2022-09-05, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedal
Du borde ha tänkt EN gång och sett om ditt hus, fått ned din energiförbrukning, Valt rätt elavtal. Såg du inte att det här skulle komma? Slut titta på skuldfällan och liknande skitprogram och börja använda det lilla du har innanför pannbenet.
Varför antar du att jag inte har gjort det? Varför är du en nyttig idiot åt de som bär ansvar för en vårdslös energipolitik? Jag fattar inte varför ni som på något sätt lyckas försvara detta haveri med att leka duktiga tror att vi som kritiserar det skulle per automatik vara de som kommer lida mest. Min jävla ekonomi kommer inte lida nämnvärt i vinter, det är inte det som är problemet! Och jo jag tänker gladeligen acceptera el-bidrag av den enda anledningen att jag vägrar betala dessa ockerpriser.
Citera
2022-09-05, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thompzzon
Varför antar du att jag inte har gjort det? Varför är du en nyttig idiot åt de som bär ansvar för en vårdslös energipolitik? Jag fattar inte varför ni som på något sätt lyckas försvara detta haveri med att leka duktiga tror att vi som kritiserar det skulle per automatik vara de som kommer lida mest. Min jävla ekonomi kommer inte lida nämnvärt i vinter, det är inte det som är problemet! Och jo jag tänker gladeligen acceptera el-bidrag av den enda anledningen att jag vägrar betala dessa ockerpriser.

Har du valt rätt får du nog inte en krona, är det inte ett kostnads tak som diskuteras? Rätta mig om jag har fel.
Nu är det inte energipolitiken i sig som är problemet. Det är alla avregleringar av allt möjligt, du ska vara FRI! Du ska själv ha rättighet att välja vad som är bäst för dig. Staten skall inte styra ditt liv. Du ska välja vård, du ska välja skola, du ska välja vilket apotek du vill handla på. Du ska välja vem som skall tjäna pengar på dig när du ligger som en grönsak på ålderns höst.
Citera
2022-09-05, 17:14
Medlem
heggeness avatar
Hittills dyraste jag någonsin sett: Elområde 4, bindningstid 3 månader, med Stockholms Elbolag...

12:50 kronor/kWh inkl.moms och skatt, men det är alltså inte ens med nätavgiften.

Saftigt.... Undrar om någon enda person tecknar ett sådant avtal.
Citera
2022-09-05, 17:18
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Varför binder folk med hus inte elpriset i område 3 och 4?

Driver du med oss? Binda elpriset på 800 öre/kw?
Citera
2022-09-05, 17:28
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Driver du med oss? Binda elpriset på 800 öre/kw?

Om du erbjuds att binda till 8 kr/kWh för 9 månader, så måste det i princip betyda att det är vad marknaden tror att priset kommer att ligga på i snitt (till det kommer nätavgift).

En eluppvärmd villa som drar 25000 kWh/år kan lätt dra 150 kWh/dygn på vintern. Det kommer alltså betyda 1200-1500 kronor per dygn i elkostnad i vinter.
Citera
2022-09-05, 18:43
Medlem
Varför band inte folk priset ifjol, undrar jag? Varnade många släktingar men ingen lyssnade.

Fanns hur många tecken som helst på att priset skulle rusa långt innan den ryska invasionen. Men invasionen gjorde att priserna skenade ännu mer. Kommer ta lång tid att få ner priset om europa samtidigt ska bli fossilfritt.

Väldigt glad att jag har så pass låg energiförbrukning att jag klarar väldigt höga priser oavsett lägger dock hellre lönen på något roligare. Lider med de som har hög förbrukning och låga marginaler.
Citera
2022-09-06, 16:31
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrejAksakov
Vi i väst gör av med så sinnessjukt mycket mer el än resten av världen. Jag tror det är bra att vi får smaka på vad det egentligen kostar.

En renande vinter för alla. Klarade vi oss på 1800-talet klarar vi det nu. Vi är bortskämda så in i helvetet.

Håller med.
Det gäller inte bara elen, gäller även mat och vatten som folk inte inser värdet av.
Räcker med att man lever i en enkel sommarstuga en vecka för att inse att mat, el, och rent vatten är en lyx.

Bara för det är mörkt ute behöver man inte ha varenda jävla lampa i huset tänd eller alla element på högsta värme.
Citera
2022-09-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Varför band inte folk priset ifjol, undrar jag? Varnade många släktingar men ingen lyssnade.

Fanns hur många tecken som helst på att priset skulle rusa långt innan den ryska invasionen. Men invasionen gjorde att priserna skenade ännu mer. Kommer ta lång tid att få ner priset om europa samtidigt ska bli fossilfritt.

Väldigt glad att jag har så pass låg energiförbrukning att jag klarar väldigt höga priser oavsett lägger dock hellre lönen på något roligare. Lider med de som har hög förbrukning och låga marginaler.
Jag band inte för jag installerade solceller och fick ett "bra" erbjudande ev solcellsleverantören så jag handlar på spot/timme nu.. Visst hade jag gärna bundit men alla har alltid sagt att över tid är obundet billigast, den devicen kanske inte gäller.. men det är väl som börsen, att sälja dyrt och köpa billigt är smartast.. bara lite svårt..
Citera
2022-09-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Håller med.
Det gäller inte bara elen, gäller även mat och vatten som folk inte inser värdet av.
Räcker med att man lever i en enkel sommarstuga en vecka för att inse att mat, el, och rent vatten är en lyx.

Bara för det är mörkt ute behöver man inte ha varenda jävla lampa i huset tänd eller alla element på högsta värme.
Håller helt med - Förra vintern hade jag 16 grader från min bergvärme och känner vi att det är kallt så finns ved i vedboden så bara elda - kan tala om att motivationen att elda är betydligt högre när värmen är nervriden.

Man kan ha kläder, skura golv och annat om man fryser.. men sitta framför netflix i trosorna kan bli svårt för den som inte är rik..
Jag tror egentligen detta stålbad är nyttigt och jag tycker vi ska sänka värmen i socialfinansierade bostader så kanske våra nya tänker om, flytta hem eller skaffa jobb + hus.. alltså sänka värmen precis som jag gör..
Citera
2022-09-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag band inte för jag installerade solceller och fick ett "bra" erbjudande ev solcellsleverantören så jag handlar på spot/timme nu.. Visst hade jag gärna bundit men alla har alltid sagt att över tid är obundet billigast, den devicen kanske inte gäller.. men det är väl som börsen, att sälja dyrt och köpa billigt är smartast.. bara lite svårt..

Det jag ville få fram var att jag tycker det är dåligt av vissa medier och vissa politiker att de försöker få det till att höga elpriser kommer som en blixt från klar himmel.

Jag själv har heller aldrig haft bundet tidigare för min förbrukning är så låg. Hade jag haft en hög förbrukning hade jag nog resonerat annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in