• 1
  • 2
2022-09-04, 20:00
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Som du kanske förstår av min tidigare kommentar ser jag inget problem där du verkar göra det. I fallet med fönstret blandar du ihop "form" med "funktion".

Ett fönster har ingen speciell form, det har en speciell funktion. Ett fönster är i sin mest fundamentala betydelse ett hål mellan två utrymmen (är en dörr även ett fönster?). Hur det ser ut har ingen betydelse, det kan kanske till och med vara "formlöst". Exempel:

-Ett fönster till andevärlden
-Ett fönster till det förflutna

Ord definieras alltså av hur de används och kan ändra betydelse över tid. Kan du utveckla dina grubblerier om "form" mera så att även en idiot som jag kan förstå vad du menar och varför begreppet är viktigt.

Jag tror att koncept kan vara både överlappande och exkluderande samt allt där emellan. Överkurs: har något "formlöst" även en "form" och vad är det i så fall för kategori eller koncept?

Funktion känns mer 1900-tal med Heidegger och Wittgenstein. Såsom don i livsvärldar.

Om man tar bort människan finns föremålen kvar. Är de något i sig självt? Vad består tingen av? På antiken menade man att de bestod av former och materia. Platon och Aristoteles funderade över detta. Så det är mindre mina egna grubblerier.

Vad jag är intresserad av är hur långt metaforen form kan appliceras. Därför att den verka ha ett snävt omfång. Hela teoribygget kollapsar ganska snart.
Citera
2022-09-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Funktion känns mer 1900-tal med Heidegger och Wittgenstein. Såsom don i livsvärldar.

Om man tar bort människan finns föremålen kvar. Är de något i sig självt? Vad består tingen av? På antiken menade man att de bestod av former och materia. Platon och Aristoteles funderade över detta. Så det är mindre mina egna grubblerier.

Vad jag är intresserad av är hur långt metaforen form kan appliceras. Därför att den verka ha ett snävt omfång. Hela teoribygget kollapsar ganska snart.
Om det kommer kollapsa kanske jag ska sätta en kalott på huvudet. Som skydd du vet. Jag tror jag förstår ungefär vad du menar. Men jag tycker du lägger för stor betydelse på vad Plotinus menade med "form". Filosofisk arkeologi.

En form är i sin mest inkluderande definition (min definition i alla fall) allt som har existerat, existerar eller kommer existera eller kan föreställas. Det är en mental konstruktion där något placeras i en kategori. Det är allt det är. Form är ett ord som definieras av sin användning. Typ "det hade en form som en xxx .."

Nu när jag tänker på saken var "fönster" ett bra exempel av dig på ett ord med vag betydelse. Den här trådstarten ger mig ett "fönster" in till din själ. Är inte det fint så säg? Kanske kan man säga att "former" är koncept som lämnar spår i människors medvetanden. "Former" är inte essensen av verkligheten, de är koncept som gör verkligheten begriplig. De är variabla etiketter på sånt vi medvetet eller omedvetet väljer att rikta uppmärksamheten mot.

Men vad vet jag, jag är bara en idiot.
Senast redigerad av Proprioception 2022-09-04 kl. 21:02. Anledning: xxx
Citera
2022-09-05, 00:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag satt och läste i Plotinus Enneaderna, och i texten gör han en jämförelse mellan form och materia. Om man tar ett bearbetat marmorblock och ett obearbetat så har bägge samma materia men olika former. Det som bearbetats av en duktig hantverkare kan vara skönt. Formen är då så att säga själva ytan på marmorstenen. Vidare trodde han att formen och inte materien är vad som kommer in i ögat eftersom materien inte kan krympa, medan formen behåller sin form oavsett storlek.

Jag antar vidare att denna marmoryta om den är Michelangelos David är ett uttryck för en form som är en människa och kanske liknar David.

Jag är helt med på att denna redogörelse fungerar på marmorstatyer. Men håller den för allt som har form?

Det finns väl mycket som har form men som inte alls kan liknas av att vara ytan på en staty?
”Every block of stone has a statue inside it and it is the task of the sculptor to discover it. I saw the angel in the marble and carved until I set him free.”

Michelangelo

Finns formen redan där, inuti marmorblocket, innan statyn har huggits ut? Så tänker inte jag, det är ju skulptören som skapar formen, men det är ändå en fascinerande tanke med någon sorts sanning.
Senast redigerad av nerdnerd 2022-09-05 kl. 00:59.
Citera
2022-09-05, 14:29
Medlem
Citat:
Jag satt och läste i Plotinus Enneaderna, och i texten gör han en jämförelse mellan form och materia. Om man tar ett bearbetat marmorblock och ett obearbetat så har bägge samma materia men olika former. Det som bearbetats av en duktig hantverkare kan vara skönt. Formen är då så att säga själva ytan på marmorstenen. Vidare trodde han att formen och inte materien är vad som kommer in i ögat eftersom materien inte kan krympa, medan formen behåller sin form oavsett storlek.

Jag antar vidare att denna marmoryta om den är Michelangelos David är ett uttryck för en form som är en människa och kanske liknar David.

Jag är helt med på att denna redogörelse fungerar på marmorstatyer. Men håller den för allt som har form?

Det finns väl mycket som har form men som inte alls kan liknas av att vara ytan på en staty?

allt som har en form har en profil/kontur. dvs inget som är profillöst eller konturlöst har en form?
Materia behöver inte ha profil eller kontur för att ha identitet, men får oftast sin identitet i bearbetningsprocessen.. jag tror det är därför ordet är betingat och sammanlänkade till formlöshet kontra form, i materia. eventuellt...
Senast redigerad av Fittsill 2022-09-05 kl. 14:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in