2022-08-28, 15:16
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schroooms
Jag minns inte att jag drömde mardrömmar. Men i regel drömmer jag aldrig mardrömmar heller.

Ok, men Mirtazapin som ovanstående tipsat om kan vara värt att prova.
Citera
2022-08-28, 15:21
Medlem
Citat:
Har grava sömnproblem som pågått en längre tid. Jag får alltid ångest när jag ska försöka somna in, känns nästan som hjärtklappning och jag får typ panikångest av att ligga still och känna hur hjärtat bankar, vilket gör att jag måste upp och röra på mig en kort stund och försöka lugna ner mig innan jag går tillbaka till sängen igen. Men ångesten kommer snabbt tillbaka och jag får samma problem med att ligga still och koppla av vilket gör det närmast omöjligt att somna och det slutar oftast med att jag ligger vaken halva natten. Och när jag väl lyckats somna vaknar jag konstant av ångest. Jag får Propavan utskrivet för sömnen (har även testat diverse andra antihistaminer utan större effekt), men den har ingen effekt. Har även fått Zolpidem utskrivet. Det gör det lättare att somna tidigare, men hade fortfarande samma problem att jag vaknade efter ca 3 timmar och inte kunde somna om. Och nu verkar kroppen ha vant sig vid dosen, för den hjälper inte så mycket för insomnandet längre.

Hur ska jag få ordning på detta helvete? Jag klarar inte ens av att sköta mitt jobb i nuläget utan är sjukskriven.
Jag har lidit av riktigt grav insomnia och har testat allt på den svenska apoteksmarknaden emot sömnproblem typ samtliga narkotikaklassade preparat och samtliga icke narkotikaklassade och oftast i riktiga tokmixar som skulle ha försatt en normal Svensson ur stridbart skick i ett par dygn.

Mitt standardtips är snabbverkande Quetiapine, somnar och sover gott gör du det är bara en doseringsfråga och halveringstiden är relativt kort så det går ur kroppen snabbt och minimerar risken för hangover nästa dag.

Egentligen så är det en antipsykosmedicin samt ges till bipolära som stämmingstabiliserande men de sederande egenskaperna är grymma och på låga doser så är biverkningarna försumbara.

Lätt att få utskrivet också då det inte är narkotikaklassat och smäller typ samtliga narkotikaklassade preparat på fingrarna.
Citera
2022-08-28, 16:33
Medlem
Popetoterors avatar
Ganska vanligt problem om man inte jobbar och fixerar sina tankar på att man MÅSTE sova en viss tid eller nån ritual, sluta tänka på att du måste sova varje natt, du somnar när det är dax.
Det jobbigaste när man är sjukskriven att man får en massa måsten, har själv svårt att sova haft det i en massa år men sen jag slutat att bry mig och ibland stänga av tv'n och lyssna på nån ljudbok man redan kan hjälper mig, har provat alla mediciner det sitter i huvudet.
Sluta känna stress att du måste sova ta det som det kommer, ja vissa dagar blir sämre om man måste lägga sig några timmar efter man vaknat tidigt men sova är en hormonell funktion, kör som din kropp känner och stessa inte upp dig för att du är vaken en natt ingen fara med det.
sköt om dig
Citera
2022-08-28, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Ganska vanligt problem om man inte jobbar och fixerar sina tankar på att man MÅSTE sova en viss tid eller nån ritual, sluta tänka på att du måste sova varje natt, du somnar när det är dax.
Det jobbigaste när man är sjukskriven att man får en massa måsten, har själv svårt att sova haft det i en massa år men sen jag slutat att bry mig och ibland stänga av tv'n och lyssna på nån ljudbok man redan kan hjälper mig, har provat alla mediciner det sitter i huvudet.
Sluta känna stress att du måste sova ta det som det kommer, ja vissa dagar blir sämre om man måste lägga sig några timmar efter man vaknat tidigt men sova är en hormonell funktion, kör som din kropp känner och stessa inte upp dig för att du är vaken en natt ingen fara med det.
sköt om dig

Sjukskrivningen går dock ut om 2 veckor, och då är tanken att jag ska jobba 75% och börjar kl 6 på morgonen. Det är ju helt omöjligt att jag ska orka klara av det i nuvarande skick.
Citera
2022-08-28, 16:59
Medlem
MorganJohanssons avatar
Tränar du något? Löpning fixade mitt sömnproblem.
Citera
2022-08-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag har lidit av riktigt grav insomnia och har testat allt på den svenska apoteksmarknaden emot sömnproblem typ samtliga narkotikaklassade preparat och samtliga icke narkotikaklassade och oftast i riktiga tokmixar som skulle ha försatt en normal Svensson ur stridbart skick i ett par dygn.

Mitt standardtips är snabbverkande Quetiapine, somnar och sover gott gör du det är bara en doseringsfråga och halveringstiden är relativt kort så det går ur kroppen snabbt och minimerar risken för hangover nästa dag.

Egentligen så är det en antipsykosmedicin samt ges till bipolära som stämmingstabiliserande men de sederande egenskaperna är grymma och på låga doser så är biverkningarna försumbara.

Lätt att få utskrivet också då det inte är narkotikaklassat och smäller typ samtliga narkotikaklassade preparat på fingrarna.

Jag har fått testa olanzapine för sömnen. Det är också en antipsykotisk i samma klass som quetiapine tror jag. Den hjälpte lite. Men har inte funkat nu när jag har såna problem med ångest. Sen är jag lite ovillig till antipsykotiska läkemedel eftersom de har negativa effekter på hjärnan och kan orsaka "skador" på hjärnan vid långvarigt bruk, som minnesproblem och koncentrationsproblem. Får man inte sova får man givetvis samma problem. Men det borde ju finnas bättre sömnmediciner för ändamålet än de obehagliga biverkningarna som antipsykotiska läkemedel ger.
Senast redigerad av schroooms 2022-08-28 kl. 17:04.
Citera
2022-08-28, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganJohansson
Tränar du något? Löpning fixade mitt sömnproblem.

Jag löper och promenerar ganska regelbundet. Försöker hålla mig ganska fysiskt aktiv.
Citera
2022-08-28, 17:02
Medlem
MorganJohanssons avatar
Citat:
Jag löper och promenerar ganska regelbundet. Försöker hålla mig ganska fysiskt aktiv.

Testa att sluta med det då? Det kanske är det som gör att du inte kan somna.
Citera
2022-08-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganJohansson
Testa att sluta med det då? Det kanske är det som gör att du inte kan somna.

Men jag gör det ju inte innan jag ska gå och lägga mig. Det går säker 6 timmar däremellan. De flesta säger ju att det ska vara bra för både ångest och sömnen att motionera regelbundet.
Citera
2022-08-28, 17:32
Medlem
Port-charlottes avatar
Somna framför tvn? Jag tycker det hjälper när jag har perioder med sömnlöshet
Citera
2022-08-28, 17:43
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Vilka mediciner mot ångest finns det som inte är narkotikaklassade och beroendeframkallande? Antihistaminer som Theralen och Atarax har jag redan testat. Men tyckte inte det hjälpte alls mot ångest.

Jag hade problem med ångest inför sänggåendet. Har ätit Mirtazapin på låg dos i... flera år nu. Hade inte sovit en hel natt på flera år innan jag fick prova den. Tar den typ en timme innan jag ska sova och blir helt lugn och tillfreds.
Den har nog räddat mitt liv. När man inte får sova påverkas både kroppen och psyket så negativt att till slut vet man inte vad som är ångest och vad som är regelrätt sömnbrist.

Jag har inte gått upp i vikt av Mirtazapin, vissa verkar göra det.

Edit: Blir inte knockad eller luddig i skallen av den, "lugn och tillfreds" kan ju betyda olika saker för olika personer. Ville bara förtydliga det. Jag blir bara lugn och lite pömsig. Så som jag antagligen hade blivit om jag inte haft ångest.
Senast redigerad av vantablack 2022-08-28 kl. 17:45.
Citera
2022-08-28, 17:50
Medlem
Vänta tills du somnar så somnar du. Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in