2022-09-02, 15:01
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
Det är SD:aren som skickade ut mejlet, som använder ordet fira. Utan citationstecken.

Du har rätt. Han skrev fira, vilket kan missförstås trots att det är synonym till högtidlighålla, hylla, uppvakta, hedra, ge fest för, avfesta, celebrera, fetera, hugfästa minnet av, tjäna till åminnelse av osv.

När det är valspurt så missförstås allt naturligtvis. Semantik blir viktigt. Tur för vänserextremisterna att Polens högtidlighållande och firande av starten på WW2 skedde den 1 september. Hade det varit i maj skulle det avsiktligt missförståtts då också men inte skapat samma rubriker.

Det är lätt att bli äcklad av de smutsiga knepen. Min lilla dotter som är svart kom hem från skolan och sa att lärarna talat om för henne att SD är rasister samt att SD tycker illa om tjejer i den meningen att killar är bättre än tjejer. DDR-propgandan från de med partibok fortsätter in absurdum. Nu handlade det om feminism och rasism i samma kinderegg.

När jag själv växte upp var den vidriga kommunistpropagandan rena hjärntvätten, och det verkar inte vara någon skillnad idag. Jag har aldrig hört talas om att någon annan propaganda än vänsterextremism tar plats i lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet. Min dotter vet inte vad rasism är för hon har aldrig blivit utsatt. Hon älskar vita människor för att de är så snälla och hon är själv älskad tillbaka. Nu skall jag tvingas försöka förklara för henne vad hon blivit utsatt för utan att hennes självkänsla skadas.

Jag tackar skolan för att förtrycka barnen. Djävla äckliga idioter.
Citera
2022-09-02, 15:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Du har rätt. Han skrev fira, vilket kan missförstås trots att det är synonym till högtidlighålla, hylla, uppvakta, hedra, ge fest för, avfesta, celebrera, fetera, hugfästa minnet av, tjäna till åminnelse av osv.

När det är valspurt så missförstås allt naturligtvis. Semantik blir viktigt. Tur för vänserextremisterna att Polens högtidlighållande och firande av starten på WW2 skedde den 1 september. Hade det varit i maj skulle det avsiktligt missförståtts då också men inte skapat samma rubriker.

Det är lätt att bli äcklad av de smutsiga knepen. Min lilla dotter som är svart kom hem från skolan och sa att lärarna talat om för henne att SD är rasister samt att SD tycker illa om tjejer i den meningen att killar är bättre än tjejer. DDR-propgandan från de med partibok fortsätter in absurdum. Nu handlade det om feminism och rasism i samma kinderegg.

När jag själv växte upp var den vidriga kommunistpropagandan rena hjärntvätten, och det verkar inte vara någon skillnad idag. Jag har aldrig hört talas om att någon annan propaganda än vänsterextremism tar plats i lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet. Min dotter vet inte vad rasism är för hon har aldrig blivit utsatt. Hon älskar vita människor för att de är så snälla och hon är själv älskad tillbaka. Nu skall jag tvingas försöka förklara för henne vad hon blivit utsatt för utan att hennes självkänsla skadas.

Jag tackar skolan för att förtrycka barnen. Djävla äckliga idioter.

Jag lider med dig. Hoppas att fler vaknar upp och ser vad som pågår.
Citera
2022-09-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Narrativet som först sattes i Aftonbladet är utifrån den kontext som givits senare - mannen är av polsk härkomst, det är en dag man firar i Polen, mannen brukar bjuda in till fika för att fira allehanda historiska händelser, alla i personalgruppen känner till detta - helt falskt.

Varför chefen SA valde att prata direkt med Aftonbladet istället för att som brukligt gå via en pressavdelning, och i sitt svar kasta tjänstemannen under bussen - det är en annan kontext som man naturligtvis bör fundera över. Finns hämndmotiv, som föreslås i någon artikel, för att SA tydligen ska lämna sin tjänst och vill göra kaos i valrörelsen?

Men efter bara några timmar stod det helt klart för alla normalbegåvade att det rörde sig om fake news, för att smutskasta partiet och påverka valrörelsen. /../

För alla fakta säger samma sak, och det är motsatsen till vad Ulf, Ebba, Annie, Aftonbladet, Strandhäll, Gris-Peter och grät krokodiltårar över igår.

Så hur är det för just dig; är du korkad eller bara extremt övertygad om en alternativ verklighet?
Oj vad du känns arg. Är det ’jag ska fan krossa den här flugan’ känslan som börjar sjuda?

Anyway, det var ett väldigt otydligt svar på min fråga. Men jag får försöka tränga igenom dimman av BS så får jag se vad jag kan utläsa. Frågan var vilken kontext, av alla möjliga, som du själv valde att sätta e-mailet i, och framförallt NÄR du valde den just den kontexten.

Du svarar inte på det konkret, varför du valde den kontexten just du valde när du gjorde det. Du skriver bara abstrakt ”efter några timmar” samt i en annan kontext att det ’skulle vara Fake News’, vilket du inte attribuerar på nåt sätt till någon kontext, och att alla som inte drar samma slutsatser som du gjorde ”efter några timmar” ligger under normalbegåvning.

Du svarar inte heller på om du tycker det är möjligt att e-mailet ger ett sånt intryck som väldigt många människor fått. Att avstå från att svara på det, är väldigt talande.

Den lågbegåvningen som 'vi alla' har, omfattar i så fall majoriteten människor som postat i den här tråden, inklusive Chang Frick och andra SD-vänliga media, samt även SDs pressavdelning. Du verkar ha höga tankar om dig själv du, men svårt att förklara varför du tror som just du tror 😉

Bara för att demonstrera några smulor av intrikaliteterna i det här ärendet:

Jag själv känner inte till med säkerhet vem som har skrivit e-mailet. Vet du exakt- och med säkerhet vem det är? Om inte, vad får dig då automat-svälja utsagan att han är polsk? Samtliga uppgifter om att denne man skulle vara polsk och hänvisa till en polsk tradition, kommer från höga SD-tjänstemän. Inte från någon annanstans.
Jag utgår från att du är van vid att se hur SD ofta beslutar hur dom ska ’avväpna’ ärenden genom att blanda sanningar med lögner?
Och t.o.m. om han skulle vara av polska rötter så är det i sig inget som talar starkt för att han skrev mailet i den andan. Det finns folk med både polska rötter och nazistiska sympatier.

Det är fullt möjligt att denne SD-man har nazistiska sympatier, och att detta sken igenom i vad han skrev i mailet. Dvs att han ansåg man skulle ’fira revolutionen’, och använde en tilltänkt polsk tradition som täckmantel, att springa in och gömma sig bakom ifall sanningen skulle uppdagas, och då skulle SDs berörda avdelningar sluta upp bakom detta med en på förhand given strategi. Det är fullt möjligt, och det skulle inte vara första gången inom SD på senare tid.

Saker som talar för det, är bl.a. att Aftonbladet garanterat känner till vem som skrivit e-mailet, och om han var Polack skulle dom ju sett den kopplingen mellan 1 september och mailskrivarens troliga aspiration rätt fort, och insett att tipset är missvisande även inifrån SD. Då hade ’nyheten’ sorterats ut i ren nyhetsvärdering.
Men det gjorde inte Aftonbladet, och det i sig kan tala för att författaren inte alls är polack, eller hade dom aspirationer som SD et. al. nu påstår han hade. Det är inte nån småsak att vara Sverige största nyhetsmedia och sprida skit. Då får man så inåt helskotta med folk mot sig, JO-anmälningar, Pressombuds-anmälningar, annonsinkomsterna sjunker, upplagan sjunker osv osv.

Mindre begåvade tycks istället se på våra största nyhetsförmedlare som aktiva politiska aktivister, som agerar helt utan ramar och villkor. Det är snarare oberoende höger-publicister utan utgivarbevis som agerar likt politiska aktivister och saknar ansvar mot ramar och villkor.

Det finns en teoretisk möjlighet att någon inom SD skrev mailet och sen läckte detaljerna om detta till t.ex. Aftonbladet i avsikt att smutskasta partiet. Bl.a. SD-vänliga Samhällsnytt rapporterade detta, men igen utan trovärdighet i källhänvisningen. Så det är låååångt ifrån någon konfirmerad säkerhet i denna rena spekulationen – objektivt sett.

Det kan även lika gärna vara Sammy Almedal själv som skrivit brevet, och SD påstår det är någon annan, och att Sammy ’bara’ sjabblade till kontakten med Aftonbladet osv osv. Dvs man kastar Sammy under bussen för att gömma undan den egentliga källan som kan ha nazi-sympatier.

Det är heller inte känt vem som tipsade Aftonbladet om mailet, och följaktligen inte heller varför. Kan absolut ha varit att någon inom SD ville få bort en person med smyg-nazisympatier. Finns inget jag känner till som gendriver den möjligheten heller.

Finns som sagt mängder med ”narrativ” att välja från, men definitivt inget konkret i nån riktining. Jag själv vet iaf inte ens vem som skrev mailet, och vet man inte ens det, då ska man vara väldigt försiktig med att dra några slutsatser eller tro på någon utsago från någon källa öht.

Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
För den som har tjocka ideologiska glasögon och verkligen önskar att det ska vara nAzIsM krävs även ett aktivt avståndstagande från verkligheten, och det kräver antingen extrem dumhet eller extrem ideologisk övertygelse.
Äh, det krävs absolut inga ideologiska glasögon för att se den antidemokratiska auktoritarismen i SD. Det syns klart och tydligt i deras kärnpolitik, och hur dom agerar både internt mot varandra och mot omvärlden. Har varit sig mycket lik under många långa år.
Helt bortsett från alla förutsättningar i just detta ärendet, så är det generellt troligare att det rör sig om någon med smyg-nazisympatier, än att det inte är det.

Så, låt oss försöka igen. Please: berätta (för oss lågbegåvade) vilken av alla möjliga kontexter du själv valde att sätta mailet i? och exakt NÄR du valde den kontexten?
Visa nu för oss alla, hur dumma vi alla är, plz
Senast redigerad av Robbinist 2022-09-02 kl. 15:12.
Citera
2022-09-02, 15:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag är skeptisk till att denna story grundar sig i att någon inte fattade. Är det inte naivt att tro det?
Under valtider fattar man om inte annat.
Det krävs ytterligare steg i händelsekedjan för att det ska bli en story, och vissa länkar i slutet av denna kedja kallar jag omoraliska.

Förnekelse kort och gott. Hade någon skickat mig det meddelandet skulle jag spontant uppleva det som att personen på något dunklet sätt vill fira att andra världskriget inleddes. Inte ett ord om någon polsk »veterandag« som i sig är en mycket okänd företeelse för folk i allmänhet.

Att inte endast skriva: Vi firar Dzień Weterana (veterandagen) med fika kl 14, för att minnas det avskyvärda som nazismen gjorde under andra världskriget, visar bara att den som skrev antingen är idiot eller faktiskt vill fira något annat. Det krävs inget steg vare sig bakåt eller framåt för att inse det.

Citat:
Låt säga att SD är ett Nazistiskt parti för att slippa en lång diskussion om huruvida Jimmie har gjort upp med det förflutna eller ej. Nå, jag anser fortfarande att saker ska diskuteras på saklig grund och inte genom smutskastningskampanjer i kvällspressen.
Man kan ju då få intrycket att sakargument saknas, bli irriterad och rent av börja rösta på SD i ren protest och i demokratins namn!

Otroligt naivt att tro att Aftonbladet helt plötsligt skulle bli sakligt.
Citera
2022-09-02, 15:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
[…] att det ’skulle vara Fake News’, vilket du inte attribuerar på nåt sätt till någon kontext, och att alla som inte drar samma slutsatser som du gjorde ”efter några timmar” ligger under normalbegåvning.

Kontexten är Aftonbladet, SD och valtider.
Det tar millisekunder att lägga ett så enkelt pussel. lol.
Citera
2022-09-02, 15:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Förnekelse kort och gott. Hade någon skickat mig det meddelandet skulle jag spontant uppleva det som att personen på något dunklet sätt vill fira att andra världskriget inleddes. Inte ett ord om någon polsk »veterandag« som i sig är en mycket okänd företeelse för folk i allmänhet.

Att inte endast skriva: Vi firar Dzień Weterana (veterandagen) med fika kl 14, för att minnas det avskyvärda som nazismen gjorde under andra världskriget, visar bara att den som skrev antingen är idiot eller faktiskt vill fira något annat. Det krävs inget steg vare sig bakåt eller framåt för att inse det.

Otroligt naivt att tro att Aftonbladet helt plötsligt skulle bli sakligt.

Jag har aldeles för höga tankar om människan och Aftonbladet inser jag …
Citera
2022-09-02, 15:21
Medlem
Det jag tycker är väldigt intressant är ifall något annat parti gör något uppseendeväckande så blir det ett jäkla liv. Folk talar ju fortfarande om "Toblerone-affären, vilket är en bagatell i jämförelse med dickpics, firande av starten av WWII mm. Det jag tycker är väldigt intressant är att SD verkar inte påverkas alls av vad de ansvariga gör i huvud taget, medans andra partier tappar röster så fort de släpper en fis inne i plenisalen.

Ni som röstar på SD: vad måste de styrande i SD göra för att ni INTE skall rösta på SD? Vart går själva gränsen så att säga, eller finns det en gräns? Alltså en ärlig fråga.
Citera
2022-09-02, 15:22
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Meddelandet innehåller inte ett enda ord om Dzień Weterana (Veterandagen). Han skriver på samma sätt som om någon skulle inbjuda till att hedra de döda i dådet på Drottninggatan med följande ordalydelse:

Drottninggatanattackfika
Med anledning av Rakhmat Akilovs färd på Drottninggatan i Stockholm 7 april 2017, då han på eftermiddagen framförde lastbilen upp och ner längs gågatan i hög hastighet förbi affärer och bland människor för att slutligen krascha in i varuhuset. Vill därför inbjuda till ett minnesfika med kanelbullar för att med tillbörlig andakt fira detta.
Tala inte med dåren om stenen försåvitt du inte vill ha den i huvudet. Det dunkelt skrivna är det dunkelt tänkta. SD:s presstjänst svarar med följande: – Han har fått en skriftlig varning för att man ska inte uttrycka sig såhär. Det är hans omdöme som vi reagerar på.

Antar att du tycker att SD:s svar är korkat.

Ja, jag tycker SD:s svar var korkat. Illa skött från start till mål.
Citera
2022-09-02, 15:23
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ett uppenbart skämt men hur tappad får man vara såhär i en valrörelse? Och vem fan läcker det till media sedan?

Det inträffade innebär troligen att Åkesson får dra på sej städrocken än en gång på alltför kort tid och starta ett uteslutningsärende. Kanske lagom till valdagen.Bizzy Bizzy
Citera
2022-09-02, 15:26
Medlem
– Jag har sett det och jag har meddelat medarbetaren att det var totalt olämpligt, och han har bett om ursäkt för det, säger Sammy Almedal.

kanslichef på Sverigedemokraternas riksdagskansli

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson deltar också i kritiken med en skriftlig kommentar:

”Det här är riktigt vidrigt och jag förväntar mig att SD hanterar situationen därefter. Hade något lika vidrigt hänt hos Moderaterna hade personen fått sparken omedelbart” säger han i en skriftlig kommentar.

Jag håller sällan med Ulf Kristersson men nu sker det också.

Här är en youtube video om just den här händelsen och debatten vi för här.

https://www.youtube.com/watch?v=u17nQ9pGZQQ
Citera
2022-09-02, 15:57
Medlem
Grontarskonts avatar
Förslag till ytterliggare firande.

Öppnandet av Auschwitz den 20 maj 1940! Sätt ett litet kryss i kalendern!
Citera
2022-09-02, 16:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Meddelandet innehåller inte ett enda ord om Dzień Weterana (Veterandagen). Han skriver på samma sätt som om någon skulle inbjuda till att hedra de döda i dådet på Drottninggatan med följande ordalydelse:

Drottninggatanattackfika
Med anledning av Rakhmat Akilovs färd på Drottninggatan i Stockholm 7 april 2017, då han på eftermiddagen framförde lastbilen upp och ner längs gågatan i hög hastighet förbi affärer och bland människor för att slutligen krascha in i varuhuset. Vill därför inbjuda till ett minnesfika med kanelbullar för att med tillbörlig andakt fira detta.
Tala inte med dåren om stenen försåvitt du inte vill ha den i huvudet. Det dunkelt skrivna är det dunkelt tänkta. SD:s presstjänst svarar med följande: – Han har fått en skriftlig varning för att man ska inte uttrycka sig såhär. Det är hans omdöme som vi reagerar på.

Antar att du tycker att SD:s svar är korkat.

Jag godkänner inte den analogin förrän du lägger till ordet terror eller terrorist i enlighet med förlagan.
Det du sysslar med här är ett praktexempel på kvällstidningsjournalistik.

Väldigt lågt av dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in