsstil är lånta fjädrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in