• 1
  • 2
2022-09-01, 11:10
Bannlyst
Ringde Fortum och frågade men dom kunde inte svara på den enkla frågan.
Hittar heller inget bra svar på Google.
Om man bor i en hyreslägenhet där el ej ingår, påverkas min elräkning om jag duschar, badar lr har elementen på?
Det är ju varmvatten, kostar det?
Senast redigerad av kullamannenn 2022-09-01 kl. 11:58.
Citera
2022-09-01, 11:13
Medlem
mikaelss avatar
Det beror ju på hur och var varmvattnet värms.
Jag har bott i lägenhet med egen varmvattenberedare, det påverkade elförbrukningen såklart. Jag har bott i lägenhet för varmvatten ingått i hyran, då påverkades inte min elförbrukning, såklart.

Hur skulle Fortum kunna veta hur ditt hyresavtal ser ut?
Citera
2022-09-01, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det beror ju på hur och var varmvattnet värms.
Jag har bott i lägenhet med egen varmvattenberedare, det påverkade elförbrukningen såklart. Jag har bott i lägenhet för varmvatten ingått i hyran, då påverkades inte min elförbrukning, såklart.

Hur skulle Fortum kunna veta hur ditt hyresavtal ser ut?
Ja den frågan kunde han ju ställt istället bara svara att han inte visste.
Citera
2022-09-01, 11:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Som jag förstått det kostar en vanlig dusch uppemot 65 kronor i vissa elområden. Har du en hyreslägenhet där varmvatten ingår så går ju det på hyresvärden. Förr snarare än senare så lär det ju komma hyreshöjningar. Rejäla sådana. Allt annat vore orealistiskt.

När man då tänker på alla parasiter som kommit till Sverige och som inte begriper att ha fönster stängda på vintern eller låter vattnet rinna dygnet runt så är det nog bara en tidsfråga innan kranarna till dessa skruvas åt. Det blir intressant att följa kommunernas budgetar kommande två åren.

Här hemma har barnen fått information om att hålla duschandet kort och dra ner på varmvattnet. Likaså att vara mer noga med sin tvätt. Tex använda en tröja eller ett par byxor en eller ett par dagar extra.
Citera
2022-09-01, 11:31
Medlem
Henriksss avatar
Vad står det på din hyresavi?
Står det något mer än hyra?
Har du en varmvattenberedare i lägenheten?
Om inte så ingår både kallt och varmt vatten i din hyra.
Citera
2022-09-01, 11:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullamannenn
Ringde Fortum och frågade och dom kunde inte svara på den enkla frågan.
Om man bor i en hyreslägenhet där el ej ingår, påverkas min elräkning om jag duschar, badar lr har elementen på?

Självklart kan inte en leverantör svara på hur det ser ut hemma hos dig. Det är ingen enkel fråga som du påstår, snarare en korkad. .

Har du varmvattenberedare och elradiatorer i lägenheten så är det du som betalar den elen.
Citera
2022-09-01, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart kan inte en leverantör svara på hur det ser ut hemma hos dig. Det är ingen enkel fråga som du påstår, snarare en korkad. .

Har du varmvattenberedare och elradiatorer i lägenheten så är det du som betalar den elen.
Nej det har jag inte och varför ställde inte han som jobbar på Fortum dom frågorna, dom jobbar ju med elavtal?
Citera
2022-09-01, 11:48
Medlem
xposures avatar
Kontakta din hyresvärd.
Citera
2022-09-01, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Vad står det på din hyresavi?
Står det något mer än hyra?
Har du en varmvattenberedare i lägenheten?
Om inte så ingår både kallt och varmt vatten i din hyra.

Står inget annat än hyra för lägenheten, jag betalar själv för elen en gång i månaden.
Finns nog varmvattensberedare i källaren tror jag..
Så då kan jag fortsätta bada, duscha och ha elementen på utan att det kostar extra?
Citera
2022-09-01, 12:06
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ja den frågan kunde han ju ställt istället bara svara att han inte visste.
Nu var det ju du som frågade dom och dom visste så klart inte.
Varför skulle han fråga dig?

Varför bemödade dig att skriva här i stället för att fråga hyresvärden det är väl frågan som borde ställas!
Citera
2022-09-01, 12:08
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Står inget annat än hyra för lägenheten, jag betalar själv för elen en gång i månaden.
Finns nog varmvattensberedare i källaren tror jag..
Så då kan jag fortsätta bada, duscha och ha elementen på utan att det kostar extra?
Får du elräkning så har du ju en egen mätare. Duschar du badar etc så blir ju räkningen högre.
Inget är gratis idag. Eller ingår elen i hyran?
Citera
2022-09-01, 12:13
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ringde Fortum och frågade men dom kunde inte svara på den enkla frågan.

Det står i ditt kontrakt ifall varmvatten och värme ingår.

Oftast så är värme och varmvatten inklusive i hyran.IMD (Individuell mätning och debitering) förekommer också, men det är inte så vanligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in