2022-08-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Wierd. Har ALDRIG betalat mer skatt på min övertid.

Alltså, det kommer ju tillbaka på skatten året därpå, men just där och då dras det mer.
Citera
2022-08-28, 02:17
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Alltså, det kommer ju tillbaka på skatten året därpå, men just där och då dras det mer.
Som sagt. Jag har aldrig betalat mer på min övertid, på något företag. Varken hos min nuvarande, min förra, eller min förr-förra arbetsgivare, där jag ett år hade 380h övertid.

Aldrig.
Citera
2022-08-28, 02:29
Medlem
R5As avatar
Finns inget som heter månadslön. Du får betalt efter antal arbetade timmar.
Citera
2022-08-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Men arbetstagaren har fortfarande rätt att välja månadslön framför timlön, men varför gör ingen det? Hmmm.
Säg det till alla som jobbar i detaljhandeln, de skrattar åt ditt inlägg nu.

Tänk efter lite så kommer polletten trilla ner.

Hint: är det lika många OB-dagar varje månad tror du?

Du är trögare än vanligt.

Enkel matematik visar ju att det inte skiljer - men utbildningsnivån inom handels är väl inte så hög.

Jag har visar med källor att lönen inte skiljer - berätta vad som gör att du tror att timlön ger mer betalt istället för kryptiska gåtor och flockbeteende hos grundskoleutbildade handelsanställda.

Varför skulle det spela någon roll om det är olika antal OB-dagar?

Har man månadslön så är arbetstiden 166 timmar i månaden.

Jobbar du bara 146 timmar en månad pga ditt schema så dras det av för de timmarna så lönen blir ju samma som om du hade haft timlön och jobbat 146 timmar.

Är det en månad där det blir t ex många OB-dagar (t ex 5 helger eller många röda dagar) så blir det ju också exakt samma lön. Har du månadslön och jobbar 40 timmar OB en månad så får du givetvis OB-ersättning för 40 timmar - precis som om du hade haft timlön och jobbat 40 timmar OB en månad.
Citera
2022-08-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Finns inget som heter månadslön. Du får betalt efter antal arbetade timmar.

Åh jo !
Jag har månadslön som är likadan varje månad, även eventuellt OB på vår arbetsplats är samma varje månad då även det är schabloniserat. Utjämningstiden för schablonen och arbetstiden är för övrigt 7 år, så mest en matematik företeelse.
Avvikelser i form av ledighet/sjukdom/övertid justeras månaden efter. Inga avvikelser så är lönen exakt samma oavsett antalet arbetstimmar eller antalet röda dagar eller för den delen avtalade klämdagar.
Dock ligger som alltid en arbetstid i botten, och den är timbaserad i mitt fall, men som sagt schabloniserad. Jag tillhör IF-Metall

Dottern har exakt likadant, hon är handelsanställd på ett större företag med fasta skiftgångar.

Frugan har "riktig" månadslön utan krav på tidrapportering utom för det som måste göras lagenligt dvs, sjukdom. Förväntad övertid ingår och för frånvaron av möljig komptid på grund av detta och flextid får hon extra semesterveckor . Avtalsområde är Akademikerna.

Så nog finns det månadslön alltid.

/Dick
Citera
2022-08-28, 10:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du är trögare än vanligt.

Enkel matematik visar ju att det inte skiljer - men utbildningsnivån inom handels är väl inte så hög.

Jag har visar med källor att lönen inte skiljer - berätta vad som gör att du tror att timlön ger mer betalt istället för kryptiska gåtor och flockbeteende hos grundskoleutbildade handelsanställda.
Har aldrig jobbat inom detaljhandeln men är högskoleutbildad.
Citat:
Varför skulle det spela någon roll om det är olika antal OB-dagar?
Därför att man tjänar mer pengar på OB-dagar?
Citat:
Har man månadslön så är arbetstiden 166 timmar i månaden.
Nej, den är 38,25 timmar/v, det vill säga 153 timmar i månaden. Resterande timmar (166-153=13) är OB-timmarna som redan är inräknade. Men vad händer när det kommer en månad som överstiger 13 OB-timmar? Det är här problemet ligger.
Citat:
Jobbar du bara 146 timmar en månad pga ditt schema så dras det av för de timmarna så lönen blir ju samma som om du hade haft timlön och jobbat 146 timmar.
Nej. 146 timmar i månaden är 36,5 timmar/v, om många av dessa timmar är röda helgdagar så är det bättre att få ut timlön än månadslön eftersom månadslönen redan utgår från max 13 OB-timmar i proportion till en heltidstjänst.
Citat:
Är det en månad där det blir t ex många OB-dagar (t ex 5 helger eller många röda dagar) så blir det ju också exakt samma lön. Har du månadslön och jobbar 40 timmar OB en månad så får du givetvis OB-ersättning för 40 timmar - precis som om du hade haft timlön och jobbat 40 timmar OB en månad.
Säg det till stackarna som jobbar deltid och valde månadslön istället för timlön under decembermånad.
Citera
2022-08-28, 11:04
Medlem
Citat:
Har aldrig jobbat inom detaljhandeln men är högskoleutbildad.

Därför att man tjänar mer pengar på OB-dagar?

Nej, den är 38,25 timmar/v, det vill säga 153 timmar i månaden. Resterande timmar (166-153=13) är OB-timmarna som redan är inräknade. Men vad händer när det kommer en månad som överstiger 13 OB-timmar? Det är här problemet ligger.
Nej. 146 timmar i månaden är 36,5 timmar/v, om många av dessa timmar är röda helgdagar så är det bättre att få ut timlön än månadslön eftersom månadslönen redan utgår från max 13 OB-timmar i proportion till en heltidstjänst.
Säg det till stackarna som jobbar deltid och valde månadslön istället för timlön under decembermånad.

Nu svamlar du ju bara.

Du utgår från att varje månad har exakt 4 veckor. 4 veckor gånger 12 månader = 48 veckor - vad tog de sista 4 veckorna vägen? (Snälla - säg inte att dessa 4 veckor är semestern )

Ta istället 38,25 (arbetstid på en vecka) och multiplicera med 52,17 (snittet för antal veckor på ett år) = 1995. Dela sedan denna årsarbetstid med 12 kalendermånader så blir det - trumvirvel - 166.

Man får inte mer lön om man väljer timlön och du har inte bevisat att så skulle vara fallet på något sätt.

Man får givetvis OB-ersättning för varje timme man jobbar OB oberoende om man har månadslön eller timlön. Hela din uppfattning måste bero på missuppfattningar.
Citera
2022-08-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Som sagt. Jag har aldrig betalat mer på min övertid, på något företag. Varken hos min nuvarande, min förra, eller min förr-förra arbetsgivare, där jag ett år hade 380h övertid.

Aldrig.
Låter helt enkelt som att du varken på en månad eller totalt på hela året inte kommer över gränsen för statlig skatt, då betalar du heller inte mer skatt på övertiden.
Jobbar jag bara ett par timmar övertid en månad hamnar jag över 45058kr och det dras 20% extra på den överskjutande delen, som jag sedan "får tillbaka" på deklarationen om jag inte hamnar över 540700 på årslönen.
Citera
2022-08-28, 11:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nu svamlar du ju bara.

Du utgår från att varje månad har exakt 4 veckor. 4 veckor gånger 12 månader = 48 veckor - vad tog de sista 4 veckorna vägen? (Snälla - säg inte att dessa 4 veckor är semestern )

Ta istället 38,25 (arbetstid på en vecka) och multiplicera med 52,17 (snittet för antal veckor på ett år) = 1995. Dela sedan denna årsarbetstid med 12 kalendermånader så blir det - trumvirvel - 166.

Man får inte mer lön om man väljer timlön och du har inte bevisat att så skulle vara fallet på något sätt.

Man får givetvis OB-ersättning för varje timme man jobbar OB oberoende om man har månadslön eller timlön. Hela din uppfattning måste bero på missuppfattningar.
Jo, det får man visst. Tyvärr är du för obildad för att förstå det.
Citera
2022-08-28, 11:31
Medlem
Citat:
Jo, det får man visst. Tyvärr är du för obildad för att förstå det.

Som sagt - du har inte bevisat något som får mig att ändra uppfattning. Bara svamlat om konstigheter och hörsägen.

Citat:
Nej, den är 38,25 timmar/v, det vill säga 153 timmar i månaden. Resterande timmar (166-153=13) är OB-timmarna som redan är inräknade.

WHAT????

Titta i avtalet så ser du att du har fel.

OB-ersättning ges för varje timme man jobbar över (och är satt i kronor och ören) - detta gäller oavsett om man har timlön eller månadslön.
Citera
2022-08-28, 11:43
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Som sagt - du har inte bevisat något som får mig att ändra uppfattning. Bara svamlat om konstigheter och hörsägen.
Du har heller inte bevisat någonting. Hur många tror du har heltidsanställning inom detaljhandeln? Ingen, förutom butikschefen.
Citat:
WHAT????

Titta i avtalet så ser du att du har fel.

OB-ersättning ges för varje timme man jobbar över (och är satt i kronor och ören) - detta gäller oavsett om man har timlön eller månadslön.
Nej. I så fall skulle det ju inte vara någon poäng med att ha timlön eller månadslön om båda var identiska.
Citera
2022-08-28, 11:54
Medlem
Citat:
Men arbetstagaren har fortfarande rätt att välja månadslön framför timlön, men varför gör ingen det? Hmmm.
Säg det till alla som jobbar i detaljhandeln, de skrattar åt ditt inlägg nu.

Tänk efter lite så kommer polletten trilla ner.

Hint: är det lika många OB-dagar varje månad tror du?

Givetvis får de flesta med månadslön även OB-ersättning för de timmar de arbetar under obekväm arbetstid. Ofta regleras det på lönen följande månad.
I handels räknas normal arbetstid som 166h/månad.
OB ersättningen beräknas då som 1/166 del av månadslönen för varje timme jobbad under OB tid.

”De procentuella tilläggen utgår på timlönen, det vill säga 1/166 av ut- gående månadslön.”
https://www.livsmedelsforetagen.se/a...iksavtalet.pdf

Inom vissa branscher kan förvisso personer avtala bort övertid/OB mot högre månadslön. Men det rör sig oftast om tjänstemän och inte arbetare med månadslön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in