Citat:
Ursprungligen postat av
espiye
.. [edit]..
Ett exempel där formen är nästan oviktig för att peka ut något är fönster. Materien i fönstret är långt mycket viktigare än formen. Formen på ett fönster är det samma som en bred bräda. Ja fönstret och denna bräda har samma form, men det gör ju inte dem lika överhuvudtaget på något väsentligt sätt.
Som du kanske förstår av min tidigare kommentar ser jag inget problem där du verkar göra det. I fallet med fönstret blandar du ihop "form" med "funktion".
Ett fönster har ingen speciell form, det har en speciell funktion. Ett fönster är i sin mest fundamentala betydelse ett hål mellan två utrymmen (är en dörr även ett fönster?). Hur det ser ut har ingen betydelse, det kan kanske till och med vara "formlöst". Exempel:
-Ett fönster till andevärlden
-Ett fönster till det förflutna
Ord definieras alltså av hur de används och kan ändra betydelse över tid. Kan du utveckla dina grubblerier om "form" mera så att även en idiot som jag kan förstå vad du menar och varför begreppet är viktigt.
Jag tror att koncept kan vara både överlappande och exkluderande samt allt där emellan. Överkurs: har något "formlöst" även en "form" och vad är det i så fall för kategori eller koncept?