• 5
  • 6
2022-08-28, 16:27
Medlem
swebarbs avatar
Men i butiker där strömmen gått har det ju inte gått betala med kontanter heller så hur hjälper det ?
2022-08-28, 16:29
Medlem
Eller så är det inte så jädra besvärligt att ha lite kontanter i mindre valörer hemma, för några dagar eller ännu hellre tre-fyra veckors konsumtion. Bättre det än att stå som en åsna med öronen på sniskan utan medicin och färskvaror, drivmedel eller annat livsviktigt. MSB kanske rekommenderar att man har kontanter av en anledning?

https://www.krisinformation.se/detta...a/hemberedskap
2022-08-28, 16:30
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
1. Då lever inte jag och skiter I vad folk gör
2. Kontanter funkar alltid som betalade
3. Kontanter skapar arbeten med transporter
4. Kontanter gör det lättare att ha koll på ekonomin
5. Har man 7 000 i plånboken vill man se dom bli 8 000kr
6. Om någon vill sälja något och behov av pengar är det lättast att pruta med kontanter
7. Älskar ljudet av prasslandet av sedlar
8. Det är min åsikt och förstår om folk inte vill ha pengar det är frivilligt

Finns ju näst intill noll relevans i att vi ska ha kontanter av dessa anledningar!

Om man tycker det är svårt att hålla koll på sin ekonomi för att man inte har kontanter så borde man skaffa sig en förmyndare oavsett...
2022-08-28, 16:36
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komigenngtfinnas
Det ena behöver inte utesluta det andra
Varför begränsa oss?

Ingen som tänker turism? Bnp
Kontanter använs utomlands på ett annat sätt.
Euro.

Intrigitet, övervakning.

Varför begränsa? Pga av kostnader. Inte rimligt mot vad det gör för ett fungerande samhälle gentemot andra kostnader.

Digitala betalningar kostar med. För alla.
Även kund och företagare som betalar mellanhand.

Stat och Bank monopol på krediter, likvida medel försvinner då. Makt.

Byteshandel, loppisar, marknader, en kostnad att ta betalt digitalt med.

Mitt egna val

Känsla av sedlar, verkligt, inget hittepå.

Säkerhet, kollaps av banksystemet

Elkollaps = terminaler fungerar inte

Terminalproblem

Mjukvaruproblem

Jag tappar hellre lite kontanter än bankkortet

Kan ta med lite pengar på fyllan, semester andra tillfällen och inte göra/bli av med mer än vad jag har.

Rånaren tar kontanter och springer då personen gjorde vinst.
Ett bankkort eller ingen vinst kan skapa en situation.

Många situationer digitalt kräver också en smarttelefon.
Jag gillar att åka iväg med en 500a sedel och nycklar enbart. Beroendet av en telefon.

Krångel utomlands där kort inte är fördel.

Lite korta tankar kring varför det är fullkomligt idiotiskt att tillägna sina tankar och lägga sin energi på att lösa ett icke problem. Utan snarare att skapa problem.

Ligger väl i våras tid...

Jag tror vi har betat av det mesta av dina argument.

Men kontentan här är att du tycker att vi ska ha kontanter så du på "fyllan" inte vill vara beroende av din mobil. Tror inte så många är som du dock. Förövrigt, kan vi inte sluta säga "smartphone" eller "smarttelefon"? Det är den enda typ av mobil som används idag, om man inte är lätt efterbliven och behöver en Doro-telefon med stora siffror som är precis lika efterbliven.
Senast redigerad av Megatron 2022-08-28 kl. 17:03.
2022-08-28, 16:37
Medlem
ormbitens avatar
Som någon tidigare sagt...

Var och en ska själva bestämma om dom vill använda kontanter. Det valet ska ingen annan göra åt en.
Valet ska vara fritt i ett demokratiskt samhälle.

Jag körde lägre pris på bensin och diesel i sedelautomaten på min bensinstation för att få fler att använda sedelautomaten istället för kortbetalning.
Allt för att slippa dom svinhöga kortavgifterna till banken.
2022-08-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Jag förstår inte vad du menar. Det hade ju varit samma sak om hon hade glömt sina kontanter? Hon får väl sätta en kedja i plånboken som alla andra mindre begåvade människor som inte kan hålla reda på sina prylar. Finns ju apple pay etc också som fungerar numera.

Hon är en charmerande och intressant person. Alla glömmer saker ibland. Det går såklart att ha ett extra kort undanstoppat någonstans. Men då måste man betala extra årsavgifter på det kortet. Kontanter kan man stoppa undan lite här och där så man alltid har när man glömt och det är för närvarande gratis.
2022-08-28, 16:47
Medlem
Citat:
Jag tror vi har betat av det mesta av dina argument.

Men kontentan här är att du tycker att vi ska ha kontanter så du på "fyllan" inte vill vara beroende av din mobil. Tror inte så många är som du dock. Förövrigt, kan vi inte sluta säga "smartphone" eller "smarttelefon"? Det är den enda typ av mobil som används idag, om man inte är lätt efterbliven och behöver en Dora-telefon med stora siffror som är precis lika efterbliven.

Nej det va inte kontentan.
2022-08-28, 16:59
Medlem
vanartads avatar
Citat:
När ska vi sluta med kontanthantering? Alla vet att kostnaden för hanteringen är något som kostar oss trogna skattebetalare väldigt mycket pengar. Detta för att vi ska ge möjligheten för kriminella att jobba svart och så de kan råna gamlingar på pengar, butiker och värdetransporter.

Av erfarenhet är de som skriker sig mest hesa (som inte är 80+) är de som gynnas av kontanthanteringen då de kan komma undan redovisning. En av deras starkaste argument brukar vara att "ska staten kunna se alla dina insättningar/utlägg?" följt av att alla andra länder skrattar åt Sverige. Ja, alla våra inkomster/utlägg bör kunna spåras för att förhindra mygel! Alla andra länder har otroligt mycket problem med skattefusk, kolla bara på Italien, Frankrike, Tyskland, Grekland... jag skulle vilja säga "skrattar först som skrattar sist".

Jag har väldigt svårt att sympatisera med människor som vägrar ta till sig av utvecklingen. Man ger utrymme för gamlingar och dementa att blir rånade av hembiträden eller andra kriminella - bara för att man ska vara "snäll och förstående".

Andra argument:

- Vid systemkollaps så kollapsar allt!
För det första har vi väldigt mycket större problem än att man ska kunna gå och handla med kontanter om det skulle inträffa, om det någonsin skulle hända. Man kan vara kreativ och komma på sätt att hantera kontanter om detta skulle inträffa, men det finns ingen anledning att ha kontanter innan dess.

- Kriminaliteten tar bara nya former!
Ja, men jag har väldigt svårt att se en antikhandlare börja skattefuska med bitcoins. Majoriteten skattefuskare skulle inte hitta dessa "nya former". Och när dessa blir vanligare så får man hitta nya sätta att stoppa dessa med.

- Kortföretagen tjänar massa med pengar!
Ja, de erbjuder en service där vi slipper kontanter. Win-Win!

Så när kan vi sluta med kontanter helt?

Du inser tydligen hur lätt det är att transferera kryptovaluta.

Det kommer alltid finns en valuta som myndigheterna inte kan kontrollera, annars lever vi i en dystopisk där staten kan göra precis vad fan den vill mot den enskilde medborgaren.
2022-08-28, 17:00
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Som någon tidigare sagt...

Var och en ska själva bestämma om dom vill använda kontanter. Det valet ska ingen annan göra åt en.
Valet ska vara fritt i ett demokratiskt samhälle.

Jag körde lägre pris på bensin och diesel i sedelautomaten på min bensinstation för att få fler att använda sedelautomaten istället för kortbetalning.
Allt för att slippa dom svinhöga kortavgifterna till banken.

Kontanter har inget med demokrati att göra. Kontanter kommer med en svinhög kostnad också.
2022-08-28, 17:02
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du inser tydligen hur lätt det är att transferera kryptovaluta.

Det kommer alltid finns en valuta som myndigheterna inte kan kontrollera, annars lever vi i en dystopisk där staten kan göra precis vad fan den vill mot den enskilde medborgaren.

Japp, men jag är också övertygad om att folk som inte ens vet vad en webbläsare är, ändå inte kommer klara av detta.
2022-08-28, 17:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Japp, men jag är också övertygad om att folk som inte ens vet vad en webbläsare är, ändå inte kommer klara av detta.

Problemet med dig är din narcissistiska läggning som får dig att inbilla dig du vet mer än andra och förstår bättre än andra, dvs ett typiskt såssesvin.

Folk börjar numera, tack och lov, så sakteliga förstå att det största hotet mot demokratin är såssesvinen, likt dig själv, som vill reglera folks liv in i minsta detalj.
2022-08-28, 17:12
Medlem
Diablo1118s avatar
Bara i ekonomi finns redan massor med trådar där detta diskuteras i olika former och även i politik inrikes. Fortsätt diskutera i befintliga trådar.!
https://www.flashback.org/sok/?so=we...ter&f=292&sp=0

tråd låst / Moderator
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in