2022-09-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja man firar veteran-dagen i Polen men du är bara runt 2 veckor sen.

Det han gjorde var helt idiotiskt och skulle jag vara hans chef så skulle jag sparka idioten dagen efter valet. Han må har kostat SD valet. Det kan avgöras på kanske 500-1000 röster.

Nej den "firas" den 1a September. Samma dag som SD:aren ville fika.

https://anydayguide.com/calendar/3320
Senast redigerad av Kimma7 2022-09-02 kl. 14:29.
Citera
2022-09-02, 14:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det tar jag som ett nej. Rubriken är inkorrekt.
Så varför kör Aftonbladet som vanligt fake news precis innan valet tror du?

Din fråga gör mig bekymrad. Det finns sedan tio år tillbaka knappt en enda rubrik i pressen som återspeglar innehållet. Att inte ha det klart för sig är amatörmässigt.

Varför går inte SD ut en gång för alla och ta avstånd från nazismen samt Tysklands politik och interventioner under Hitler. Det skulle vara den enklaste sak i världen, vilket de borde ha gjort för länge sedan och därefter bara påminna om det. En enkel formulering i stil med:
Sverigedemokraterna fördömer de nazistiska illdåd som skedde under Hitlers ledarskap och som resulterade i andra världskriget. Sverigedemokraterna fördömer likaså alla attacker som skett på demokratiska samhällen i nazismens namn från efterkrigstiden till idag och framöver. Sverigedemokraterna kan inte ändra grunderna i partiets bildande, men representerar inte det synsättet i det som är det moderna Sverigedemokraterna med grund i demokratiska spelregler och allas lika värde, rättigheter och skyldigheter.
Citera
2022-09-02, 14:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Han gjorde visst det direkt med ett efterföljande och förklarande mail.

Direkt betyder inte efterföljande.
Citera
2022-09-02, 14:22
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Den här typen av händelser kan bara hanteras genom att personen själv, med ljud och bild går ut i media och förklarar sig. I annat fall är det Aftonbladets förklaring som gäller i folks huvuden.

Problemet är, att "halvpolacken" som det refereras till, förmodligen inte ens existerar. Paniklösning. Av alla korkade självmål som SD gjort hittills - tar formuleringarna i mailet som AB publicerade igår (trådstart) priset.

Ledtråd: Läs igenom texten i mailet som länkas.

Hade avsändaren med polskt påbrå existerat, hade Flashback för länge sedan grävt fram vem. Det mest sannolika är att det enda som existerar, är en riktigt riktigt dålig ursäkt.

(ursäkta korspostning. trassligt modem).
Citera
2022-09-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Ordet "fira" är implementerat av Aftonbladet. Och jag satte också ordet inom situationstecken för att exemplifiera det märkliga ordvalet av Aftonbladet. "Firar" använder man vid tex Polens nationaldag den 11 november då de blev självständiga eller vid namnsdagar som är viktigare än födelsedagar i Polen. Att Polen högtidlighåller den 1 september är dock allmänt känt. Nedan ett exempel från Svenska Riksdagen.

Men Aftonbladet var inte ute efter något annat än att avsiktligt missförstå och smutskasta Polske tjänstemannen på SD och självklart hoppas på att knipa några röster från människor som inte orkar dubbelkolla informationen.

"Den 1 september företrädde talman Andreas Norlén Sverige vid ett högtidlighållande i Warszawa för att uppmärksamma 80-årsminnet av andra världskrigets utbrott."

https://www.riksdagen.se/sv/aktuellt/2019/sep/2/talmannen-deltog-i-ceremoni-i-polen-till-minne-av-andra-varldskrigets-utbrott1/

Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Det är en nationell minnesdag varje år i hela Polen. Men nej du har rätt, fira gör dom såklart inte. Är du efterbliven eller vet du inte vad som menas när man skriver " före och efter ett ord?

Det är SD:aren som skickade ut mejlet, som använder ordet fira. Utan citationstecken.
Citera
2022-09-02, 14:26
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför går inte SD ut en gång för alla och ta avstånd från nazismen samt Tysklands politik och interventioner under Hitler. Det skulle vara den enklaste sak i världen, vilket de borde ha gjort för länge sedan och därefter bara påminna om det. En enkel formulering i stil med:
Sverigedemokraterna fördömer de nazistiska illdåd som skedde under Hitlers ledarskap och som resulterade i andra världskriget. Sverigedemokraterna fördömer likaså alla attacker som skett på demokratiska samhällen i nazismens namn från efterkrigstiden till idag och framöver. Sverigedemokraterna kan inte ändra grunderna i partiets bildande, men representerar inte det synsättet i det som är det moderna Sverigedemokraterna med grund i demokratiska spelregler och allas lika värde, rättigheter och skyldigheter.

Exakt.
Senast redigerad av Xedome 2022-09-02 kl. 14:30.
Citera
2022-09-02, 14:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Din fråga gör mig bekymrad. Det finns sedan tio år tillbaka knappt en enda rubrik i pressen som återspeglar innehållet. Att inte ha det klart för sig är amatörmässigt.

Det är ju exakt det jag påpekar, och eftersom gemene man vet det, samt att det är valtider, så borde ju klockan ringa hos de flesta kan man tycka. Det är alltså väldigt märkligt att denna omoraliska spridning av vilseledande information fortfarande fungerar.
Men så är ju folk i allmänhet en flock ganska dumma får och papegojor.

Citat:
Varför går inte SD ut en gång för alla och ta avstånd från nazismen samt Tysklands politik och interventioner under Hitler. Det skulle vara den enklaste sak i världen, vilket de borde ha gjort för länge sedan och därefter bara påminna om det.

Det har ju Jimmie gjort redan tycker jag, och det förändrar ju inget hos motståndarna i vilket fall.
Det där är en annan diskussion.
Olika politiska partier får själva stå för, eller försvara sin ideologi.
Att smutskasta och vilseleda som Aftonbladet och DN gör är lågt.
Citera
2022-09-02, 14:33
Medlem
Xedomes avatar
Fast nu smutskastar SD sig själva rätt duktigt - och det kontinuerligt - utan andras hjälp.

Inget är ett tydligare exempel på det, än mailets formulering.

.
Citera
2022-09-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
MSB har gjort dataintrång i SD:s mejlservrar. Det är så Aftonbladet fick tag i detta, så att de skulle ha material lagom till valet.

(FB) MSB utför hackerattack mot SD?

Menar du att det är mindre sant av den anledningen?
Citera
2022-09-02, 14:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är ju exakt det jag påpekar, och eftersom gemene man vet det, samt att det är valtider, så borde ju klockan ringa hos de flesta kan man tycka. Det är alltså väldigt märkligt att denna omoraliska spridning av vilseledande information fortfarande fungerar.
Men så är ju folk i allmänhet en flock ganska dumma får och papegojor.

Den som skrev meddelandet fattade helt uppenbart inte detta och du verkar inte heller förstå vad en sådan formulering omedelbart leder till i det medieklimat som råder.

Citat:
Det har ju Jimmie gjort redan tycker jag, och det förändrar ju inget hos motståndarna i vilket fall.
Det där är en annan diskussion.
Olika politiska partier får själva stå för, eller försvara sin ideologi.
Att smutskasta och vilseleda som Aftonbladet och DN gör är lågt.

Det har SD inte gjort och jag misstänker att det fortfarande finns motsvarande 2 procentenheter som man är rädd att förlora med ett sådant tydligt ställningstagande.
Citera
2022-09-02, 14:46
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Den som skrev meddelandet fattade helt uppenbart inte detta och du verkar inte heller förstå vad en sådan formulering omedelbart leder till i det medieklimat som råder.

Det har SD inte gjort och jag misstänker att det fortfarande finns motsvarande 2 procentenheter som man är rädd att förlora med ett sådant tydligt ställningstagande.

Precis. Oavsett medier måste det vara riktigt illa ställt på kansliet, med en sådan formulering i interna mail. För övrigt undrar jag hur många "polacker" som skriver direkt som hämtat från det studentikosa Lunds nations-evenemang.

Senast redigerad av Xedome 2022-09-02 kl. 14:49.
Citera
2022-09-02, 14:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag är skeptisk till att denna story grundar sig i att någon inte fattade. Är det inte naivt att tro det?
Under valtider fattar man om inte annat.
Det krävs ytterligare steg i händelsekedjan för att det ska bli en story, och vissa länkar i slutet av denna kedja kallar jag omoraliska.

Citat:

Låt säga att SD är ett Nazistiskt parti för att slippa en lång diskussion om huruvida Jimmie har gjort upp med det förflutna eller ej. Nå, jag anser fortfarande att saker ska diskuteras på saklig grund och inte genom smutskastningskampanjer i kvällspressen.
Man kan ju då få intrycket att sakargument saknas, bli irriterad och rent av börja rösta på SD i ren protest och i demokratins namn!
Senast redigerad av Flammarion 2022-09-02 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in