Citat:
Ursprungligen postat av
Slaskmedia
Narrativet som först sattes i Aftonbladet är utifrån den kontext som givits senare - mannen är av polsk härkomst, det är en dag man firar i Polen, mannen brukar bjuda in till fika för att fira allehanda historiska händelser, alla i personalgruppen känner till detta - helt falskt.
Varför chefen SA valde att prata direkt med Aftonbladet istället för att som brukligt gå via en pressavdelning, och i sitt svar kasta tjänstemannen under bussen - det är en annan kontext som man naturligtvis bör fundera över. Finns hämndmotiv, som föreslås i någon artikel, för att SA tydligen ska lämna sin tjänst och vill göra kaos i valrörelsen?
Men efter bara några timmar stod det helt klart för alla normalbegåvade att det rörde sig om fake news, för att smutskasta partiet och påverka valrörelsen. /../
För alla fakta säger samma sak, och det är motsatsen till vad Ulf, Ebba, Annie, Aftonbladet, Strandhäll, Gris-Peter och grät krokodiltårar över igår.
Så hur är det för just dig; är du korkad eller bara extremt övertygad om en alternativ verklighet?

Oj vad du känns arg. Är det ’jag ska fan krossa den här flugan’ känslan som börjar sjuda?
Anyway, det var ett väldigt otydligt svar på min fråga. Men jag får försöka tränga igenom dimman av BS så får jag se vad jag kan utläsa. Frågan var vilken kontext, av alla möjliga, som du själv valde att sätta e-mailet i, och framförallt NÄR du valde den just den kontexten.
Du svarar inte på det konkret, varför du valde den kontexten just du valde när du gjorde det. Du skriver bara abstrakt ”efter några timmar” samt i en annan kontext att det ’skulle vara Fake News’, vilket du inte attribuerar på nåt sätt till någon kontext, och att alla som inte drar samma slutsatser som du gjorde ”efter några timmar” ligger under normalbegåvning.
Du svarar inte heller på om du tycker det är möjligt att e-mailet ger ett sånt intryck som väldigt många människor fått. Att avstå från att svara på det, är väldigt talande.
Den lågbegåvningen som 'vi alla' har, omfattar i så fall majoriteten människor som postat i den här tråden, inklusive Chang Frick och andra SD-vänliga media, samt även SDs pressavdelning. Du verkar ha höga tankar om dig själv du, men svårt att förklara varför du tror som just du tror 😉
Bara för att demonstrera några smulor av intrikaliteterna i det här ärendet:
Jag själv känner inte till med säkerhet vem som har skrivit e-mailet. Vet du exakt- och med säkerhet vem det är? Om inte, vad får dig då automat-svälja utsagan att han är polsk? Samtliga uppgifter om att denne man skulle vara polsk och hänvisa till en polsk tradition, kommer från höga SD-tjänstemän. Inte från någon annanstans.
Jag utgår från att du är van vid att se hur SD ofta beslutar hur dom ska ’avväpna’ ärenden genom att blanda sanningar med lögner?
Och t.o.m. om han skulle vara av polska rötter så är det i sig inget som talar starkt för att han skrev mailet i den andan. Det finns folk med både polska rötter och nazistiska sympatier.
Det är fullt möjligt att denne SD-man har nazistiska sympatier, och att detta sken igenom i vad han skrev i mailet. Dvs att han ansåg man skulle ’fira revolutionen’, och använde en tilltänkt polsk tradition som täckmantel, att springa in och gömma sig bakom ifall sanningen skulle uppdagas, och då skulle SDs berörda avdelningar sluta upp bakom detta med en på förhand given strategi. Det är fullt möjligt, och det skulle inte vara första gången inom SD på senare tid.
Saker som talar för det, är bl.a. att Aftonbladet garanterat känner till vem som skrivit e-mailet, och om han var Polack skulle dom ju sett den kopplingen mellan 1 september och mailskrivarens troliga aspiration rätt fort, och insett att tipset är missvisande även inifrån SD. Då hade ’nyheten’ sorterats ut i ren nyhetsvärdering.
Men det gjorde inte Aftonbladet, och det i sig kan tala för att författaren inte alls är polack, eller hade dom aspirationer som SD et. al. nu påstår han hade. Det är inte nån småsak att vara Sverige största nyhetsmedia och sprida skit. Då får man så inåt helskotta med folk mot sig, JO-anmälningar, Pressombuds-anmälningar, annonsinkomsterna sjunker, upplagan sjunker osv osv.
Mindre begåvade tycks istället se på våra största nyhetsförmedlare som aktiva politiska aktivister, som agerar helt utan ramar och villkor. Det är snarare oberoende höger-publicister utan utgivarbevis som agerar likt politiska aktivister och saknar ansvar mot ramar och villkor.
Det finns en teoretisk möjlighet att någon inom SD skrev mailet och sen läckte detaljerna om detta till t.ex. Aftonbladet i avsikt att smutskasta partiet. Bl.a. SD-vänliga Samhällsnytt rapporterade detta, men igen utan trovärdighet i källhänvisningen. Så det är låååångt ifrån någon konfirmerad säkerhet i denna rena spekulationen – objektivt sett.
Det kan även lika gärna vara Sammy Almedal själv som skrivit brevet, och SD påstår det är någon annan, och att Sammy ’bara’ sjabblade till kontakten med Aftonbladet osv osv. Dvs man kastar Sammy under bussen för att gömma undan den egentliga källan som kan ha nazi-sympatier.
Det är heller inte känt vem som tipsade Aftonbladet om mailet, och följaktligen inte heller varför. Kan absolut ha varit att någon inom SD ville få bort en person med smyg-nazisympatier. Finns inget jag känner till som gendriver den möjligheten heller.
Finns som sagt mängder med ”narrativ” att välja från, men definitivt inget konkret i nån riktining. Jag själv vet iaf inte ens vem som skrev mailet, och vet man inte ens det, då ska man vara väldigt försiktig med att dra några slutsatser eller tro på någon utsago från någon källa öht.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slaskmedia
För den som har tjocka ideologiska glasögon och verkligen önskar att det ska vara nAzIsM krävs även ett aktivt avståndstagande från verkligheten, och det kräver antingen extrem dumhet eller extrem ideologisk övertygelse.
Äh, det krävs absolut inga ideologiska glasögon för att se den antidemokratiska auktoritarismen i SD. Det syns klart och tydligt i deras kärnpolitik, och hur dom agerar både internt mot varandra och mot omvärlden. Har varit sig mycket lik under många långa år.
Helt bortsett från alla förutsättningar i just detta ärendet, så är det generellt troligare att det rör sig om någon med smyg-nazisympatier, än att det inte är det.
Så, låt oss försöka igen. Please: berätta (för oss lågbegåvade) vilken av alla möjliga kontexter du själv valde att sätta mailet i? och exakt NÄR du valde den kontexten?
Visa nu för oss alla, hur dumma vi alla är, plz