2022-08-28, 10:16
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Jag hade inte ens lämnat sängen

Jag hade kontaktat störningsjouren.
Citera
2022-08-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Svenskar är inte kapabla till att hjälpa sina medmänniskor. Här kommer en nyanländ utbytesstudent och ber DIG - en pursvensk - om hjälp. Du avfärdar honom. Tyvärr är detta endast början på hans problem i det landet. Alla svenskar är likadana. I det här fallet hade han tur att svensken som öppnade dörren inte ringde polisen. Känner med honom. Jag hade hjälpt honom och bjudit honom på mat. Det är så man gör i den här världen (utanför Sverige menar jag).

Håller helt med! Svenskar är vad NWO vill ha. Den "perfekta slaven".
Gör ingenting utanför ramarna, oförmögen tänka utanför boxen. Precis som eliten vill ha dem.

Tragiskt.
Citera
2022-08-28, 10:22
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Vem ringer på hos en granne efter kl 20 på kvällen ens?
Wi-Fi skall aldrig delas ut till grannar då du blir ansvarig om brott begås på ditt IP nummer om det inte finns klara evidens för annat.
Använder du inte VPN? Har du sex med okända utan kondom också?
Citera
2022-08-28, 10:26
Medlem
Helt rätt. Luffare ska inte ha internet.
Citera
2022-08-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Använder du inte VPN? Har du sex med okända utan kondom också?

Konstigt resonemang. Om vi skall spinna vidare på liknelsen så är det som att låna ut sin kuk till grannen som sedan kan doppa den varsomhelst och sedan får du alla härligheter tillbaka.
Det sitter inte en kondom på lösenordet eller hur.
Citera
2022-08-28, 10:28
Medlem
Vem ringer på hos folk kl 1 på natten? Hur kan han veta om du har Wi-Fi?
Vet du om han ens bor i huset? Har du sett honom sen dess?
Du borde skaffa tittöga och säkerhetskedja, inte minst kl ett på natten öppnar man inte för okända, du vet inte deras avsikter, du kunde stått i dörren med en pistolmynning framför dig. Någon ringer på för att kolla om det är någon hemma innan de bryter sig in.

Man lånar inte ut sitt ordinarie hemmanätverk till okända, du vet inte vad de kan hitta på med det. Har du ändrat standardinloggningen på routern? Om inte kan vem som helst logga in på den om de har tillgång till ditt wi-fi. Lånar man ut är det ett gästkonto som man ställt in och då bara till folk man vet vem det är.
Han behövde ringa sin mamma, det får väl vänta till nästa dag när han kan skaffa sig den möjligheten.
Citera
2022-08-28, 10:36
Medlem
LKKINGENs avatar
Du gjorde helt rätt, det finns inte en chans i h-e att han inte ljög.
Om någon verkligen är i ett desperat kontaktbehov så hade han erbjudit dig pengar, föreslagit dig att du bytt lösenord för en timme eller vad som..
Citera
2022-08-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarleyCinnamon
Klockan var ett på natten förra fredagen. Jag har precis lagt mig i sängen och börjat slötittat på en serie när det plötsligt ringer på dörren. Detta hör såklart inte till vanligheterna, så jag blir inledningsvis lite rädd att det har hänt något allvarligt. Men jag drar ändå på mig en t-shirt och öppnar dörren till lägenheten. Framför mig står en ung kille i 19-20-årsåldern som börjar prata engelska. Han berättar för mig att han är en nyinflyttad utbytesstudent och att han behöver nå sin mamma. Han har inget internet och frågar om han kan få låna mitt Wi-Fi.

Jag är något kort i tonen och svarar undvikande, inte för att vara otrevligt utan mest för att jag är lite överraskad över den lite pinsamma situationen. Säger att jag inte har lösenordet nedskrivit och att jag i så fall måste rota fram det, vilket är sant. Han ber om ursäkt, önskar mig en trevlig kväll och går tillbaka till sin kvart.

Frågan som nu plågat mig i över en vecka lyder...Är jag en hemsk människa? Får ju en klump i magen när jag tänker på det som skett. Att jag bara borde ha lånat ut mitt Wi-Fi till honom och inte varit så jävla undvikande. Även om det som sagt berodde på att jag inte var beredd på att det skulle ringa på någon mitt i natten.

Låter väl patetiskt att älta det här..

Det kunde ha varit någon/några som ville råna dig.
Vet ju inte av vilken kaliber du är när det gälller försvar, men du får ursäkta men det låter som om du inte skulle öppna dörren.
Citera
2022-08-28, 10:54
Medlem
belfs avatar
Jag hade lånat ut det, men jag har ju kunskap nog att förstå att inget farligt händer
Citera
2022-08-28, 11:00
Medlem
Lämna inte ut något som har med nätverk att göra om du inte själv har bra koll på nätverk.

- Förutom nätverksfuffens i allmänhet så kan du också åka på att sitta med att en hel drös med barnporr laddats ner genom din Wi-Fi. Kul att förklara bort det även om du kanske inte åker på det.

Låna inte ut din dator heller om du inte har bra koll på den.

Hänvisa dem till ett bibliotek på dagtid istället.
Citera
2022-08-28, 11:02
Medlem
BelieveYouMes avatar
Han hade ätit upp din mat, våldtagit och mördat dig, plockat på sig allt lösöre och gått hem och skrivit ett nigeriabrev.
Citera
2022-08-28, 11:06
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Ni i tråden som tycker svenskar inte hjälpsamma? Förstår du inte vilken jävla säkerhetsrisk det är?

Det är intressant att vissa inte tycker svenskar är hjälpsamma. Svenskar är världens mest hjälpsamma och empatiska folk-och ändå anklagas svenska för att vara MINDRE generös och hjälpsam än andra folkgrupper

Sedan håller jag såklart med om att Svenskar är ett hycklande folk. Läste precis att Håkan Hellström hade en aktieportfölj för miljontals kronor. Även denna person som göteborgare tycker är ett helgon stirrar hellre på sitt feta aktieinnehav än hjälper 10 000-tals barn i Afrika med skolgång och medicin... han ser dem hellre svälta och plågas till döds. Precis som alla andra.

Det beror på vem det är och hur personen frågar efter hjälp. Var en invandrar tonåring som frågade efter min telefon en dag på busshållplatsen. Kände mig inte bekväm med det så sa att jag inte hade några pengar på den. Egentligen ville jag ju hjälpa och tror säkert att han inte skulle göra något.

Hade det varit en person oavsett etnicitet med ett mer vårdat utseende och gjort ett bättre intryck hade det garanterat inte varit något problem alls. Tråkigt att det ska vara så men det är ju så. Ska du söka ett jobb är det samma sak vilket intryck du ger som kan avgöra om du får det eller inte.

Men man kommer oavsett vara rädd för att bli av med mobilen. Den kostar mycket och man behöver den ju. Det är inte direkt en. Gammal nokia vi snackar om utan en dator med personliga grejer på osv.
Senast redigerad av ANewWayToSayHooray 2022-08-28 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in