Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-07-04, 14:45
  #1
Medlem
CDPs avatar
Jag har sett ett par klipp från Maury Povich show som visar ett par osannolika fobier.

I det ena är en tjej rädd för inlagda gurkor, i det andra är det en tjej som är rädd för ballonger.

Är detta fejk? De ser faktiskt ganska rädda ut.

Det som slår mig är att båda tjejerna verkar lida av samma sak. Det känns som att det slagit slint i huvudet på dem (förutsatt att det inte är fejk) och de bara valt något att vara rädda för på måfå.

Ballong-tjejen:
http://www.dumpalink.com/media/11520..._Balloon_Woman

Gurk-tjejen:
http://www.dumpalink.com/media/11514...ied_Of_Pickles
Citera
2006-07-04, 16:10
  #2
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CDP
Jag har sett ett par klipp från Maury Povich show som visar ett par osannolika fobier.

I det ena är en tjej rädd för inlagda gurkor, i det andra är det en tjej som är rädd för ballonger.

Är detta fejk? De ser faktiskt ganska rädda ut.

Det som slår mig är att båda tjejerna verkar lida av samma sak. Det känns som att det slagit slint i huvudet på dem (förutsatt att det inte är fejk) och de bara valt något att vara rädda för på måfå.

Ballong-tjejen:
http://www.dumpalink.com/media/11520..._Balloon_Woman

Gurk-tjejen:
http://www.dumpalink.com/media/11514...ied_Of_Pickles



ofta kanske det beror på problem i barndommen.. att tjejen hittat ett finger i en gurkburk.. å att ballong tjejen fått en balong över huvudet å hållit på å kvävas
Citera
2006-07-05, 01:57
  #3
Medlem
diversions avatar
Jag får olustkänslor av att kolla på det här. Jag kan inte förstå på något sätt hur man kan vara så rädd för gurkor och ballonger. Fåglar är en sak, men gurkor?!

Man skulle spritt ut fullt med gurkor på ett golv, slängt in henne i rummet, och slängt in en kallblodig mördare tillsammans med henne. Hade varit intressant att se vad hon kommer springa ifrån. Gurkorna eller mördaren.
Citera
2006-07-05, 02:02
  #4
Medlem
Trentors avatar
Haha, "I cant even be in a room with balloons" med efterföljande snyrvel är stor komik.
Citera
2006-07-05, 02:05
  #5
Medlem
Sokolovas avatar
Ballonger är ju barn ibland rädda för, även vuxna. För ljudet när de spricker, ifall de spricker. Men gurkor?
Citera
2006-07-05, 04:18
  #6
Avstängd
DeExEms avatar
Jag som trodde min sjukt extrema rädsla för myror var något att skratta åt... Men detta.... Herregud
Citera
2006-07-05, 05:18
  #7
Medlem
Man bör kanske ta dessa "filmer" med en "nypa salt".
Citera
2006-07-05, 10:41
  #8
Medlem
Det går nog att vara rädd för det mesta. Själv kämpade jag ett bra tag för att komma över min både udda och jävligt pinsamma fobi för att köra över höga broar. Hur manligt är det liksom..
Citera
2006-07-05, 15:29
  #9
Medlem
jangos avatar
Ja, man kan vara rädd för i princip allting enligt mina grundläggande psykologiska kunskaper. Det kallas fobier. Man associerar något skrämmande till en sak, det spelar ingen roll vad det är.

Till exempel kan någon som äter en glass som samtidigt råkar ut för något fruktansvärt associera rädslan till glassen, omedvetet, och lägga grunden för en fobi för glass. Fobier förstärks ju längre man isolerar sig från stimulit, i detta fall glassen.
Citera
2006-07-06, 07:10
  #10
Medlem
CDPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jango
Ja, man kan vara rädd för i princip allting enligt mina grundläggande psykologiska kunskaper. Det kallas fobier. Man associerar något skrämmande till en sak, det spelar ingen roll vad det är.

Till exempel kan någon som äter en glass som samtidigt råkar ut för något fruktansvärt associera rädslan till glassen, omedvetet, och lägga grunden för en fobi för glass. Fobier förstärks ju längre man isolerar sig från stimulit, i detta fall glassen.

Tack för det svaret!
Citera
2007-09-02, 01:35
  #11
Medlem
Nakenchocks avatar
En av mina vänner har "smet-fobi". Får ångest av att röra ihop en smet eller äta nåt smetliknande. T ex klarar hon inte av att äta glass. Själv hade jag långt upp i åren svårt för att diska en tallrik med ketchup på. Inte för att det liknade blod. Är orädd för blod. Nä, det var ketchupen som sådan som gav mig obehag konstigt nog
Citera
2007-09-02, 02:03
  #12
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bhikku
Det går nog att vara rädd för det mesta. Själv kämpade jag ett bra tag för att komma över min både udda och jävligt pinsamma fobi för att köra över höga broar. Hur manligt är det liksom..

Det tycker jag också är läskigt... det och järnvägsövergångar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback