Citat:
Ursprungligen postat av
Lofn
Ni i tråden som tycker svenskar inte hjälpsamma? Förstår du inte vilken jävla säkerhetsrisk det är?
Det är intressant att vissa inte tycker svenskar är hjälpsamma. Svenskar är världens mest hjälpsamma och empatiska folk-och ändå anklagas svenska för att vara MINDRE generös och hjälpsam än andra folkgrupper
Sedan håller jag såklart med om att Svenskar är ett hycklande folk. Läste precis att Håkan Hellström hade en aktieportfölj för miljontals kronor. Även denna person som göteborgare tycker är ett helgon stirrar hellre på sitt feta aktieinnehav än hjälper 10 000-tals barn i Afrika med skolgång och medicin... han ser dem hellre svälta och plågas till döds. Precis som alla andra.
Det beror på vem det är och hur personen frågar efter hjälp. Var en invandrar tonåring som frågade efter min telefon en dag på busshållplatsen. Kände mig inte bekväm med det så sa att jag inte hade några pengar på den. Egentligen ville jag ju hjälpa och tror säkert att han inte skulle göra något.
Hade det varit en person oavsett etnicitet med ett mer vårdat utseende och gjort ett bättre intryck hade det garanterat inte varit något problem alls. Tråkigt att det ska vara så men det är ju så. Ska du söka ett jobb är det samma sak vilket intryck du ger som kan avgöra om du får det eller inte.
Men man kommer oavsett vara rädd för att bli av med mobilen. Den kostar mycket och man behöver den ju. Det är inte direkt en. Gammal nokia vi snackar om utan en dator med personliga grejer på osv.