• 1
  • 2
2022-08-29, 14:08
Medlem
Hej,

Under åren har jag bytt och köpt teknikprylar och nu när jag bildat familj sålt av större delen av dem.
För ca. 1,5 år sedan sålde jag en massa gamla datorer och kringutrustning på en loppis där en person bytte telefoner och annat till mig. Dessa var oöppnade och utan kvitto.

Har nu sålt av dessa för ca. 20 000 på Tradera och blocket. Nu blir jag granskad av Tradera för att de tror att jag gör penningtvätt?!?!

Är så rädd för att bli dömd för något? Är det stöldgods jag sålt??? Snälla, jag har en liten ettåring, aldrig dömd, har bra jobb och familj, en sambo jag älskar. Jag försörjer dem!!!! Kommer jag bli dömd eller är det bara Tradera som granskar??

Har sån spykänsla och ångrar detta nu enormt. Är så rädd, kommer jag hamna i fängelse?!

SNÄLLA HJÄLP!!!
Citera
2022-08-29, 14:10
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arggubbe56
Hej,

Under åren har jag bytt och köpt teknikprylar och nu när jag bildat familj sålt av större delen av dem.
För ca. 1,5 år sedan sålde jag en massa gamla datorer och kringutrustning på en loppis där en person bytte telefoner och annat till mig. Dessa var oöppnade och utan kvitto.

Har nu sålt av dessa för ca. 20 000 på Tradera och blocket. Nu blir jag granskad av Tradera för att de tror att jag gör penningtvätt?!?!

Är så rädd för att bli dömd för något? Är det stöldgods jag sålt??? Snälla, jag har en liten ettåring, aldrig dömd, har bra jobb och familj, en sambo jag älskar. Jag försörjer dem!!!! Kommer jag bli dömd eller är det bara Tradera som granskar??

Har sån spykänsla och ångrar detta nu enormt. Är så rädd, kommer jag hamna i fängelse?!

SNÄLLA HJÄLP!!!

Varför skulle de tro att du tvättar pengar? Det är ju dessutom inga stora summor.
Citera
2022-08-29, 14:10
Medlem
Ärendet kommer garanterat gå till skatteverket och en större utredning görs på ditt namn.

Du har väll kvitto kvar på det du har bytt till dig osv? då är allt lungt
Citera
2022-08-29, 14:12
Medlem
Citat:
Hej,

SNÄLLA HJÄLP!!!

Först av allt.

Behåll lugnet.
20.000 är jordnötter, och du bör kunna ge en förklaring som dom nöjer sig med.

Om inte får dom väl polisanmäla då, so what?!

Om polisen vill lägga tid på att åka och kolla varorna
Hos köparna för att kontrollera att detta inte var stöldgods, nej, de kommer dom inte göra heller.

Ta det lugnt.
Citera
2022-08-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Varför skulle de tro att du tvättar pengar? Det är ju dessutom inga stora summor.

Det står att Tradera ska granska mig för bedrägeri eller penningtvätt. "Lära känna sin kund". Fick skicka in Körkort och räkning i mitt namn. Det handlar om ca 30 tusen senaste 2 månaderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Majorens-skor
Ärendet kommer garanterat gå till skatteverket och en större utredning görs på ditt namn.

Du har väll kvitto kvar på det du har bytt till dig osv? då är allt lungt

Okej, nej jag har inga kvitton!! Har möjligtvis något handskrivet men de är ju 1,5 år tillbaka minst!

Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Har du sålt av större delen av familjen så lär du utredas för annat än penningtvätt så oroa dig inte.

Vad betyder det?!
Citera
2022-08-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Först av allt.

Behåll lugnet.
20.000 är jordnötter, och du bör kunna ge en förklaring som dom nöjer sig med.

Om inte får dom väl polisanmäla då, so what?!

Om polisen vill lägga tid på att åka och kolla varorna
Hos köparna för att kontrollera att detta inte var stöldgods, nej, de kommer dom inte göra heller.

Ta det lugnt.

Okej tack så mycket!! Det är inte mycket pengar och 20-30 tusen är väl knappast något jämfört med kriminella som tvättar hundratusen till miljonen. Blev bara så orolig då jag fick bild i huvudet att jag ska på kåken och min älskade familj hamnar utan tak över huvudet
Citera
2022-08-29, 14:15
Medlem
Citat:
Det står att Tradera ska granska mig för bedrägeri eller penningtvätt. "Lära känna sin kund". Fick skicka in Körkort och räkning i mitt namn. Det handlar om ca 30 tusen senaste 2 månaderna.

Okej, nej jag har inga kvitton!! Har möjligtvis något handskrivet men de är ju 1,5 år tillbaka minst!

Vad betyder det?!

Tyckte de va kul att du skrev du har skaffat familj men sålt av dom ))

Känna sin kund = KYC det är något alla gör oroa dig inte. Det är inte att de utreder dig för penningtvätt det är för att förhindra penningstvätt.
Citera
2022-08-29, 14:17
Medlem
Citat:
Tyckte de va kul att du skrev du har skaffat familj men sålt av dom ))

Känna sin kund = KYC det är något alla gör oroa dig inte. Det är inte att de utreder dig för penningtvätt det är för att förhindra penningstvätt.

Haha :-D

Okej, skönt. Det är väl bra att de utreder... Lite läskigt bara att hela mitt konto på Tradera stängs ner med en stor röd skylt där det står att jag ska granskas!
Citera
2022-08-29, 14:18
Medlem
Citat:
Haha :-D

Okej, skönt. Det är väl bra att de utreder... Lite läskigt bara att hela mitt konto på Tradera stängs ner med en stor röd skylt där det står att jag ska granskas!

Det är bara för att verifiera ditt konto i princip. Googla KYC. Alla har sånt som hanterar pengar.
Även din bank, men där har du bankid att verifiera dif med
Citera
2022-08-29, 14:20
Medlem
Inget att fundera över, småpengar det ger inte fängelse för det lilla. Stirra inte upp dig, inget kommer att hända det är så små summor.
Citera
2022-08-29, 14:27
Medlem
Citat:
Det är bara för att verifiera ditt konto i princip. Googla KYC. Alla har sånt som hanterar pengar.
Även din bank, men där har du bankid att verifiera dif med

Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Inget att fundera över, småpengar det ger inte fängelse för det lilla. Stirra inte upp dig, inget kommer att hända det är så små summor.

Tack!
Citera
2022-08-29, 14:29
Medlem
Citat:
Hej,

SNÄLLA HJÄLP!!!

Garanterat 1-2 år på kåken!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här