Du behöver kunna Pq-formeln, räta linjens ekvation samt geometri och algebra. Vilka samtliga punkter är i Matematik 2.
Du kan välja att inte tro på mig som skrivit provet 3 gånger. Eller så väljer du att tro på mig. Vilket som kommer du bli varse om svaret när du väl skriver det.
Men med tanke på att du startade denna tråden som en fråga om det verkligen endast är matte 1 för att sen sedan beskylla mig för att vara en lögnare när jag ger dig mitt ärliga svar påvisar att du ändå inte besitter tillräcklig hög IQ för att ta dig igenom provet, eller övriga sociala sammanhang i livet för den delen.
'
Räta linjens ekvation, geometri och algebra finns i matematik 1 (självklart inget djupgående), till viss del även andragradsekvation i matematik 1c.
Högskoleprovet prövar grundläggande matematik, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av karlenn 2022-09-01 kl. 13:22.
För att kunna förstå matematiken på högskoleprovet så krävs det att du behärskar matematik 1, sedan är det såklart fördelaktigt om du behärskar matematik på högre nivåer men det är inte ett krav för att kunna skriva ett riktigt gott resultat på den kvantitativa delen. Det är heller inte till hundra procent ren matematik som prövas på högskoleprovet, till stor del är det logiskt tänkande som prövas.
Från Studera.nu (Universitets- och högskolerådet)
Plocka fram dina gamla matematikböcker från högstadiet och gymnasiet. Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011.
Personer som påstår att det krävs högre matematik än matematik 1 för att behärska högskoleprovet ljuger eller har en bristande kognitiv förmåga.
Det stämmer, alla frågor går dessutom att lista ut utan större uträkningar. Exempelvis
5(3 - x) = (4 + x)2
från senaste högskoleprovet. Du ser direkt att x = 1. Man behöver inte göra någon komplicerad uträkning. Kan man inte se svaret direkt, så vet vi att 5 = (4 + x) och 2 = (3 - x), därför att ab = ab (vilket är trivialt). Sedan att 5 ≠ 2 medför att ab = ba är detsamma som 5(3-x) = 2(4+x). Alltså 5 = (4 + x) och 2 = (3 - x) igen. Detta kan man dock se direkt.
Eller
4/9 * 1/3 - 1/3 + 4/9.
Det enda man behöver veta är hur man adderar och multiplicerar bråk. Dessutom vet vi att 9*3 > 9. Nämnaren kommer vara 27. Det är allt vi behöver veta för att lösa uppgiften. Det finns bara ett svarsalternativ där nämnaren är 27.
Man behöver nästan aldrig räkna ut hela talet eller lösa någon ekvation fullständigt. Kunskap och uteslutningsmetoden är det enda man egentligen behöver.
Det är också viktigt att träna på gamla prov för att vänja sig vid hur mattefrågorna i HP är formulerade. Att tänka på rätt sätt och lösa frågorna i lagom tempo. Har man svårt för matte eller hunnit glömma en del så är det väl ingen nackdel att ta matte 2 om man hinner. I a f om man behöver ett riktigt högt resultat. Men tycker inte man ska ge upp för att man bara läst matte 1. Repetera och träna lite bara! För de flesta utbildningar krävs långt ifrån maxresultat.
'
Räta linjens ekvation, geometri och algebra finns i matematik 1 (självklart inget djupgående), till viss del även andragradsekvation i matematik 1c.
Högskoleprovet prövar grundläggande matematik, varken mer eller mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorpsykos
Det stämmer, alla frågor går dessutom att lista ut utan större uträkningar. Exempelvis
5(3 - x) = (4 + x)2
från senaste högskoleprovet. Du ser direkt att x = 1. Man behöver inte göra någon komplicerad uträkning. Kan man inte se svaret direkt, så vet vi att 5 = (4 + x) och 2 = (3 - x), därför att ab = ab (vilket är trivialt). Sedan att 5 ≠ 2 medför att ab = ba är detsamma som 5(3-x) = 2(4+x). Alltså 5 = (4 + x) och 2 = (3 - x) igen. Detta kan man dock se direkt.
Eller
4/9 * 1/3 - 1/3 + 4/9.
Det enda man behöver veta är hur man adderar och multiplicerar bråk. Dessutom vet vi att 9*3 > 9. Nämnaren kommer vara 27. Det är allt vi behöver veta för att lösa uppgiften. Det finns bara ett svarsalternativ där nämnaren är 27.
Man behöver nästan aldrig räkna ut hela talet eller lösa någon ekvation fullständigt. Kunskap och uteslutningsmetoden är det enda man egentligen behöver.
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Det är också viktigt att träna på gamla prov för att vänja sig vid hur mattefrågorna i HP är formulerade. Att tänka på rätt sätt och lösa frågorna i lagom tempo. Har man svårt för matte eller hunnit glömma en del så är det väl ingen nackdel att ta matte 2 om man hinner. I a f om man behöver ett riktigt högt resultat. Men tycker inte man ska ge upp för att man bara läst matte 1. Repetera och träna lite bara! För de flesta utbildningar krävs långt ifrån maxresultat.
Kanske kan man säga att matten på högskoleprovet består av matte 1a, 1b och 1c? inte enbart matte 1a? låter det rimligare?
5(3 - x) = (4 + x)2
Eller
4/9 * 1/3 - 1/3 + 4/9.
Med obegränsad tid kan man nog lösa alla mattefrågorna i hp men en normalbegåvad person som inte läst och klarat av någon matte på gymnasienivå har normalt inte heller massa träning i att göra test med tidspress, att analysera frågan och tänka systematiskt. Om det var så lätt som du säger skulle alla få max på mattedelen och de får de inte.
Men visst har man nytta av uteslutningmetoden och logiskt tänkande samt lite is i magen. Många påverkas nog negativt av stress.
Du behöver kunna Pq-formeln, räta linjens ekvation samt geometri och algebra. Vilka samtliga punkter är i Matematik 2.
Du kan välja att inte tro på mig som skrivit provet 3 gånger. Eller så väljer du att tro på mig. Vilket som kommer du bli varse om svaret när du väl skriver det.
Men med tanke på att du startade denna tråden som en fråga om det verkligen endast är matte 1 för att sen sedan beskylla mig för att vara en lögnare när jag ger dig mitt ärliga svar påvisar att du ändå inte besitter tillräcklig hög IQ för att ta dig igenom provet, eller övriga sociala sammanhang i livet för den delen.
Citat:
Ursprungligen postat av flamingrails
Varför är du elak och säger att jag besitter låg IQ och social kompetens? baserar du det på att jag inte trodde på dig pga. att hpguiden etc. påstår att det är matte 1 som används?!
Varför ljuger dom då om man får fråga? hpguiden tex.
Räta linjens ekvation, geometri, och algebra ingår alla i Matematik 1b. Jag har själv skrivit högskoleprovet fyra gånger, och kan inte minnas att jag behövt använda pq-formeln någon gång.
Som redan angetts ovan säger dessutom UHR på sin egen hemsida att det är Matematik 1b som provet baseras på:
"Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011."
(https://www.studera.nu/hogskoleprov/...ogskoleprovet/)
Jag kan förstå förvirringen, då matematikkurserna i gymnasiet har gjorts om flertalet gånget. Senaste gången det skedde förändringar i matematik 1 var i juli 2022. Det är således ganska svårt att säga exakt vilken nivå högskoleprovets matematik efterliknar. Men, för att vara på den säkra sidan skulle jag studera såväl matematik 1- som 2c för att få med hela omfånget.
Nej det testar logisk förmåga.
Men du måste kunna matte motsvarande matte 1, för att kunna lösa dem.
Även nån som kan Matte D (på min tid hette det så), i det ingick integraler, kan misslyckas på högskoleprovet.
Jag hade MVG i matte D och E, men lyckades bara få 14/22 på högskoleprovet.
Sen köpte jag logikböcker och fokuserade specifikt på gamla högskoleprov, då gick det bättre, 21/22.
Du har fel. Det är endast matte 1 (kanske högstadiematte räcker t.o.m.?). PQ-formeln behöver du aldrig. Du borde själv förstå att det inte är rimligt med en så lång formel på ett prov där frågorna är skapta så att de ska kunna lösas av en medelkompetent person på under en minut. Det må finnas frågor där PQ-formeln kan användas, men den behövs aldrig.
Räta linjens ekvation lär du i högstadiet. Geometri och algebra läser du i mellanstadiet. Vet inte varför du tror man måste läsa matte 2 för att behärska grundläggande geometri och algebra, eller veta vad räta linjens ekvation är.
Pq formeln används ALDRIG på högskoleprovet. Du är projicerar märks också
Nej det testar logisk förmåga.
Men du måste kunna matte motsvarande matte 1, för att kunna lösa dem.
Även nån som kan Matte D (på min tid hette det så), i det ingick integraler, kan misslyckas på högskoleprovet.
Jag hade MVG i matte D och E, men lyckades bara få 14/22 på högskoleprovet.
Sen köpte jag logikböcker och fokuserade specifikt på gamla högskoleprov, då gick det bättre, 21/22.
Vilka logikböcker köpte du då? Mattedelen är för svårt för mig.
Kolla på några gamla högskoleprov så ser du vad som kommer. Kunskapen som mattedelen utgår ifrån är typ matte1, men strukturen på uppgifterna är av en annan karaktär.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!