2022-08-28, 19:54
Medlem
KlappMungons avatar
Om grädden är för dyr får du laga riktig sås med smör/mjöl-redning istället. Det kan bli svingott bara man gör det ordentligt med en bas med lökavkok, lite buljong osv. Gör det ordentligt utan att ha för bråttom så att det inte blir kvar nån äcklig mjölsmak och utan att "bränna" mjölet om det skall vara en ljus sås.

Med en välisolerad sous-vide-behållare kan du också laga billigt väldigt billigt kött som nötrulle. Tillagad i 24h duger det bra som "rostbiff".

Annars sparar man nog mest genom att inte bestämma vad man skall laga i förväg utan kolla vad som finns till en spottstyver på LIDL och äta det i några dagar.
Citera
2022-08-28, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag var på ICA idag och la märke till att en liten fjuttig gräddförpackning tog de 30 kronor för! Helt sjukt tänkte jag, jag kan inte laga med grädde längre. Den kostade 15 kronor i höstas! Så då började jag fundera, jag borde nog lägga om matlagningen hemma. Köra mer billig, nyttig och bra mat. Mat som inte är så påverkad av prisökningarna.

Samtidigt, vill jag inte bara äta ärtsoppa 7 dagar i veckan. Det skulle jag inte klara av.

Så vad är era tips på bra varierad mat, inte för torftig, som med de nya CP-höga matpriserna inte kommer ruinera en? Går det att anpassa matlagningen efter dessa extrema prisökningar? Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?

vi håller utkik på erbjudanden. handlar basvaror där de har bäst pris, och låter oss styras av vad som finns med nedsänkt pris / kort datum i butiken.
Grytor och gratänger, pasta och ris / potatis rätter är vanliga hemma, det som blir över går att portionera och frysa ner till ett senare tillfälle.
använd mer av det som är billigt, rotfrukter, torr varor m.m. det viktiga är att få en så varierad kost. som möjligt.
Men jag känner igen mig, ibland känns det hopplöst och dyrt, då tar ibland ideerna slut,
men grytor är min favorit. med (linser,pasta,ris )(rotfrukter, grönsaker, lök / vitlök) som bas, till det får billigaste kött / fisk & skaldjur / fågel få bestämma kryddning och redning beroende på humör och längtan.
Men visst har det blivit svindyrt, ibland känns det som ett heltids jobb att shoppa billigt och att det blir mer fokuserat då bränslepriset gör att man inte kan åka för jämnan, eller missa något, då spricker kalkylen där.
Citera
2022-08-28, 20:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Krossade tomater, med mycket lök och bönor och så någon bit kryddstark salami av något slag för smakens skull.

Kyckling filé med mycket morot och lök samt kanske celleri om man gillar det och red av med bottenvåning på standardmjölk

Servera med ris eller pasta

Variation på potatis mättar ju även det, stuva med bottenvåning och standardmjölk servera med winerkorv som du skurit i 4 så räcker 3 korvar till två portioner ich det känns mycket

Stuvad blomkål är gott och billigt. Lika så blomkålssoppa, åter igen gör på bottenvåning, rosta blomkålen lätt in an så blir det mer smak någon dl vit vin från. Någon bib lyfter smaken avsevärt.

Linser mättar, men själv gillar jag belugalinser bäst, brukar hälla kokande vatten över dem på kvällen och låta stå så har du fin fin sprödhet i dem till dagen efter bara att blanda ner i någon kryddig tomatröra eller liknade.
Citera
2022-08-28, 20:06
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Mossarella är ett bra tipps annars, köp när kort datum en ost per person med pasta eller liknade till mättar rätt bra. Varva två med ett paket bacon och mycket pasta och du har en helt okay mac&chees
Citera
2022-08-28, 20:10
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Annat tips som Jag mest gör som tillbehör till kalkon är frysta grönsaker gratinerade med en bechamel och ost. Åter igen denna dryga billiga bottenvåningen, gör den gärna på ister (som du sparat från beackon eller fläsk) för smaken skull och riv sedan en ostskalk över. Jag brukar använda harts cuverts som kostar tup nada om man väljer ett emv obs viktigt att du river ner skalkarna från tort bröd över för att få fin crunch på ytan.
Citera
2022-08-28, 20:19
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
När det kommer till sillen så har dom börjat spara på andra, lite kluriga sätt. I t.ex. skärgårdssillen har de bytt ut rommen till såkallad "tångrom", alltså nån äcklig grön liten kula gjord på tång. Jag märkte direkt en STOR skillnad i smaken, och kan inte längre äta sill med sådan "rom" i såsen.

De va som...
Klart det dummaste de kan göra att ändra innehållet (som om det inte skulle märkas i smak osv?)
Oftast smygsänker de mängden i gram eller så höjer de priset. Abba har isf försökt med helt fel trixx eftersom de tappar kunder på sillburken om man ändrar smaken såklart och då tappar man intäkter
Citera
2022-08-28, 20:25
Medlem
ArgusOnes avatar
Billigt protein i form av fryst kyckling eller färsk fläskytterfile. Nöt när det är på annons.

Servera med bulgur eller potatis och frysta grönsaker som du gratinerat.

Eller gör en sallad när grönsaker är billigt.
Citera
2022-08-28, 20:30
Medlem
Readyfreddies avatar
För mig har det varit en rätt nyttig spark i baken till att bli mer ekonomisk när det kommer till maten. Har inte riktigt brytt mig tidigare men om ett halvt kilo smör ska kosta +60 kr så får man tyvärr tänka till.

Kommer börja göra mer som pensionärerna och leta extrapriser och erbjudanden och göra storkok och frysa in.

Fläskfärs är något jag rekommenderar om man vill spara in lite, samt byta ut nöt mot fläsk i vardagen. Picnicbog är billigt och fungerar till det mesta.

Ska börja göra egen ärtsoppa (i princip gratis) på torsdagar. Då slipper man tänka på vad man ska äta den dagen.

Något alla utom bengetter och anorektiker borde göra är att äta mindre. Då märks inte ens prishöjningarna. Skippa frukosten så kan ni lägga lika mycket som vanligt på middagen.
Senast redigerad av Readyfreddie 2022-08-28 kl. 20:33.
Citera
2022-08-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag var på ICA idag och la märke till att en liten fjuttig gräddförpackning tog de 30 kronor för! Helt sjukt tänkte jag, jag kan inte laga med grädde längre. Den kostade 15 kronor i höstas! Så då började jag fundera, jag borde nog lägga om matlagningen hemma. Köra mer billig, nyttig och bra mat. Mat som inte är så påverkad av prisökningarna.

Samtidigt, vill jag inte bara äta ärtsoppa 7 dagar i veckan. Det skulle jag inte klara av.

Så vad är era tips på bra varierad mat, inte för torftig, som med de nya CP-höga matpriserna inte kommer ruinera en? Går det att anpassa matlagningen efter dessa extrema prisökningar? Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?

Linsgrytor
Mättande och jävligt gott och billigt.
Citera
2022-08-28, 20:36
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Annat tips som Jag mest gör som tillbehör till kalkon är frysta grönsaker gratinerade med en bechamel och ost. Åter igen denna dryga billiga bottenvåningen, gör den gärna på ister (som du sparat från beackon eller fläsk) för smaken skull och riv sedan en ostskalk över. Jag brukar använda harts cuverts som kostar tup nada om man väljer ett emv obs viktigt att du river ner skalkarna från tort bröd över för att få fin crunch på ytan.
Vad är det för bottenvåning du pratar om?
Citera
2022-08-28, 20:46
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Vad är det för bottenvåning du pratar om?

Typo bottenredning dvs en vit sås på fett, mjöl och mjölk
Citera
2022-08-28, 21:05
Medlem
Redisas avatar
För övrigt så kan man hitta väldigt bra urval av billiga maträtter i "rutiga kokboken", "vår kokbok" etc.
Det är vår uttråkad hjärnan och avdomnade smaklökar som kräver pokebowls och thairätter varje dag.
Jag personligen tänker koka vitkålssoppa imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in