• 2
  • 3
2022-10-13, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
För att kunna förstå matematiken på högskoleprovet så krävs det att du behärskar matematik 1, sedan är det såklart fördelaktigt om du behärskar matematik på högre nivåer men det är inte ett krav för att kunna skriva ett riktigt gott resultat på den kvantitativa delen. Det är heller inte till hundra procent ren matematik som prövas på högskoleprovet, till stor del är det logiskt tänkande som prövas.

Från Studera.nu (Universitets- och högskolerådet)

Personer som påstår att det krävs högre matematik än matematik 1 för att behärska högskoleprovet ljuger eller har en bristande kognitiv förmåga.

Jag tycker detta verkar väldigt konstigt. Pluggade matte 1 för inte så längesedan och tycker det är självklart att matten på högskoleprovet är svårare. Är det för att frågorna är skrivna på ett svårare sätt?
Citera
2022-10-13, 16:33
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ataturken
Jag tycker detta verkar väldigt konstigt. Pluggade matte 1 för inte så längesedan och tycker det är självklart att matten på högskoleprovet är svårare. Är det för att frågorna är skrivna på ett svårare sätt?
Algebraiska uttryck är de samma, men frågan ställs förmodligen inte som att Lisa har x antal äpple, Muhammed har y antal bananer.
Citera
2022-10-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ataturken

Grundtanken är att om man bemästrar matematik 1 så ska man klara av all matematik förekommer på högskoleprovet, men frågorna är oftast formulerade på ett sådant sätt så att dom uppfattas som lite klurigare.

Jag personligen anser att mycket är logiskt tänkande.
Citera
2022-10-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Grundtanken är att om man bemästrar matematik 1 så ska man klara av all matematik förekommer på högskoleprovet, men frågorna är oftast formulerade på ett sådant sätt så att dom uppfattas som lite klurigare.

Jag personligen anser att mycket är logiskt tänkande.

Får väl försöka fatta hur frågorna skrivs så man kan klara detta. Jag tycker att jag kan matte tillräckligt bra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in