2022-09-02, 00:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Meddelandet finns att läsa så det är inte som du påstår.

Det är som jag påstår eftersom jag kan dra logiska slutsatser och inte är hjärntvättad.
Annars hade jag ödmjukt sagt att jag är osäker. Men har man sett samma mönster 100 gånger, ja du …

Ta Aftonbladets rubrik:
"SD-tjänsteman uppmanar till firande av Nazitysklands anfall".

Anser du att den rubriken är korrekt? Ja eller nej?
Citera
2022-09-02, 00:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är som jag påstår eftersom jag kan dra logiska slutsatser och inte är hjärntvättad.
Annars hade jag ödmjukt sagt att jag är osäker. Men har man sett samma mönster 100 gånger, ja du …

Ta Aftonbladets rubrik:
"SD-tjänsteman uppmanar till firande av Nazitysklands anfall".

Anser du att den rubriken är korrekt? Ja eller nej?

Nämnde den som skrev med ett enda ord Dzień Weterana (Veterandagen) i det han skrev. Ja eller nej?

Är SD:s presstjänst hjärntvättade när de skriver: – Han har fått en skriftlig varning för att man ska inte uttrycka sig såhär. Ja eller nej?

Var nazismens härjningar vedervärdiga. Ja eller nej?
Citera
2022-09-02, 00:59
Medlem
Mindbusinesss avatar
Celebrations at the Monument to the Defenders of the Coast at Westerplatte – 1 September 2022

https://ipn.gov.pl/en/news/9811,Celebrations-at-the-Monument-to-the-Defenders-of-the-Coast-at-Westerplatte-1-Sep.html
Citera
2022-09-02, 01:15
Medlem
SwampDoggs avatar
Hur korkad får man lov att vara? Det är 10 dagar till valet, finns ju inget försvar för den här typen av agerande och den signalerar inte förtroende.
Citera
2022-09-02, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
ah som flaschback-kukmannen som fick sina privata messengerchattar stulna och exponerade? Ja sd har verkligen ett stort problem med knivhuggande i ryggar och att samla material som kan användas för att döda varandra. Kul för oss andra, men som jag frågat i den tråden, var är kukbilden?

On topic, vad är det som får såna som dig att inte ändra sig när det är tydligt för alla att storyn är fejkad? Ärligt nyfiken.
"Såna som mig"? jag kan bara svara för mig själv.
Jag är inte säker på nånting för närvarande. Det är så många olika bud åt olika håll.
Såvida inte e-mailet som presenterats i flertal olika media nu, är förfalskat (eller förvrängt) på samma sätt i varje publikation som publicerat det, så fokuserar jag bara på det otroligt dåliga omdömet, sociala närsyntheten, det märkliga beteendet, kognitiva trögheten liksom, som är sååå klassisk för så många i SD.

Jag är inte på något 'utredarhumör' eller damage control eller sånt. Jag tycker mest det är så dråpligt kul bara. Det är som ett studentspex. Och ännu roligare blir det när folk ska allt dom nånsin kan för att rationalisera till själva kärnan i att nåt sånt här skrivits m.m. Dom liksom låtsas som dom t-o-t-a-l-t skulle sakna förmågan att förstå hur det tolkats, och anledningarna varför. Dom agerar totalt blinda för det, och kallar alla andra förklaringar än deras egna för konspiratoriskt och propagerande. Det är rena student-komedin ju, fuck

Det är framförallt så klassiskt Sverigedemokratiskt, och det är det som blir som rena komedin.
Ett annat exempel på det, för tydlighetens skull. I en intervju med MSNBC 2011 sa Åkesson:

"Jag tror dom [muslimer i Sverige] är avskilda i hemlighetsfullhet, där dom pratar och säger andra saker än dom gör i offentligheten. Så jag litar verkligen inte på dom där muslimska grupperna som bygger dom där moskéerna i Sverige. Självklart borde muslimer ha nånstans att be och träffas, men inte dom där stora komplexa byggnaderna med såna där minareter. Jag tycker det är inte svenskt."

Det är precis som en intellektuell fars, teatersketch, bara läsa mellan raderna så ser du tydligt vad det är för BS han kör. Först säger han att han inte litar på muslimer som träffas i enskildhet, men ändå tycker han muslimer själva ska ha en plats att träffas? Och sen, om mötesplatserna är stora och och komplexa, där muslimer kan säga andra saker till varandra än dom säger offentligt ... sånt är ju inte bra, därför att eh ... för att såna byggnader är inte särskilt svenska.

Det är ju skitkul ju, speciellt när folk tar det på allvar. Och som du säkert ser i tråden och den här incidenten, så är det precis samma slags ord- och konceptvrängeri som anhängarna har adopterat. Exakt. Man spelar så dum, man låtsas inte fatta att man inte fattar, och förväntar sig VERKLIGEN bli tagna på blodigt allvar!

Det är som ett klassisk burleskt gyckelspel. Apkul. Man kan föreställa sig vissa här i tråden, med ytterst myndig manlig stämma, rak i ryggen, blooodigt allvarlig, bister min som fan, och basunerar ut: "Dessa personer, dessa är hjältarna, rikets enda sanna hopp från den apokalyptiska ankommande undergången! Hell Seger, tamig saaaaatan!". [Lägg till gammelsvenskt röst-darr på "saaatan"]. Man ser liksom en absurd parodi på Shakespears Hamlet framför sig ju

Kolla brevet han skrev, och läs det i ditt huvud med gammelsvensk teatralisk röst: ".. den största konflikt i mänsklighetens historia, ... varder förty härigenom ett minnesfika kungjordt och påbjudet, i dag torsdagen den 1 september i Herrens år 2022 .. med tillbörlig andakt och en mångfald kardemummaläng fira"
Vette fan vad den där snubben rökt för nåt .. but I fuckin' want some! och sen blir den här skiten till ett mediadrev, i valtid, med Nazistiska förtecken för ett parti som dras med den stämpeln .. och ingen hade nån endaste aaaaning att det kunde bli så, eller att nån inom SD kanske läckte till media ... alltså .. wow, you can't make this shit up!

Du själv då? Vad är det som får 'såna som dig' att fortsatt vilja se kuken på SD-rikdagsledamöter, även när riksdagsmannen ifråga sagt upp sig från SD? Ärligt nyfiken
Senast redigerad av Robbinist 2022-09-02 kl. 01:56.
Citera
2022-09-02, 01:28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Nämnde den som skrev med ett enda ord Dzień Weterana (Veterandagen) i det han skrev. Ja eller nej?

Är SD:s presstjänst hjärntvättade när de skriver: – Han har fått en skriftlig varning för att man ska inte uttrycka sig såhär. Ja eller nej?

Var nazismens härjningar vedervärdiga. Ja eller nej?

Det tar jag som ett nej. Rubriken är inkorrekt.
Så varför kör Aftonbladet som vanligt fake news precis innan valet tror du?
Citera
2022-09-02, 01:31
Medlem
Personen är ingen nazist, utan en polack som ville bjuda in till fika med anledning av minnesdagen som man högtidlighåller i dennes hemland.

Detta måste vara en medveten fultolkning av kanslichefen och utomstående kan bara spekulera över skälen. Bråkstake? Dust med chefen? Fackligt aktiv? Någon man vill bli av med?
Citera
2022-09-02, 01:34
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Du ska tolka det som UPPMÄRKSAMMA, men i Polen kallas det firande som du kan se i länkarna om detta till utländska nyhetskällor. Han är själv polack och hans familj dog i och med detta. Det finns inget roligt eller skoj med detta för honom överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hela Polen firar idag.
Den som tror att polacker firar nazismen har nog missat stora delar av grundskolan.

Jag förväntar mig en offentlig ursäkt från Aftonbladet till denna polska medarbetare.
Och från Lööf, Strandhäll, Stenevi, Dadgostar, Kristersson m fl. Vad förvånad jag skulle bli om det hände!
Citera
2022-09-02, 01:40
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Han borde nämnt Dzień Weterana redan i rubriken och sedan inlett med att skriva att det handlar om att hedra minnet efter offren från de vedervärdigheter som nazismen förorsakade Polen.

Minst sagt. Och hur svårt hade det varit? På allvar: varför formulerar man överhuvudtaget en fikainbjudan på det här viset? (Och då syftar jag inte på hans kanslisvenska syntax, den tyckte jag faktiskt var både charmig och kul, utan på innehållet.) Hur fan kommer man ens på tanken? Hur kommer man ens på tanken att inte nämna veterandagen eller syftet med "firandet"? Är det såhär SD-jargongen låter i riksdagskorridorerna? Det vore ju inte direkt förtroendeingivande, om SD vore ett förtroendeingivande parti. Nu är det ju ändå kört på den punkten, men.
Citera
2022-09-02, 01:44
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Han borde nämnt Dzień Weterana redan i rubriken och sedan inlett med att skriva att det handlar om att hedra minnet efter offren från de vedervärdigheter som nazismen förorsakade Polen.
Han gjorde visst det direkt med ett efterföljande och förklarande mail.

Klantigt uttryckt oavsett, han kan väl inte ha trott att det inte skulle komma ut? Dåraktigt i så fall.

Ska bli spännande att se om Sammy Almedal som pratade med Aftonbladet utan att nämna vad det hopplösa mailet egentligen handlade om (eller gjorde han det och AB ignorerade just det?) - får foten så som Frick säger att det ryktas om, alltså något som varit på gång sedan innan det här.

Skulle vara mer än intressant att få veta exakt på vilket sätt detta mail kom till AB:s kännedom.

Smutsigt.
Citera
2022-09-02, 01:52
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
[…]varför formulerar man överhuvudtaget en fikainbjudan på det här viset?

Så fokus här är hur mejlet är formulerat, inte att Aftonbladet ljuger i rubriken?
Ingen har uppmanat till firande av Nazitysklands anfall.

Vad tycker du om att Aftonbladet ljuger?
Citera
2022-09-02, 02:00
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homer.Jewston
Sista länken är till Polens officiella regeringsida där de just pratar om samma firande. Det är översatt via Google Translate.

https://nyheteridag.se/sds-kanslichef-sparkas-gav-fejkad-nazistskandal-till-aftonbladet/

https://www-gov-pl.translate.goog/web/edukacja-i-nauka/obchody-wybuchu-ii-wojny-swiatowej-na-westerplatte--uroczystosc-z-udzialem-szefa-mein?_x_tr_sl=pl&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

Det var som!

Man kan ju hoppas att Aftonbladet skriver om detta, men det är nog för mycket att hoppas på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in