Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-26, 13:05
Medlem
sackblabbaths avatar
Det enda som var roligt igår var Edward Blooms kommentar på Twitter om "Djävultecken". Den var ju komisk, framför allt fick han 255 kommentarer (i skrivande stund, säkert mer nu) och då uppstod komiken på så sätt att 1/ Edward Blom vet inte vad symbolen står för och 2/ de som dissar honom (högst sannolikt metall fans) tycks inte heller veta vad symbolen står för. Således bråkar nötter med nötter om gud vet vad. Symbolen däremot, kallas för "corna", från det italienska ordet för "horn". Gesten har sitt ursprung i länderna kring medelhavet, där den användes (och används, av den äldre generationen) för att skydda sig mot det onda ögat. Gestens koppling till rock och hårdrock uppstod på 1970-talet genom framför allt Ronnie James Dio som använde den under sin period i Rainbow.

För övrigt är jag stort fan av gammal klassisk hårdrock (black sabbath, deep purple, Led zeppelin etc...) men den där symbolen är ju extremt fånig och löjlig men jag förstår mig så klart inte på modern metal överhuvudtaget...måste jag erkänna...det är något slags dån från helvetet...jag nöjer mig med Van Halen boxen och drömmer om flydda dar istället.

PÅ 70-talet...när man hade långt hår och inhandlade Machine head och Master of reality visste man inte att det fanns något som hette metall...det kom långt senare

kolla in omslaget på Judas Priest debut album Rocka Rolla. De såg ut som vilka långhåriga ynglingar som helst från den tiden, slitna jeans och tshirts. Mycket långt från senare tiders Judas Priest.

men idag....ja, herregud....det nog bäst jag tiger och inget säger
Senast redigerad av sackblabbath 2023-02-26 kl. 13:14.
Citera
2023-02-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Jag vet vilken låt det är ni är ute efter som liknar loreens låt:

Abba - The winner takes it all.

Fraseringen i introt, lite svagt möjligen, men Tatoo är mycket simplare och framförallt sämre.
Mariettes låt trodde jag däremot var skriven av Laleh...
Citera
2023-02-26, 13:27
Medlem
Emelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Jag vet vilken låt det är ni är ute efter som liknar loreens låt:

Abba - The winner takes it all.

Jo den bär lite likheter med Winner takes it all.. Den bär också likheter med nedanstående låtar.

Pont Aeri - Flying Free

Madonna - Frozen

Mika Newton - В плену

Skyline - Amaranthe

Daft Punk - Doin' It Right

Sandra Lyng- Play my drum

Jag får även känslan att det finns nån europop/techno-dänga som bygger vidare på introt till Flying Free och som kan va den låten jag tänkte på från början.
Citera
2023-02-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Fraseringen i introt, lite svagt möjligen, men Tatoo är mycket simplare och framförallt sämre.
Mariettes låt trodde jag däremot var skriven av Laleh...

Taatoo är som Euphoria. De imponerar med en sångerska av klass som får briljera men det är outhärdligt att lyssna på i längden.
Citera
2023-02-26, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skulle säga att det är väldigt ofta som det är studiofolk, och inte säkerhetspersonal, som plockar ned sådana här personer från scenen. Dels för att dom är närmast och dels för att dom vet exakt hur nummerna skall se ut och reagerar på minsta avvikelse.

Sedan så är det ju inte SVT i sig som ansvarar för säkerheten inne i själva arenan, utan det är Live Nation och All Things Love.

Spelar ju ingen roll egentligen vem ansvaret ligger på, dom har ju misslyckas totalt.
Det är ju inte studiofolket ansvar att hålla koll på hot. Då får man se till att lära upp kommande säkerhetspersonal, vad dom ska hålla utkik efter, vad är okej avvikelse och vad är inte okej. Vi har ju mello varje år i över 60år. Man tycker dom borde vara rutinerade vid det här laget.

Hade jag vart terrorister och se det här så hade definitivt lockat mig. Att spränga bomber live under Sveriges största musiktävling kommer ju får stark genomslag.
Citera
2023-02-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Spelar ju ingen roll egentligen vem ansvaret ligger på, dom har ju misslyckas totalt.
Det är ju inte studiofolket ansvar att hålla koll på hot. Då får man se till att lära upp kommande säkerhetspersonal, vad dom ska hålla utkik efter, vad är okej avvikelse och vad är inte okej. Vi har ju mello varje år i över 60år. Man tycker dom borde vara rutinerade vid det här laget.

Hade jag vart terrorister och se det här så hade definitivt lockat mig. Att spränga bomber live under Sveriges största musiktävling kommer ju får stark genomslag.

Det var du själv som skrev: "Alternativ att Svt anställt några entrevärdar och placera ut dom efter eget tycke som har noll koll"....
Citera
2023-02-26, 13:54
Citat:
Ursprungligen postat av Emelito
Jo den bär lite likheter med Winner takes it all.. Den bär också likheter med nedanstående låtar.

Pont Aeri - Flying Free

Madonna - Frozen

Mika Newton - В плену

Skyline - Amaranthe

Daft Punk - Doin' It Right

Sandra Lyng- Play my drum

Jag får även känslan att det finns nån europop/techno-dänga som bygger vidare på introt till Flying Free och som kan va den låten jag tänkte på från början.

Oavsett ev likheter så är det inget plagiat. Air gränsar till för likt med Bluffin från förra året dock
Senast redigerad av Cha-Cha-Boys 2023-02-26 kl. 13:59.
Citera
2023-02-26, 14:34
Medlem
fitz-humes avatar
Sådär, sista deltävlingen är avklarad och vi kan börja skönja vem som kommer att representera Sverige.

Loreen är väl det starkaste kortet. Bra röst, stark låt och ett intressant framträdande. Sådant som folk uppmärksammar och belönar. Har svårt att se någon annan klå henne faktiskt.

I övrigt rätt bidrag som gick vidare. Metal funkar fortfarande, bara det framförs övertygande, vilket var fallet i går definitivt.

Kul med inslaget om tjejen från sketchen "fred på jorden". Där har vi lyckad underhållning av programledarna för en gångs skull.
Citera
2023-02-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det var du själv som skrev: "Alternativ att Svt anställt några entrevärdar och placera ut dom efter eget tycke som har noll koll"....

Nu tappade du mig, helt. Vad har min kommentar med din poäng att göra?
Citera
2023-02-26, 14:40
Medlem
Det är klart att Aftonbladet, gör en reportage om människan. Föga förvånande. Vad skulle hänt om någon hade en lapp om att stoppa våldtäkter, mord, bilbränder, stenkastning osv.
Då hade tonerna vart annorlunda och man skulle blivit stämplad som högerextrem.

Forskaren Dávid Alcer stormade in på melodifestivalens scen under Loreens nummer.

När han gick in på Malmö arena blev han inte visiterad.

– Det var inte svårt, det var bara att ta ett steg framför det andra.

Fan va läskigt asså, Jävla tomte säkerhet.
Citera
2023-02-26, 15:01
Medlem
vodericks avatar
Lorenz har ju en jävla utstrålning på scen.
Men låten kändes som en varant på den hon vann med förr om året.

När hon sjunger sedan.
Ngn kan ju knappast säga att dom hör orden hon sjunger. Ett evigt mummel...
Citera
2023-02-26, 15:12
Medlem
Jag tycker att den påminner om ”Journey to the past” från filmen Anastasia. En mer modern version.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in