• 1
  • 2
2022-08-30, 22:31
Medlem
Vad anser ni är "rimlig" månadskostnad (inkl amortering,ränta,drift) om man köper ett hus idag?

Står inför valet om man vågar ge sig på ett bolån på 3mkr. Jag och sambon får in 40 000:- brutto var. 1 barn och förmodligen fler inom närmsta. Huset har fjärrvärme 11848kwh. Vi har inga övriga lån förutom mitt csn på knappt 900:-/mån.
Citera
2022-08-30, 22:37
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seherzada
Vad anser ni är "rimlig" månadskostnad (inkl amortering,ränta,drift) om man köper ett hus idag?

Står inför valet om man vågar ge sig på ett bolån på 3mkr. Jag och sambon får in 40 000:- brutto var. 1 barn och förmodligen fler inom närmsta. Huset har fjärrvärme 11848kwh. Vi har inga övriga lån förutom mitt csn på knappt 900:-/mån.

Lite för lite information för att göra en kalkyl. Exempelvis framtidutsikt, ort etc.
Om ni finner boende som ett värt boende över tid så är det inget att fundera över, låter bra för er, beroende på storlek av lägenheten och framtidsplaner.
Tycker att du har en bra och hälsosam frågeställning och känns redan där lite mogen att sätta denna kalkyl.
Citera
2022-08-30, 22:37
Medlem
Citat:

Vi kör 30 på huskontot varje månad. Det som blir över blir en extra amortering ibland. Fördelen med att räkna så skevt är attan blir positivt överraskad när det idnns pengar över plus qtt vi har höjd för ökade kostnader med lån och värme osv.

Har ni 40 var så får ni väl ut ca 60 totalt? Då har ni 30 för allt annat vilket ni borde klara er på. Blir lite tajtare med föräldraledighet framöver.
Citera
2022-08-30, 22:43
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:

Lån och amortering (om ni betalar 15% kontant) blir runt 10 000 kr/mån med skyhög ränta (3.6%). Driftkostnad är ju jättesvårt att svara på beroende på vart (och framförallt hur) huset är beläget. Nära stan? Ute på landet?

Ekonomi i fokus säger: De totala driftkostnaderna för en normalstor villa på cirka 150 kvadratmeter med 4 st personer boende i villan varierar normalt mellan 30 000 och 50 000 kr per år.
Så räkna med 3 500 kr/mån för det (där ingår allt, sophämtning, bredband, skatt, försäkring etc.).

Så allt som allt, 13 500 kr/mån. Låter billigt, vart har jag räknat fel?

Källa: https://www.ekonomifokus.se/bostad/s...kostnad-bostad
Citera
2022-08-30, 22:44
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Vi kör 30 på huskontot varje månad. Det som blir över blir en extra amortering ibland. Fördelen med att räkna så skevt är attan blir positivt överraskad när det idnns pengar över plus qtt vi har höjd för ökade kostnader med lån och värme osv.

Har ni 40 var så får ni väl ut ca 60 totalt? Då har ni 30 för allt annat vilket ni borde klara er på. Blir lite tajtare med föräldraledighet framöver.

Brutto*
Citera
2022-08-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Brutto*

Ja dom får in 40 brutto var, jag frågade om dom fick ut 30 var? jobbar inte i Sverige så jag har ingen aning, vad får man ut om man har 40 brutto?
Citera
2022-08-30, 22:49
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Ja dom får in 40 brutto var, jag frågade om dom fick ut 30 var? jobbar inte i Sverige så jag har ingen aning, vad får man ut om man har 40 brutto?

Jaha, förlåt mig! Jag läste inte ditt meddelande tillräckligt noggrant. Ja, man får ut ungefär 30 000 (beroende på vart i Sverige man bor såklart).
Citera
2022-08-30, 22:58
Medlem
Pratar vi Stockholm handlar ett ganska genomsnittligt boende om ca 50 000:-/månad inkluderat alternativkostnad.

Det kan låta mycket (och är såklart mycket för att bo i en sån här håla). Men det är för att en stor del utgörs av alternativkostnad, så medan det rör sig om precis lika mycket pengar fortfarande så är det inte en summa ni måste kunna leverera ur plånboken varje månad. Där pratar vi nog snarare runt 20 000:-.

De där 20 000:- kan såklart dubbleras om vi får ett otrevligt scenario med driftkostnader och räntor. Men (paradoxalt nog om man redan bor i situationen) gör det antagligen samtidigt att alternativkostnaden minskar. Så ni måste då betala ut en större summa per månad, men tillgången är samtidigt inte lika mycket värd.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-08-30 kl. 23:00.
Citera
2022-08-30, 23:11
Medlem
Det är ett hus som vi tänkt bo i tillsvidare. Båda arbetar i samma stad där det är cykelavstånd till jobbet, möjligen att ena åker kollektivtrafik 600:-/mån. Fjärrvärme fastpris 372kr/mån Energipris 661kr/MWh.

Huset är ev något dyrt för dess 135kvm, ev kan något större äldre hus gå för samma pris men med ett betydligt större renoveringsbehov som vi inte kommer ha möjlighet att åtgärda direkt.

Är nog mest försiktigt för man har varit bekväm med en månadskostnad på 10 000/mån för nuvarande bostadsrätt som är såld. Vill inte att vi ska sätta oss i en situation som vi ångrar oss sen, främst tanken på kommande föräldraledighet och oförutsedd sjukskrivning etc.

Annars blir det hyresrätt och hoppas på att rätt hus dyker upp inom snar framtid med mindre pris.
Citera
2022-08-30, 23:17
Medlem
Klaisans avatar
Citat:

Annars blir det hyresrätt och hoppas på att rätt hus dyker upp inom snar framtid med mindre pris.

Får du tag på en ok hyresrätt i dina kvarter så kör på det för tillfället, att priserna på bostäder kommer
är inte längre ett frågetecken även fast många i trådar likt dessa går helt bananas när någon nämner det
Citera
2022-08-30, 23:22
Medlem
Jag kanske var otydlig men vill förtydliga att lånebeloppet är 3mkr.
Citera
2022-08-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Får du tag på en ok hyresrätt i dina kvarter så kör på det för tillfället, att priserna på bostäder kommer
är inte längre ett frågetecken även fast många i trådar likt dessa går helt bananas när någon nämner det

Att lösa hyresrätt är inga problem. Frågan man ställer sig är om det kommer dyka upp ett hus som faller oss lika mycket i smaken som denna, trots något överpris.

Vi behöver ordna hus inom nästa år för att slippa skatt på nuvarande vinst från försäljningen. Sen vet vi inte när jag blir på smällen igen då vi vill utöka familjen, tveksam om banken beviljar lånet om man är föräldraledighet? Således är frågan om man kommer hitta hus inom kommande 9-15mån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in