2022-08-30, 23:40
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seherzada
Att lösa hyresrätt är inga problem. Frågan man ställer sig är om det kommer dyka upp ett hus som faller oss lika mycket i smaken som denna, trots något överpris.

Vi behöver ordna hus inom nästa år för att slippa skatt på nuvarande vinst från försäljningen. Sen vet vi inte när jag blir på smällen igen då vi vill utöka familjen, tveksam om banken beviljar lånet om man är föräldraledighet? Således är frågan om man kommer hitta hus inom kommande 9-15mån.

Vinstskatten ska du ju betala någon gång och du betalar ju ränta på den vid ev. uppskov. Hellre betala in vinstskatten så du är av med den och "hoppas" att huspriserna går ner med mer än vad ditt uppskov är "värt"
Citera
2022-08-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Vinstskatten ska du ju betala någon gång och du betalar ju ränta på den vid ev. uppskov. Hellre betala in vinstskatten så du är av med den och "hoppas" att huspriserna går ner med mer än vad ditt uppskov är "värt"

Är inte ränta på uppskov slopad? Eller har jag missförstått det helt.
Citera
2022-08-31, 00:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Jo det stämmer.
Citera
2022-08-31, 06:07
Medlem
Citat:
Vad anser ni är "rimlig" månadskostnad (inkl amortering,ränta,drift) om man köper ett hus idag?

Står inför valet om man vågar ge sig på ett bolån på 3mkr. Jag och sambon får in 40 000:- brutto var. 1 barn och förmodligen fler inom närmsta. Huset har fjärrvärme 11848kwh. Vi har inga övriga lån förutom mitt csn på knappt 900:-/mån.
Det finns inga "rimliga" bostadspriser givet bostadsbristen och att folk har för mycket pengar och är galna.

Men.

Självklart vågar ni låna 3MSEK på era inkomster. Räntorna kommer vara låga ett tag, 3,5 %. Ni är ett litet hushåll så ni har råd att amortera mer än ni måste ett antal år.

Driftkostnader måste gå att få fram för det aktuella objektet. Men om inget sticker ut där borde det vara runt 30 000 per år kanske.

Gör en egen besiktning och få koll på renoveringsbehov. Tak och dränering är viktigast och dyrast. Att det är omodernt mönster på tapeten i hallen är däremot inget fel.

Det viktigaste i hus är inte plånboken utan verktygslådan. Man måste bli sin egen fastighetsskötare. Göra underhållsplan. Skapa buffert för att tvättmaskinen, kylen och bilen pajar. Stå ut med överraskningar och inte forma sig som en boll och gråta.

Många par tänker lite olika kring ekonomi. Viktigt att prata om det och försöka bli synkade. Man måste få sina prioriteringar rätt, är det "hus eller hämtpizza".
Senast redigerad av SirDuke 2022-08-31 kl. 06:14.
Citera
2022-08-31, 06:14
Medlem
Klaisans avatar
Citat:

Ja det va den ja, hur som så består skulden
Citera
2022-08-31, 08:39
Medlem
Citat:
Vad anser ni är "rimlig" månadskostnad (inkl amortering,ränta,drift) om man köper ett hus idag?

Står inför valet om man vågar ge sig på ett bolån på 3mkr. Jag och sambon får in 40 000:- brutto var. 1 barn och förmodligen fler inom närmsta. Huset har fjärrvärme 11848kwh. Vi har inga övriga lån förutom mitt csn på knappt 900:-/mån.

Helt omöjligt att svara på. 3 miljoner på två löner låter helt OK, men det är ju mycket annat att tänka på, uppvärmningskostnad, övrig drift, läget /kommunikationer, amortering, buffert, sparande, belåningsgrad, renovering… mycket handlar ju om vilken risk ni vill ta.

Ni får helt enkelt räkna på det. Räkna gärna också på att en är föräldraledig, sjukskriven, arbetslös, räntan går upp.
Citera
2022-08-31, 08:52
Medlem
Citat:

Tveksamt att låna 3mkr nu, ser en tendens till överpriser just nu. Hade du kunnat vänta några månader så är du under 3mkr. Dessutom lägg budet under det begärda priset.
Citera
2022-08-31, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Ja det va den ja, hur som så består skulden

Ja och blir det förlust senare på den nya bostaden så får de kvitta uppskovet mot förlusten. Om det istället blir vinst lär det finnas gott om pengar att betala skatten på uppskovet. Att begära uppskov ser jag som en no brainer, går inte att jämföra med andra skulder enligt mig.
Citera
2022-08-31, 09:46
Medlem
solstrålars avatar
Lägenhet i stockholm 3a, 14000 i månadskostnad.
Citera
2022-08-31, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Lägenhet i stockholm 3a, 14000 i månadskostnad.
Är det hyres ??
Citera
2022-08-31, 10:22
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är det hyres ??

nix
Citera
2022-08-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Lån och amortering (om ni betalar 15% kontant) blir runt 10 000 kr/mån med skyhög ränta (3.6%). Driftkostnad är ju jättesvårt att svara på beroende på vart (och framförallt hur) huset är beläget. Nära stan? Ute på landet?

Ekonomi i fokus säger: De totala driftkostnaderna för en normalstor villa på cirka 150 kvadratmeter med 4 st personer boende i villan varierar normalt mellan 30 000 och 50 000 kr per år.
Så räkna med 3 500 kr/mån för det (där ingår allt, sophämtning, bredband, skatt, försäkring etc.).

Så allt som allt, 13 500 kr/mån. Låter billigt, vart har jag räknat fel?

Källa: https://www.ekonomifokus.se/bostad/s...kostnad-bostad

3500 för allt annat än ränta och amortering låter för lågt.

Nu var det fjärrvärme vilket jag också har men här kommer det jag kan komma på:

Fjärrvärme - 1000-1500kr/månad (givetvis lägre på sommaren och högre på vintern - detta är snittet)
El - 1500-2000kr/månad (hushållsel - detta är mycket högre än det var innan - då kanske det låg på 600-800 kr/månad).
Sophämtning/VA - runt 1000-1200 kr/månad
Bredband - 500 kr/månad
Försäkring - 400-500 kr/månad
Skatt - 700 kr/månad

Detta blir runt 7000 i månaden - dubbelt så mycket som 3500.

3500 låter väldigt lågt.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/s...kostnad-bostad

Tror elen är det som är mest fel men det kan ju ändra sig.

De säger 22000 kronor för el (hushåll OCH uppvärmning) men nu betalar jag så mycket för BARA hushållselen.

Om man sedan tror att man kan bo i ett hus för bara ränta, amortering och driftkostnad så har man fel. Det tillkommer så mycket mer när det gäller underhåll.

Bara en sådan sak som kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, spis/ugn ska ju bytas - det blir på sätt och vis en månadskostnad.
Senast redigerad av poiuy1298 2022-08-31 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in