• 1
  • 2
2022-08-26, 15:59
Medlem
espiyes avatar
Jag satt och läste i Plotinus Enneaderna, och i texten gör han en jämförelse mellan form och materia. Om man tar ett bearbetat marmorblock och ett obearbetat så har bägge samma materia men olika former. Det som bearbetats av en duktig hantverkare kan vara skönt. Formen är då så att säga själva ytan på marmorstenen. Vidare trodde han att formen och inte materien är vad som kommer in i ögat eftersom materien inte kan krympa, medan formen behåller sin form oavsett storlek.

Jag antar vidare att denna marmoryta om den är Michelangelos David är ett uttryck för en form som är en människa och kanske liknar David.

Jag är helt med på att denna redogörelse fungerar på marmorstatyer. Men håller den för allt som har form?

Det finns väl mycket som har form men som inte alls kan liknas av att vara ytan på en staty?
Citera
2022-08-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Jag satt och läste i Plotinus Enneaderna, och i texten gör han en jämförelse mellan form och materia. Om man tar ett bearbetat marmorblock och ett obearbetat så har bägge samma materia men olika former. Det som bearbetats av en duktig hantverkare kan vara skönt. Formen är då så att säga själva ytan på marmorstenen. Vidare trodde han att formen och inte materien är vad som kommer in i ögat eftersom materien inte kan krympa, medan formen behåller sin form oavsett storlek.

Jag antar vidare att denna marmoryta om den är Michelangelos David är ett uttryck för en form som är en människa och kanske liknar David.

Jag är helt med på att denna redogörelse fungerar på marmorstatyer. Men håller den för allt som har form?

Det finns väl mycket som har form men som inte alls kan liknas av att vara ytan på en staty?

Jag är inte helt säker på vad du menar med det. Karlfried Graf Dürckheim, som var en tysk filosof och psykoanalytiker, skriver i sin bok "The adequate form of the human being" att alla former har två dimensioner - den yttre och den inre. Yttre dimensionen av en form är dess materia eller fysiska aspekt (som marmorblocket), medan den inre dimensionen refererar till hur denna materia fungerar eller uppfattas av någon observerande subjekt (dvs. personen som ser David). Således kan vi säga att Michelangelos statue av David representerar bådeformens yttre
och inrealiteter
Citera
2022-08-27, 22:55
Medlem
Mjälls avatar
Former är typ idéer/koncept/mentala konstruktioner eller minns jag fel?

Tror inte det spelar nån större roll vilket ord man väljer.
Citera
2022-08-28, 08:32
Avstängd
Menar du hur en sak uppfattas vs. hur det egentligen är? Det var väl det Decartes nämnde.
Citera
2022-08-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alva-zin
Menar du hur en sak uppfattas vs. hur det egentligen är? Det var väl det Decartes nämnde.

Albert Einstein formulerade sin teori om relativitet eftersom han insåg att man inte kan förstå naturen utan att ta hänsyn till hur den uppfattas av olika observerande subjekt. Detta innebär alltså en komplikation, eftersom det inte finns någon absolut sanning - bara olika observationer och tolkningar.
Citera
2022-08-29, 04:03
Medlem
Citat:

Formen är tolkningen, begreppet, mönstret, förståelsen, informationen, etc. Även det obearbetade marmorblocket har en form eller flera - vilka de är och hur många beror på agentens förmåga att uppfatta och uttrycka dem.
Citera
2022-08-29, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Formen är tolkningen, begreppet, mönstret, förståelsen, informationen, etc. Även det obearbetade marmorblocket har en form eller flera - vilka de är och hur många beror på agentens förmåga att uppfatta och uttrycka dem.

För en given mätmetod med givna toleranser kan det vara omöjligt att avgöra om marmorblocket ens allmänt geometriskt är en kub, kuboid, rombohedron eller hemikub - bild. Den objektiva mätningen är även den ett begrepp, en form, en informationsvinkel. Anledningen till att vi ser vi ser en diskuskastare i marmorstatyn är att denna form mentalt konkurrerar ut andra tolkningar, något som inte gäller på samma sätt när vi tolkar molnens form på himlen som olika saker.
Citera
2022-09-02, 16:01
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer

Men det blir inte tydligare av dessa synonymer. Jag antar att formen på marmorblocket som Plotinus skriver om är en metafor. Jag har svårt att se hur den metaforen ska kunna överföras på alla former eller de synonymer du räknar upp. Men jag är inte tillräckligt kunnig heller för att själv kunna göra reda i detta, utan uppfattar det som att detta med former är lite flummigt.

Ett exempel där formen är nästan oviktig för att peka ut något är fönster. Materien i fönstret är långt mycket viktigare än formen. Formen på ett fönster är det samma som en bred bräda. Ja fönstret och denna bräda har samma form, men det gör ju inte dem lika överhuvudtaget på något väsentligt sätt.
Citera
2022-09-02, 19:05
Medlem
Citat:

Jag läste hela tråden flera gånger och är fortfarande förbryllad. Jag är en idiot, vad kan jag säga .. men jag tänker på "former" som ett övergripande koncept om "något". Konceptet här är gruppen av allt som kan föreställas, fysiskt eller imaginärt.

En form är alltså något som existerar eller kan föreställas. Här är något jag är säker att du håller med om: filosofi håller inte alltid på med sådant som är intressant eller viktigt.
Citera
2022-09-02, 19:05
Medlem
Booiis avatar
Sådant som gör en man kåt?
Citera
2022-09-03, 11:09
Medlem
Citat:
Men det blir inte tydligare av dessa synonymer. Jag antar att formen på marmorblocket som Plotinus skriver om är en metafor. Jag har svårt att se hur den metaforen ska kunna överföras på alla former eller de synonymer du räknar upp. Men jag är inte tillräckligt kunnig heller för att själv kunna göra reda i detta, utan uppfattar det som att detta med former är lite flummigt.

Ett exempel där formen är nästan oviktig för att peka ut något är fönster. Materien i fönstret är långt mycket viktigare än formen. Formen på ett fönster är det samma som en bred bräda. Ja fönstret och denna bräda har samma form, men det gör ju inte dem lika överhuvudtaget på något väsentligt sätt.

Jepp .. jag trevar själv i allt detta. Tack för input.
Citera
2022-09-04, 19:40
Medlem
Citat:
.. [edit]..
Som du kanske förstår av min tidigare kommentar ser jag inget problem där du verkar göra det. I fallet med fönstret blandar du ihop "form" med "funktion".

Ett fönster har ingen speciell form, det har en speciell funktion. Ett fönster är i sin mest fundamentala betydelse ett hål mellan två utrymmen (är en dörr även ett fönster?). Hur det ser ut har ingen betydelse, det kan kanske till och med vara "formlöst". Exempel:

-Ett fönster till andevärlden
-Ett fönster till det förflutna

Ord definieras alltså av hur de används och kan ändra betydelse över tid. Kan du utveckla dina grubblerier om "form" mera så att även en idiot som jag kan förstå vad du menar och varför begreppet är viktigt.

Jag tror att koncept kan vara både överlappande och exkluderande samt allt där emellan. Överkurs: har något "formlöst" även en "form" och vad är det i så fall för kategori eller koncept?
Senast redigerad av Proprioception 2022-09-04 kl. 19:47. Anledning: grubblerier
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in