Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
Jag var på ICA idag och la märke till att en liten fjuttig gräddförpackning tog de 30 kronor för! Helt sjukt tänkte jag, jag kan inte laga med grädde längre. Den kostade 15 kronor i höstas! Så då började jag fundera, jag borde nog lägga om matlagningen hemma. Köra mer billig, nyttig och bra mat. Mat som inte är så påverkad av prisökningarna.
Samtidigt, vill jag inte bara äta ärtsoppa 7 dagar i veckan. Det skulle jag inte klara av.
Så vad är era tips på bra varierad mat, inte för torftig, som med de nya CP-höga matpriserna inte kommer ruinera en? Går det att anpassa matlagningen efter dessa extrema prisökningar? Vad finns det som inte stigit i pris, och kan jag fortfarande göra varierade måltider på det?
vi håller utkik på erbjudanden. handlar basvaror där de har bäst pris, och låter oss styras av vad som finns med nedsänkt pris / kort datum i butiken.
Grytor och gratänger, pasta och ris / potatis rätter är vanliga hemma, det som blir över går att portionera och frysa ner till ett senare tillfälle.
använd mer av det som är billigt, rotfrukter, torr varor m.m. det viktiga är att få en så varierad kost. som möjligt.
Men jag känner igen mig, ibland känns det hopplöst och dyrt, då tar ibland ideerna slut,
men grytor är min favorit. med (linser,pasta,ris )(rotfrukter, grönsaker, lök / vitlök) som bas, till det får billigaste kött / fisk & skaldjur / fågel få bestämma kryddning och redning beroende på humör och längtan.
Men visst har det blivit svindyrt, ibland känns det som ett heltids jobb att shoppa billigt och att det blir mer fokuserat då bränslepriset gör att man inte kan åka för jämnan, eller missa något, då spricker kalkylen där.