2022-09-02, 17:08
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Men det är knappast troligt att det blir särskilt mkt billigare med rörligt. Tvärtom skulle jag säga att det är troligare att summan blir ännu högre, tom betydligt högre.

Tänker du att energibolagen som erbjuder fast på dessa nivå inte innehar samma expertkompetens som dig i frågan eller menar du att dom medvetet skänker bort pengar av ren välgörenhet?
Citera
2022-09-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Tänker du att energibolagen som erbjuder fast på dessa nivå inte innehar samma expertkompetens som dig i frågan eller menar du att dom medvetet skänker bort pengar av ren välgörenhet?

Jag kan bara konstatera att jag band i somras och jag har redan bättre pris per kWh än vad jag hade haft om jag hade fortsatt med rörligt. Jag lär ha långt mycket bättre pris i december.
Citera
2022-09-02, 17:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
När man binder sitt pris så betalar man för risken som elhandelsbolaget tar så om man har råd med pristoppar/kan minska sin elanvändning så kan det vara mer lönsamt med obundet.

Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
De rödgröna regeringen dödar folket!

Död åt de rödgröna! Död åt Miljöpartiet!

Så det är regeringen, "rödgröna" och MP som fått el- och gaspriser att stiga i hela Europa?
Citera
2022-09-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebanan2022
Så människors privatekonomi ska ta smällen när regeringen stänger ned fullt fungerande kärnkraft i förtid?

Har förövrigt bundit mig på 1:- KWh så jag sitter lugnt.

Tycker du att jag ska ta smällen trots att jag valt rätt elavtal?

Vi har en folkvalda regeringar, tydligen har vissa valt både fel regering och fel elavtal!
Citera
2022-09-02, 18:06
Medlem
Citat:
Det talas om att man kan räkna med elräkningar i december som är 3-4 ggr så dyra som förra december. Varför är det då så få som binder priset nu, iallafall i ett år? Jag fattar att det känns trist att binda på nuvarande extrema nivå, men alternativet att inte göra det kan ju bli betydligt dyrare.

Har man t.ex. en villa som förbrukar 20000 kWh per år i område 3 så kan man just nu via elskling.se binda på 441 öre per kWh ”inklusive allt” i ett år (Göteborg energi). Det är i mina ögon mycket smakligare än att hålla tummarna för att priserna med rörligt elpris trots allt inte sticker iväg alltför mycket under de kalla månaderna.

Det är för sent att binda. Jag band för nästan ett år sedan när priset stack iväg första gången. När priset blev så högt redan på hösten så var det inte svårt att förstå vart det var på väg. Jag sa till många att göra detsamma men folk är dumma i huvudet. Sen satt de och lipade över sina elräkningar på 10-15000:-.

0,7kr/kWh i 5 år, känns rätt bra.
Citera
2022-09-02, 18:48
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Vad är troligast, att allt varit en slump i 50 år eller att allt varit planerat i 50 år?

Bra fråga och ändå lätt svar!
Citera
2022-09-02, 18:50
Medlem
zjCztVys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Börjar bli lite tröttsamt att hela tiden skylla på sossarna:

https://www.svd.se/a/nWk5Wd/vattenfa...pRqs8w7msbGt7A

https://scontent.farn1-2.fna.fbcdn.n...0g&oe=63160237

https://www.facebook.com/photo.php?f...5808708&type=3

Men visst, sd-clownerna härinne gör allt för att misskreditera S.

Ok, varför byggde man inte nytt? Om det du skriver ens stämmer? Sossarna har haft 8år. Inte bara har man inte byggt något nytt, man har stängt ned existerande. Jävla imbecill.
Citera
2022-09-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zjCztVy
Ok, varför byggde man inte nytt? Om det du skriver ens stämmer? Sossarna har haft 8år. Inte bara har man inte byggt något nytt, man har stängt ned existerande. Jävla imbecill.
Det är aldrig vänsterns fel. Det ligger i deras natur att aldrig ta ansvar eller erkänna att de gjort fel, för det skulle innebära att de ifrågasätter den politiska sanningen, vilket i sin tur innebär att de skulle behöva tänka efter själva, vilket de givetvis aldrig gör.
Citera
2022-09-02, 20:27
Medlem
Tjoflos avatar
Har som tur är bundit mig i ett avtal som sträcker sig i fem år, fram till november 2024. Känns väldigt skönt att ha två vintrar framför sig utan att stressa och kan planera lite mer, men sen blir det jobbigt.
Citera
2022-09-02, 20:41
Medlem
Citat:
Det talas om att man kan räkna med elräkningar i december som är 3-4 ggr så dyra som förra december. Varför är det då så få som binder priset nu, iallafall i ett år? Jag fattar att det känns trist att binda på nuvarande extrema nivå, men alternativet att inte göra det kan ju bli betydligt dyrare.

Har man t.ex. en villa som förbrukar 20000 kWh per år i område 3 så kan man just nu via elskling.se binda på 441 öre per kWh ”inklusive allt” i ett år (Göteborg energi). Det är i mina ögon mycket smakligare än att hålla tummarna för att priserna med rörligt elpris trots allt inte sticker iväg alltför mycket under de kalla månaderna.

För att man hoppas på att EU:s krismöte gällande prissättning av el under nästa vecka ska leda till något positivt.

Binda på över 3 kr är inte aktuellt för min del. Då sänker jag hellre förbrukningen under topparna.
Citera
2022-09-02, 20:50
Medlem
shbous avatar
Band min på ca 1 kr, tyckte det var dyrt då (i mars tror jag det var)

Hade aldrig vågat ha rörligt som det ser ut nu.
Citera
2022-09-02, 21:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Bor i område 4. Band elen till 311 öre per kwh i ett år från Juni. Var tveksam till att det var rätt väg att gå men nu tror jag nog det var rätt val. Nu värmer vi inte huset med el utan ligger på en förbrukning mellan 1000-1300 i månaden konstant året runt så det gör ju det lite lättare att veta var vi landar.
Det var nog ett bra beslut ja. Det blir planerbart och er konsumtion är ju också hanterbar. Jag bor i en BRF som band priserna förra året till och med 2024, så det känns ju riktigt bra i nuläget. Kanske har det lugnat ned sig lite då, får man hoppas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in