2022-08-29, 14:33
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arggubbe56
Det står att Tradera ska granska mig för bedrägeri eller penningtvätt. "Lära känna sin kund". Fick skicka in Körkort och räkning i mitt namn. Det handlar om ca 30 tusen senaste 2 månaderna.

Okej, nej jag har inga kvitton!! Har möjligtvis något handskrivet men de är ju 1,5 år tillbaka minst!

Vad betyder det?!

Varför skulle de kunna kräva dig på någonting? De är ju ingen jävla utredande myndighet.
Citera
2022-08-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Varför skulle de kunna kräva dig på någonting? De är ju ingen jävla utredande myndighet.

Jag tänker att de kanske anmäler mig till en myndighet? Jag vet inte hur pass hårda Skatteverket eller Polisen är. Det som skrämmer mig är om telefonerna är stöldgods... Har inget kvitto heller på affären kvar!!
Citera
2022-08-29, 14:36
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Jag tänker att de kanske anmäler mig till en myndighet? Jag vet inte hur pass hårda Skatteverket eller Polisen är. Det som skrämmer mig är om telefonerna är stöldgods... Har inget kvitto heller på affären kvar!!

Då får de ju göra det. Men bevisbördan ligger ju hos dem.
Citera
2022-08-29, 15:47
Medlem
Barentss avatar
Egentligen inte traderas fel. Det är staten som bestämt att banker och företag som sköter betalningar måste "känna sina kunder". En avskyvärd regel eftersom just banker och tradera totalt struntar och alltid har struntat i sina kunder. Men de tvingas nu göra slumpkontroller. Som gammal säljare och gammal kund på swedbank blev jag också utsatt och jag valde då att lämna swedbank för ica-banken som inte är lika stirriga.

Du skriver som det är, rakt på sak, korta formuleringar, och därefter får du fortsätta sälja. Om de stänger av ditt konto så blir det inte värre än att du öppnar ett nytt med frugans mobil. Men jag har svårt att se att tradera stänger av säljare. Själv säljer jag för 100k i månaden där som företag utan att bli tillfrågad. Du hade bara otur.

Skattemässigt får man sälja för 50k + MOMS per år utan skatt så du verkar ligga under den gränsen. Men det får inte ske i åratal för då driver du näringsverksamhet och måste deklarera från första kronan.

tradera anmäler inte någon till polisen. Men de kan tillfrågas av skatteverket om ett kontos totala årsförsäljning och då lämnar de ut den siffran. Med den siffran som grund kan skatteverket skönstaxera dig. Drabbade mig 2005 eller så, attans jag sålde för 1.5mkr och fick två inspektörer hem till mig i kökssoffan och 300k i skattetillägg men dömdes inte i domstol och får väl vara nöjd med det.
Senast redigerad av Barents 2022-08-29 kl. 15:52.
Citera
2022-08-29, 15:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
tradera är inte intresserade av att bevisa någonting alls. Det är lugnt. Det värsta straff man kan få är ett avstängt konto. Det öppnas igen om du talar med tradera och ger dem den info de vill ha. Som de troligen inte ens tittar på utan bara sparar.
Senast redigerad av Barents 2022-08-29 kl. 15:51.
Citera
2022-08-29, 16:32
Medlem
Varför skulle du vänta 1,5 år med att sälja något så "dagsfärskt" som mobiltelefoner? De hinner ju tappa halva sitt värde på den tiden.
Citera
2022-08-29, 16:33
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Fast det stämmer inte riktigt.

Tradera kommer bara stänga kontot och möjligen på sin höjd kontakta Skatteverket.

Om Skatteverket misstänker fiffel så är det på TS att ge bevis för att det inte är det, dvs kvitton. Jag antar att han kan retroaktivt deklarera allt och då uppgår beloppen hobbyverksamhet för givetvis är TS en musikintresserad småbarnspappa...

I värsta fall kommer han få skatta på det han sålt, plus straffskatt, vilket blir några tusen.
Citera
2022-08-29, 16:37
Medlem
Citat:
Hej,

Under åren har jag bytt och köpt teknikprylar och nu när jag bildat familj sålt av större delen av dem.
För ca. 1,5 år sedan sålde jag en massa gamla datorer och kringutrustning på en loppis där en person bytte telefoner och annat till mig. Dessa var oöppnade och utan kvitto.

Har nu sålt av dessa för ca. 20 000 på Tradera och blocket. Nu blir jag granskad av Tradera för att de tror att jag gör penningtvätt?!?!

Är så rädd för att bli dömd för något? Är det stöldgods jag sålt??? Snälla, jag har en liten ettåring, aldrig dömd, har bra jobb och familj, en sambo jag älskar. Jag försörjer dem!!!! Kommer jag bli dömd eller är det bara Tradera som granskar??

Har sån spykänsla och ångrar detta nu enormt. Är så rädd, kommer jag hamna i fängelse?!

SNÄLLA HJÄLP!!!

Hoppas du är nån tonåring som inte vet hur samhället fungerar för om är en medelålders person för så är du efterbliven. 20 000 är peanuts som ingen orkar lyfta ett finger för dessutom har du inte gjort något olagligt.
Citera
2022-08-29, 16:42
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Fast det stämmer inte riktigt.

Tradera kommer bara stänga kontot och möjligen på sin höjd kontakta Skatteverket.

Om Skatteverket misstänker fiffel så är det på TS att ge bevis för att det inte är det, dvs kvitton. Jag antar att han kan retroaktivt deklarera allt och då uppgår beloppen hobbyverksamhet för givetvis är TS en musikintresserad småbarnspappa...

I värsta fall kommer han få skatta på det han sålt, plus straffskatt, vilket blir några tusen.

Du verkar inte riktigt ha koll på hur det fungerar.
För det första är jag övertygad om att skatteverket har annat för sig.
För det andra, att inte ha ett kvitto är inte ett bevis på pengartvätt.
För det tredje verkar du tro att skatteverket ser allt man säljer som man inte har kvitto på som en ren inkomst som ska beskattas? Så är det ju inte.
Citera
2022-08-29, 17:02
Medlem
Bonnatorps avatar
Alla instanser som hanterar pemgar kan göra sådana utredningar.

Hade en lång process med handelsbanken för att jag ville ta ut 1200 spänn jag hade minat i ethereum på nicehash.
Det slutade med att det inte gick ändå, för stt i sista steget behövde jag göra en överföring på en krona till det utländska kontot som nicehash hade för att verifiera att jag ville ha kontakt med kontot, men det gick inte för att jag hade slarvat bort min bankdosa.

Gjorde det enkelt för mig och förde över bitcoinsen till plånboken på min dator, och satte sedan in på fruns konto med Safello utan några som helst ombesvär.
Citera
2022-08-29, 17:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Du verkar inte riktigt ha koll på hur det fungerar.
För det första är jag övertygad om att skatteverket har annat för sig.
För det andra, att inte ha ett kvitto är inte ett bevis på pengartvätt.
För det tredje verkar du tro att skatteverket ser allt man säljer som man inte har kvitto på som en ren inkomst som ska beskattas? Så är det ju inte.
1) givetvis har de bättre saker för sig
2) det behöver inte vara penningtvätt men man bör deklarera all försäljning (vad jag förstår enligt Skatteverkets hemsida)
3 tekniskt sett ska man det om vinsten överstiger 50k per år eller det sker regelbundet. Och det är precis det som kan komma att utredas, och ts bör bekräfta med kvitton, att inte sker.

Jag håller med om att det är jävligt osannolikt att det kan leda någonvart, men

https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html
Senast redigerad av HaveFun 2022-08-29 kl. 17:51.
Citera
2022-08-29, 17:56
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
1) givetvis har de bättre saker för sig
2) det behöver inte vara penningtvätt men man bör deklarera all försäljning (vad jag förstår enligt Skatteverkets hemsida)
3 tekniskt sett ska man det om vinsten överstiger 50k per år eller det sker regelbundet. Och det är precis det som kan komma att utredas, och ts bör bekräfta med kvitton, att inte sker.

Jag håller med om att det är jävligt osannolikt att det kan leda någonvart, men

Https://www.skatteverket.se/privat/s...fa8000834.html

Har du någonsin sålt något? Typ en bil? En tv? En mobil? Har du redovisat den i din deklaration då? Däremot om du sitter hemma och gör pärlbrickor som du säljer i stora mängder så skulle man kunna misstänka att du har en verksamhet... du kanske ser skillnaden? TS är inte i närheten av något annat än att han har sålt ett par prylar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in