2022-08-28, 14:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuPredikare
Kan du 5 anledningar till varför du tycker så? Om gärna fler än 5.
1. Då lever inte jag och skiter I vad folk gör
2. Kontanter funkar alltid som betalade
3. Kontanter skapar arbeten med transporter
4. Kontanter gör det lättare att ha koll på ekonomin
5. Har man 7 000 i plånboken vill man se dom bli 8 000kr
6. Om någon vill sälja något och behov av pengar är det lättast att pruta med kontanter
7. Älskar ljudet av prasslandet av sedlar
8. Det är min åsikt och förstår om folk inte vill ha pengar det är frivilligt
2022-08-28, 14:46
Medlem
Enorm frihetskänsla att bo i ett land där Cash is King fortfarande även att man fortfarande har möjligheten att betala kontant eller kort.
Några lokala krogar med Cash Only...Genuint...Då vet man att man hamnat rätt.
2022-08-28, 14:52
Medlem
Alvarligt talat nu..när behöver man kontanter idag ??? berätta för mig som inte använt det på minst 20 årser aldrig nån i mataffären eller på tappen med kontanter ?? så till vad ??? kom med exempel.
2022-08-28, 15:04
Medlem
Bra idé. Vi skall även beskatta dig 110%. Varför inte göra det olagligt att tjäna pengar över huvud taget? Det hjälper nog med att bekämpa kriminaliteten. Väntar med spänning vad som kommer i nästa avsnitt av Sverige. Jag behöver inga komediserier eller filmer, Sverige fyller den rollen varje gång jag kollar vad ni svenskar sysslar med haha
Senast redigerad av Elenberg 2022-08-28 kl. 15:06.
2022-08-28, 15:16
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Min kompis har hus på landet och lägenhet i stan. Hon kom fram till stan och kunde inte hitta sitt kort. Det hade hon glömt på landet kom hon på. Hur ska hon nu göra? Kan inte tanka bilen och inte köpa mat. Hennes tandläkare var schysst och sa om du swishar mig 500 kan du få en sedel av mig, en granne också gjorde likadant, bytte swishade pengar mot kontanter. Så kunde hon tanka så att hon kunde köra till landet och visst där låg hennes kort.

Efter detta lade hon en femhundring i sitt mobilfodral.

Dock är det väl lite eget ansvar innan man ger sig ut för att åka om man bor på landet se till man har kort och plånbok med sig ? eller se till man har lite på swish ifall man glömmer.
2022-08-28, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Exakt, det är det vi gör vid kortbetalningar. Kontanthanteringen är inte säker däremot. Och prislappen för detta är påtok för hög.

Goddag yxskaft!
2022-08-28, 15:25
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Alvarligt talat nu..när behöver man kontanter idag ??? berätta för mig som inte använt det på minst 20 årser aldrig nån i mataffären eller på tappen med kontanter ?? så till vad ??? kom med exempel.

Man behöver knappast kontanter i plånkan idag.

Men jag VILL ha kontanter med mig. Kort/Swish strular alltsomoftast.
& sedan vill jag inte att det ska synas vad jag handlar.

Varför? För att jag bara inte vill det. & den valmöjlighten ska man få ha i ett demokratiskt samhälle.
2022-08-28, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Tror du inte att butiker har UPS ifall strömmen går? Det behövs ju för kylvaror etc. Sen brukar många ta swish också som inte är kopplat till markelnätet.

Tror inte många butiker har UPS nej,nämn en butik du sett en stor dieselgenerator ståendes utanför för jag har inte sett nån.
Swish går via masterna som har backup så det kan funka,tills batterierna tar slut!
2022-08-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Förra året, tror jag att det var, var jag i matbutiken och när jag skulle betala var det problem med det digitala och jag betalade med kontanter.

Vad är "tappen"?
2022-08-28, 16:18
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Min kompis har hus på landet och lägenhet i stan. Hon kom fram till stan och kunde inte hitta sitt kort. Det hade hon glömt på landet kom hon på. Hur ska hon nu göra? Kan inte tanka bilen och inte köpa mat. Hennes tandläkare var schysst och sa om du swishar mig 500 kan du få en sedel av mig, en granne också gjorde likadant, bytte swishade pengar mot kontanter. Så kunde hon tanka så att hon kunde köra till landet och visst där låg hennes kort.

Efter detta lade hon en femhundring i sitt mobilfodral.

Jag förstår inte vad du menar. Det hade ju varit samma sak om hon hade glömt sina kontanter? Hon får väl sätta en kedja i plånboken som alla andra mindre begåvade människor som inte kan hålla reda på sina prylar. Finns ju apple pay etc också som fungerar numera.
2022-08-28, 16:22
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Tror inte många butiker har UPS nej,nämn en butik du sett en stor dieselgenerator ståendes utanför för jag har inte sett nån.
Swish går via masterna som har backup så det kan funka,tills batterierna tar slut!

Många butiker med färskvaror har UPS, dvs batteri såklart. Är också osäker på att många har diselgeneratorer, men det finns det nog många som har. Om de ska stänga ner elen som de "pratar om" så måste ju butikerna ha någon typ av backup, om vi inte snackar väldigt korta perioder. Men det kan ju inte vara jättesvårt att driva kortbetalningen på batteri under dessa perioder oavsett.
2022-08-28, 16:26
Medlem
Det ena behöver inte utesluta det andra
Varför begränsa oss?

Ingen som tänker turism? Bnp
Kontanter använs utomlands på ett annat sätt.
Euro.

Intrigitet, övervakning.

Varför begränsa? Pga av kostnader. Inte rimligt mot vad det gör för ett fungerande samhälle gentemot andra kostnader.

Digitala betalningar kostar med. För alla.
Även kund och företagare som betalar mellanhand.

Stat och Bank monopol på krediter, likvida medel försvinner då. Makt.

Byteshandel, loppisar, marknader, en kostnad att ta betalt digitalt med.

Mitt egna val

Känsla av sedlar, verkligt, inget hittepå.

Säkerhet, kollaps av banksystemet

Elkollaps = terminaler fungerar inte

Terminalproblem

Mjukvaruproblem

Jag tappar hellre lite kontanter än bankkortet

Kan ta med lite pengar på fyllan, semester andra tillfällen och inte göra/bli av med mer än vad jag har.

Rånaren tar kontanter och springer då personen gjorde vinst.
Ett bankkort eller ingen vinst kan skapa en situation.

Många situationer digitalt kräver också en smarttelefon.
Jag gillar att åka iväg med en 500a sedel och nycklar enbart. Beroendet av en telefon.

Krångel utomlands där kort inte är fördel.

Lite korta tankar kring varför det är fullkomligt idiotiskt att tillägna sina tankar och lägga sin energi på att lösa ett icke problem. Utan snarare att skapa problem.

Ligger väl i våras tid...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in