2022-08-28, 13:46
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Fantastiskt initiativ att lägga alla ägg i samma korg. För inte kan elen gå eller internet strula? Att servrarna fungerar felfritt hela tiden är ett faktum.

Sedan att staten kontrollerar hela vårt patetiska liv är bara en bonus

Jag ser inte varför detta är att lägga alla ägg i samma korg? Man kan komma på andra kreativa lösningar men enklare lösningar än att folk ska springa runt med kontanter när det inte behövs.

Om du inte har något att dölja så är det väl okej? Det är väl hela poängen med lagar och regler och organen som ser till att detta efterföljs. Hur ska man annars upprätthålla regler om alla ändå kan mygla som de vill?
2022-08-28, 13:50
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Det ska också påminnas att turismen blir drabbad om vi inte tar kontanter. Av princip handlar jag inte i butiker som inte tar kontanter. Idiotiskt att förbjuda kontanter, inte lösningen på svartapengar.

De flesta turister har kort också. Hela kulturen kring att gå och växla kontanter när man reser är ju idiotiskt och något som växlingsbolagen tjänar massa pengar på. Den kulturen antar jag håller på att ändra på sig tack och lov då de flesta tar bara kort. Jag växlar aldrig när jag åker utomlands, det enda man måste tänka på är att ta med sig olika kort så löser det sig alltid. I vissa primitiva länder så måste man ha kontanter som man kan ta ut där vi automat. Men vi är inte ett primitivt land.
2022-08-28, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Stor majoritet i Sverige är positiva till att kontanter ska behållas.

Ja, men de verkar inte sugna på att använda dem själva. Lite som att de vill ha en butik kvar i byn så de kan handla ett paket mjölk om det tar slut. Resten handlar de på ICA Maxi i stan.
2022-08-28, 13:52
Medlem
MyJustices avatar
Tycker att kontanter är bäst
Handla med kontanter innebär att dina uppgifter och köpvanor och vad du är beredd att betala . säljs till företag och tech jättor
I förlängningen innebär ett kontantlöst samhälle
Pristegring, sämre produkter och mindre utbud
Senast redigerad av MyJustice 2022-08-28 kl. 14:40.
2022-08-28, 13:53
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Om alla betalar skatt blir det inte mer pengar att hjälpa utsätta människor för dom pengarna slösas åxå bort på trams och ges bort till andra länder. Att ha kvar kontanthantering skapar fler arbeten och det är bra och kontanter fungerar alltid som betalmedel även vid strömavbrott, krig, internet som inte funkar exempelvis så kontanter måste vara kvar och var och en får använda kort eller kontanter det ska inte vara något tvång vad man vill använda

Om alla betalar skatt och ifall skattemedlen inte går till kontanthantering så skulle det finnas mer pengar att lägga på bra saker.

Visst kan tanken på systemkollaps vara skrämmande men man kan skapa andra metoder för detta.
2022-08-28, 13:57
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Du förstod den inte.

Försäkringar är ingen välgörenhet. Du får betala för säkerheten. Precis som vi får betala för den säkerhet kontanthanteringen ger.

Exakt, det är det vi gör vid kortbetalningar. Kontanthanteringen är inte säker däremot. Och prislappen för detta är påtok för hög.
Senast redigerad av Megatron 2022-08-28 kl. 13:59.
2022-08-28, 14:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Om alla betalar skatt och ifall skattemedlen inte går till kontanthantering så skulle det finnas mer pengar att lägga på bra saker.

Visst kan tanken på systemkollaps vara skrämmande men man kan skapa andra metoder för detta.
Det läggs minimalt med pengar på bra saker i Sverige dom skänks bort eller läggs på oviktiga grejer sedan många år tillbaka.

Att ha kvar kontanter skapar arbetsplatser så då får du in dina skattepengar.

Att jag kör med kontanter in och ur min plånbok anser jag att det är något som alltid fungerar oavsett jag gjort ett jobb på en traktor, säljer eller köper en bil eller bildelar, köper kött och ägg hos en bonde, handlar på Coop eller vad som helst.

Var och en ska få välja att vifta med sedlar eller vifta med ett kort
2022-08-28, 14:07
Medlem
Citat:
Jag ser inte varför detta är att lägga alla ägg i samma korg? Man kan komma på andra kreativa lösningar men enklare lösningar än att folk ska springa runt med kontanter när det inte behövs.

Om du inte har något att dölja så är det väl okej? Det är väl hela poängen med lagar och regler och organen som ser till att detta efterföljs. Hur ska man annars upprätthålla regler om alla ändå kan mygla som de vill?

Jag förstår hur du tänker.

Men om vi skalar ner det till dess grund. Så är kontanter ett fysiskt material. Och digital valuta är ett elektroniskt material.

Med fysiskt material så kan du bli rånad eller tappa bort det osv. Så i denna aspekten är digitala pengar mycket bättre.

Med elektroniskt material så är man helt enkelt beroende av att hela kedjan av digital verksamhet skall fungera. Och detta är inget du kan påverka själv.

Jag har nästan inget förtroende för våra politiker eller banker. Så att jag skall förlita mig på att dom håller systemet felfritt kommer aldrig att hända. Det skulle krävas minst 20 år av vettiga politiker som tar vettiga beslut. Och detta är en dröm som vi alla vet.

Men iden om digitala pengar är jättebra. Felet för mig är skörheten i systemet och idioterna som styr det
2022-08-28, 14:14
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Alla som varit inne i en butik där kortläsarna börjat strejka vet vilket kaos som uppstår när stressade kunder inte kan handla. Det är inte svårt att föreställa vad som sker när samma sak sker i alla butiker på en gång.

Samtidigt som pengarna på ditt konto försvinner i en digital rökpuff och ditt mobila Bank-ID slutar fungera.

Jag betalar numera bara med kort, men jag har alltid kontanter som en reserv med mig.Sen finns det blinda och äldre som inte vill använda kort, så helt klart så ska det finnas kvar.

Cash is King

Problemet är att kontanter kommer att försvinna om du inte använder dem. Butiker är vinstdrivande företag, de kommer inte att lägga en massa pengar på något som ingen använder. Har jobbat i olika butiker rätt länge och kontanterna har minskat otroligt mycket, särskilt efter corona. Dessutom är det rätt många i branschen som argumenterar för att man ska ta bort det helt av olika anledningar.

Cash kommer inte vara king om det bara ligger som en reserv i din plånbok.
2022-08-28, 14:19
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det läggs minimalt med pengar på bra saker i Sverige dom skänks bort eller läggs på oviktiga grejer sedan många år tillbaka.

Att ha kvar kontanter skapar arbetsplatser så då får du in dina skattepengar.

Att jag kör med kontanter in och ur min plånbok anser jag att det är något som alltid fungerar oavsett jag gjort ett jobb på en traktor, säljer eller köper en bil eller bildelar, köper kött och ägg hos en bonde, handlar på Coop eller vad som helst.

Var och en ska få välja att vifta med sedlar eller vifta med ett kort

Uppenbarligen tycker de skattemedel som läggs på kontanthanteringen är en bra sak!

Vet inte om det är så mycket arbetsplatser som skapas av kontanter.

Problem är ju att bonden du köper ägg och kött som bara tar kontanter troligtvis inte redovisar för alla pengar. Bondens verksamhet är dessutom nästan uteslutande subventionerad. Swish fungerar om man inte vill ta kort. Om man är helt hederlig vilket jag hävdar igen är som bara tar kontanter, så måste kontanterna hanteras, dvs sättas in etc. Detta kostar också mycket pengar och tid för säljaren.
2022-08-28, 14:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Uppenbarligen tycker de skattemedel som läggs på kontanthanteringen är en bra sak!

Vet inte om det är så mycket arbetsplatser som skapas av kontanter.

Problem är ju att bonden du köper ägg och kött som bara tar kontanter troligtvis inte redovisar för alla pengar. Bondens verksamhet är dessutom nästan uteslutande subventionerad. Swish fungerar om man inte vill ta kort. Om man är helt hederlig vilket jag hävdar igen är som bara tar kontanter, så måste kontanterna hanteras, dvs sättas in etc. Detta kostar också mycket pengar och tid för säljaren.
Sätta in kontanterna? Nej dom betalar man med till nästa person/butik så dom rullar vidare inga problem 😊
2022-08-28, 14:35
Medlem
Min kompis har hus på landet och lägenhet i stan. Hon kom fram till stan och kunde inte hitta sitt kort. Det hade hon glömt på landet kom hon på. Hur ska hon nu göra? Kan inte tanka bilen och inte köpa mat. Hennes tandläkare var schysst och sa om du swishar mig 500 kan du få en sedel av mig, en granne också gjorde likadant, bytte swishade pengar mot kontanter. Så kunde hon tanka så att hon kunde köra till landet och visst där låg hennes kort.

Efter detta lade hon en femhundring i sitt mobilfodral.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in