• 1
  • 2
2022-09-01, 10:24
Medlem
Är det verkligen matte 1 som kommer på högskoleprovet?

Har fan svårt att tro det! matte 1 på gymnasiet verkar mycket enklare...

Högskoleprovets matte är mycket mer komplicerat! verkar det som...
Citera
2022-09-01, 10:36
Medlem
wag1fromDerInits avatar
I praktiken är det inte ens riktigt matematik på "kvantitativ del". Det är snarare uppblåst aritmetik där du ej får hjälp av miniräknare. Rent formellt ingår aritmetik inom matematiken. Det har dock ingen betydande relation till vad man sysslar med om man väljer att gå vidare med matematik på högre nivå.
Citera
2022-09-01, 10:56
Medlem
vanilljs avatar
Det är ett kunskapstest på matematiska problem baserade ur Matematik 1 och OCH Matematik 2. Med störst vikt på Matematik 2, vilket betyder att du garanterat inte har en chans att komma över 0.4 om ens det på mattedelen med endast Matematik 1 i ryggen.

Du kan glädjas åt att ingenting är baserat på Matematik 3 iallafall
Citera
2022-09-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanillj
Det är ett kunskapstest på matematiska problem baserade ur Matematik 1 och OCH Matematik 2. Med störst vikt på Matematik 2, vilket betyder att du garanterat inte har en chans att komma över 0.4 om ens det på mattedelen med endast Matematik 1 i ryggen.

Du kan glädjas åt att ingenting är baserat på Matematik 3 iallafall
Det är inte alls matte 2 i högskoleprovet!

Vad har du fått det ifrån? källa?!
Citera
2022-09-01, 11:28
Medlem
vanilljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flamingrails
Det är inte alls matte 2 i högskoleprovet!

Vad har du fått det ifrån? källa?!

Jo det är det. Källa: Dude trust me.

Du behöver kunna Pq-formeln, räta linjens ekvation samt geometri och algebra. Vilka samtliga punkter är i Matematik 2.

Du kan välja att inte tro på mig som skrivit provet 3 gånger. Eller så väljer du att tro på mig. Vilket som kommer du bli varse om svaret när du väl skriver det.

Men med tanke på att du startade denna tråden som en fråga om det verkligen endast är matte 1 för att sen sedan beskylla mig för att vara en lögnare när jag ger dig mitt ärliga svar påvisar att du ändå inte besitter tillräcklig hög IQ för att ta dig igenom provet, eller övriga sociala sammanhang i livet för den delen.
Citera
2022-09-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanillj
Jo det är det. Källa: Dude trust me.

Du behöver kunna Pq-formeln, räta linjens ekvation samt geometri och algebra. Vilka samtliga punkter är i Matematik 2.

Du kan välja att inte tro på mig som skrivit provet 3 gånger. Eller så väljer du att tro på mig. Vilket som kommer du bli varse om svaret när du väl skriver det.

Men med tanke på att du startade denna tråden som en fråga om det verkligen endast är matte 1 för att sen sedan beskylla mig för att vara en lögnare när jag ger dig mitt ärliga svar påvisar att du ändå inte besitter tillräcklig hög IQ för att ta dig igenom provet, eller övriga sociala sammanhang i livet för den delen.
Varför är du elak och säger att jag besitter låg IQ och social kompetens? baserar du det på att jag inte trodde på dig pga. att hpguiden etc. påstår att det är matte 1 som används?!

Varför ljuger dom då om man får fråga? hpguiden tex.
Citera
2022-09-01, 12:13
Medlem
Bananboxens avatar
Nej det är svårare skulle jag säga. Ofta har man knappt läst geometri eller logik eller diskret matematik.

Men har du lite koll på din geometi och ganska bra logiskt tänkande bör du klara dig med grundläggande matte för klara mattedelen. Givetvis hjälper det om du läst lite mer, gärna matematik 5 på gymnasiet.
Citera
2022-09-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananboxen
Nej det är svårare skulle jag säga. Ofta har man knappt läst geometri eller logik eller diskret matematik.

Men har du lite koll på din geometi och ganska bra logiskt tänkande bör du klara dig med grundläggande matte för klara mattedelen. Givetvis hjälper det om du läst lite mer, gärna matematik 5 på gymnasiet.
Så hpguiden etc. ljuger?
Citera
2022-09-01, 12:21
Medlem
Bananboxens avatar
Citat:
Så hpguiden etc. ljuger?
Jag har inte läst hpguiden, kan du länka?
Citera
2022-09-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananboxen
Jag har inte läst hpguiden, kan du länka?
https://hpguiden.se/allt-om-hogskole...hogskoleprovet
Citera
2022-09-01, 12:36
Medlem
Bananboxens avatar
Citat:
https://hpguiden.se/allt-om-hogskole...hogskoleprovet
Jag skulle säga det är absolut minimumkrav men tycker frågorna kräver mer än matematik 1.
Mycket av det som räknas upp ingår inte i gymnasitematematik 1, man kanske typ har nämnt det men inte mer än så. Så nja...det känns inte riktigt ok säga att det bara krävs matemaik 1.
Citera
2022-09-01, 13:06
Medlem
För att kunna förstå matematiken på högskoleprovet så krävs det att du behärskar matematik 1, sedan är det såklart fördelaktigt om du behärskar matematik på högre nivåer men det är inte ett krav för att kunna skriva ett riktigt gott resultat på den kvantitativa delen. Det är heller inte till hundra procent ren matematik som prövas på högskoleprovet, till stor del är det logiskt tänkande som prövas.

Från Studera.nu (Universitets- och högskolerådet)

Personer som påstår att det krävs högre matematik än matematik 1 för att behärska högskoleprovet ljuger eller har en bristande kognitiv förmåga.
Senast redigerad av SirColumbia 2022-09-01 kl. 13:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in