2022-08-28, 11:08
Medlem
Lofns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Att slänga pengar på Afrika är bara slöseri. Mycket pengar som doneras till Afrika försvinner och stoppas ner i rikas fickor. En del pengar går till krigsherrar som använder det till att köpa vapen och ammo på svarta marknaden. Afrika har redan en extremt hög överbefolkning som bara blir värre varje dag på grund av människor som tror att man kan fixa problemet genom att dumpa massor av pengar, mat, vatten och medicin till folket som bara leder till att mer människor föds och gör problemet större. Befolkningen i Afrika beräknas tvådubblas inom några decennier. Enda sättet att lösa det är att sterilisera hela Afrika eller sluta mata dom och låta naturen ha sin gång.
Det här är inte riktigt sant. Det finns små hjälporganisationer i Afrika där de som driver dessa gör detta ideelt på semester och helger eller är pensionerade. Och puttar in stora delar av sin egen lön/pension i organistionen. Så man kan säga att mer än 100% kommer fram. Men dessa eldsjälar får inget medialt utrymme. Istället uppmanas man skänka till stora korrupta organisationer. Jag vill inte halvt outa mig och rekommendera någon jag själv är löst involverad i.
Citera
2022-08-28, 11:09
Medlem
Vem öppnar ens när en främling ringer på mitt i natten? Jag skulle inte ens öppna mitt på dagen. Och nej, givetvis lånar man inte ut sitt wifi till folk man inte känner väl nog att veta att de inte skulle hitta på olagligheter. I alla fall inte som hyresgäst, kan tänka mig att man möjligen resonerar annorlunda i ett villakvarter eller i en bostadsrättsföreningar, där man har lite mer koll på vilka ens grannar är. Men som hyresgäst, där ens grannar är främlingar man oftast inte ens vet namnet på eller ens känner igen? Med en salig blandning av bakgrunder och typer? Nej. När någon okänd ringer på ens dörr betyder det problem och fanskap och en risk att ens öppna och samma med att låna ut wifi, pluss varför ska någon paratisera på din internetuppkoppling du betalar för?
Senast redigerad av Mon81 2022-08-28 kl. 11:17.
Citera
2022-08-28, 11:11
Medlem
undercover-racists avatar
Har du inget gästnätverk? Går att ordna relativt enkelt på moderna routrar. I dessa nätverk kan du begränsa hastighet, sidåtkomst m.m.
Win-win, du hjälper en annan människa i nöd samtidigt som du minimerar ev. risker.
Citera
2022-08-28, 11:11
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Håller helt med! Svenskar är vad NWO vill ha. Den "perfekta slaven".
Gör ingenting utanför ramarna, oförmögen tänka utanför boxen. Precis som eliten vill ha dem.

Tragiskt.

Så är det ju inte.
Den globala tyrannien vill att vi öppnar dörren, för främlingar och inte svenskar, samt bjuder dem att utnyttja oss.
TS tyckte situationen var pinsam vilket är ett tecken på att snyltaren bröt mot den svenska normen. En sund reaktion således och eventuella gäster får lära sig att anpassa sig till denna norm eller åka till ett land där de bjuder på allt reservationslöst.
Citera
2022-08-28, 11:14
Avslutad
DU GJORDE RÄTT.

Tillgång till ditt Wi-Fi innebär att jag skulle ha tillgång till allt du gör online. ENKELT.

Social engineering är något man borde ha i åtanke i dagens samhälle.
Citera
2022-08-28, 11:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Gav ut mitt till grannen när han frågade tidigare i år. Han var tvungen att göra en blixtvisit hem från landstället och hade slut på mobilsurf, men räkningarna fanns ju där ändå. Men vi lånar grejor etc av varandra och har en bra relation. Men jag har ändrat inställningarna i routern etc så att bara jag kommer in i adminpanelen.

Däremot är vår lagstiftning väldigt dumt formulerad så du som ägare i princip är ansvarig för vad som händer etc. Så hade din granne suttit och piratat eller tittat på barnporr hade du kunnat hamna i trubbel. Eller om han använt ditt nät för att skriva något fuffens eller så.
Citera
2022-08-28, 11:16
Medlem
Ghastens avatar
Absolut inte ha inte dåligt samvete för det.

Skulle aldrig låna ut till någon jag inte känner. Risken är stor att han skulle fortsätta snylta.
Citera
2022-08-28, 11:19
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
ni som inte skulle öppnat är bara fegisar inte hade vågat öppna

Det finns skillnad på att våga eller inte göra, skulle jag exempelvis öppna och misstänker att personen är hos mig i ett syfte som inte är ok så om jag skulle slå ner han så hamnar jag inför domstol även om det var mitt hem eftersom jag anses på papper farlig med händerna har flera svarta bälten och de skulle hävda att jag använde mer våld än nödvändigt, därför skulle jag inte öppna mitt i natten till en okänd person.
Citera
2022-08-28, 11:21
Medlem
Scaevolas avatar
Du gjorde helt rätt.
Att låna ut Wi-Fi till okända är att ge dom tillgång till bankuppgifter, familjeangelägenheter m.m m.m.
Som andra redan påpekat finns det gratis Wi-Fi på Donken osv och bor man i en hyggligt stor stad så är det väl inga konstigheter att gå dit.
Citera
2022-08-28, 11:21
Moderator
Carlboms avatar
Vem ringer på sin granne kl 1 på natten för att fråga om en sån grej? Personen ska vara glad han inte fick en smäll. Spelar ingen roll om det handlar om wifi eller låna en kopp socker. Man gör inte så.

Tycker TS var mer snäll än han behövde vara.
Citera
2022-08-28, 11:46
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlcesimusCicero
Bittra svenskar så förutsägbara med bristen på benefit of the doubt. Svenskar antar alltid värsta tänkbara scenariot utan teknisk beläggning och flashback är ju för inte kända som att älska kriser, hitta problem som ej existerar. Om någon är så utanför sin sociala sfär den vågar be om något sånt där och man är paranoid så sätt en fälla där du kollar internettrafiken? Jag hade förmodligen också gjort som TS ska sägas.

Jag gjorde precis detta. Lånade ut mitt lösen till en granne. Tänkte inte mer på det, några månader senare kunde inte en besökande vän koppla upp sej mot mitt wifi. Då började jag kolla upp hur många enheter som fanns uppkopplade, inte mindre än 8 stycken! Jag själv hade 2 enheter uppkopplade. Internet hade dessutom varit löjligt segt ett tag.
Trodde ju självfallet att de bara skulle använda mitt lösen tills måndagen då de kunde skaffa eget wifi, vilket grannen sa att den skulle göra.

Så, så kan det gå när man är snäll och hjälpsam!

Grannen verkar iaf skämmas rejält och har gått åt andra hållet när jag mött denne i trappen, ha ha!

Hur dum får man vara som gör något sånt mot en granne bara för att tjäna 300 i månaden, men man får gå och skämmas resten av tiden man bor där? Då är man bra girig och kan gott skämmas. Men förstår inte idiotin i det.

Ps. Varför klagar du just på svenskar? Har du aldrig rest och sett hur andra i resten av världen hade reagerat på en sån sak? På många ställen hade man inte öppnat dörren.
Senast redigerad av namatara 2022-08-28 kl. 11:50.
Citera
2022-08-28, 11:56
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..
Enligt kristen etik hade du en plikt att hjälpa din granne. Du ska alltid ha en sovplats och en bit bröd åt en medmänniska som knackar på din dörr om natten och ber om hjälp.

Nu lever vi i en annan tid där vi låter denna plikt falla på samhället, på institutioner och inte på individen men man slipper ju inte undan. Därav ditt gnagande samvete.

Vad vi kan lära av situationen är att man måste vara redo att ge. Man måste göra sig redo att ge, redan innan behovet finns. Gäst-wifi med ett lösenord man byter regelbundet är inget man ordnar yrvaken mitt i natten. Sånt måste vara på plats innan. Om flera har det i åtanke i vardagen kommer vår värld att bli bättre.

Är du en hemsk människa? Nej. Du är en felande människa, som oss alla. Men man kan försöka bättra sig. Då kommer du att värdera händelsen som en lärdom som fick dig att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in