2022-08-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Svenskar är inte kapabla till att hjälpa sina medmänniskor. Här kommer en nyanländ utbytesstudent och ber DIG - en pursvensk - om hjälp. Du avfärdar honom. Tyvärr är detta endast början på hans problem i det landet. Alla svenskar är likadana. I det här fallet hade han tur att svensken som öppnade dörren inte ringde polisen. Känner med honom. Jag hade hjälpt honom och bjudit honom på mat. Det är så man gör i den här världen (utanför Sverige menar jag).

"alla svenskar"

Du verkar hata svenskar! Varför flyttar du inte till något annat land?

Jag är pursvensk och jag hade delat ut internet från min telefon till honom.
Citera
2022-08-28, 12:14
Medlem
Yinool0401s avatar
Nej, man lånar inte ut det.

Hade det varit dunderakut hade du kunnat låna ut det åt honom i en timme och sedan bytt lösenordet på routern, alternativt låta honom göra videosamtalet från din dator och sedan tack och hej.

Då hade du dragit ditt strå till stacken.
Citera
2022-08-28, 12:16
Medlem
VincentLels avatar
Hade delat internet från min telefon, låtit han ringa sen stängt ner internetdelning.

Sen kanske bytt lösenord på internetdelning.
Citera
2022-08-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..
Fast jag som inte är duktig på datorer kan ta fram ditt lösenord på några minuter om jag är fysiskt nära, så det spelar nog ingen roll. Det faktum att han frågar efter det tyder på att han bara ville ringa hem till mamma och inte göra något annat. Men vem vet?!
Citera
2022-08-28, 13:12
Medlem
Du gjorde helt rätt!
Citera
2022-08-28, 13:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det är rätt att inte lämna ut. Men vad du hade kunnat göra är att kontakta hans mamma åt honom. Alltså att han gav kontaktuppgifterna till dig och att du kunde framföra meddelandet.
Citera
2022-08-28, 13:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teellur
Utgår från att denna som 99 av 100 som här berättelse på flashback är påhittat.
Men självklart ljög han och självklart ska du inte lämna wifi till grannen.
Det är mycket roligare att läsa Flashback om man antar att det som står är sant. Prova. Då slipper du skriva sådana "försäkringar" också ifall det sen framkommer att det var ett troll. De gör heller inget. Vill man inte bli trollad så är nog Flashback det sämsta stället att vara på. Det ingår.
Citera
2022-08-28, 13:24
Medlem
Jag hade aldrig lånat ut Wifi till en granne. Jag vet ju inte vad de sysslar med på Internet.
Det kan vara nåt olagligt som polisen kan spåra till mitt IP.
Citera
2022-08-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..

Om du hade lånat ut det hade han kunnat köra på ditt internet i evinnerlig tid om du inte byter lösenord…
Citera
2022-08-28, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Fast jag som inte är duktig på datorer kan ta fram ditt lösenord på några minuter om jag är fysiskt nära, så det spelar nog ingen roll. Det faktum att han frågar efter det tyder på att han bara ville ringa hem till mamma och inte göra något annat. Men vem vet?!
Hur tar du fram lösenordet bara för att du är fysiskt nära?

Förvisso kan man på de flesta göra en reset och sätt upp routern på nytt och använda lösen som vanligen står på routern, men det är inte gjort på någon minut.
Citera
2022-08-28, 13:53
Medlem
Att "låna" grannens wifi innebär att denne sedan måste byta lösenord. Det är inte en rimlig begäran.
Citera
2022-08-28, 14:49
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag hade lånat ut det, men jag har ju kunskap nog att förstå att inget farligt händer

Menar du att du har kunskap nog att ta reda på att ingenting farligt händer? Eller tror du på riktigt att man inte kan göra någonting "farligt" när man är inne på någon annans nätverk?

Jag hade förmodligen lånat ut mitt Wifi vid en liknande situation, men då självklart gästnätverket och sedan hade jag bevakat hens aktivitet och bytt lösenord efter en stund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in