2022-08-27, 10:25
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Möjligt att det kanske är så med mindre arbetsgivare, men företag som omsätter många tiotals miljoner och använder revisorer till löner tror jag inte fifflar runt med små rödingar 😁 man får ju dessutom varje månad lönebesked, där allt man rapporterat in är uppstaplat, då är det svårt att sneaka undan pengar

Jag har blivit blåst av både kommuner och stora multinationella företag med den här typen av tjänster.
Helt otroligt egentligen, men det är satt i system.

Jag fattar att du sitter på en ok deal och är glad för din skull, men du förlorar ändå på detta i längden.
Ingen av dina chefer sitter på timlön, du kan ju fråga dom varför det är så.
Citera
2022-08-27, 10:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mon81
Eller att arbetsgivaren vill man ska ta ut övertiden i "ledig tid" om man har månadslön, som det sen aldrig verkar finnas tid att faktiskt ta ut.

Det vill min arbetsgivare med, men jag går inte med på det längre. Har lett till att jag slipper så mycket övertid och att de sköter tider bättre, vilket är vad jag önskar.
Citera
2022-08-27, 10:27
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Har haft både tim- och månadslön på samma jobb och fördelen med timlön var att jag då fick betalt för ALLA timmar jag jobbat varje månad, när jag har månadslön får jag plocka ut övertiden separat och då dras det mer skatt på den av någon anledning.
Wierd. Har ALDRIG betalat mer skatt på min övertid.
Citera
2022-08-27, 10:38
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Wierd. Har ALDRIG betalat mer skatt på min övertid.

Det gör man så klart inte. En del är förvirrade kring skillnaden mellan det preliminära skatteavdrag som arbetsgivaren gör och den verkliga skatten som Skatteverket räknar ut i samband med att man deklarerar. På vissa poster så dras det en preliminär engångsskatt, som vissa tror innebär att man betalar mer skatt på t.ex en bonus som man får än på sin ordinarie månadslön. Så är inte fallet. Det rättar till sig nästa år när man deklarerar.

Så du betalar inte mer skatt på din övertid än på någon annan lön som du får av din arbetsgivare.

Det verkar vara många som är förvirrade i den här tråden, som t.ex att det flera gånger har hävdats att den som har timlön inte skulle ha rätt till sjuklön. Det har man naturligtvis. Det är samma villkor som för den som har månadslön, att de första 14 dagarna som man är sjuk så är det arbetsgivaren som betalar, sedan får man vända sig till Försäkringskassan om man fotfarande är sjuk och vill ha pengar.
Citera
2022-08-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
OB är en fördel om har timlön. Ingen kör på månadslön i handels.

Nej - det stämmer inte.

Månadslön räknas om till timlön och man får OB precis som man skulle ha timlön.

Anledningen till att ingen kör månadslön i handels är för att det är så vanligt med deltidsanställningar inom Handels så det blir enklare med timlön.
Citera
2022-08-27, 12:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nej - det stämmer inte.

Månadslön räknas om till timlön och man får OB precis som man skulle ha timlön.

Anledningen till att ingen kör månadslön i handels är för att det är så vanligt med deltidsanställningar inom Handels så det blir enklare med timlön.
Nej, det stämmer inte.
Citera
2022-08-27, 13:10
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte.

Vad är det som inte stämmer?

Varför skulle man inte kunna få OB och övertidsersättning om man har månadslön?
Citera
2022-08-27, 13:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Vad är det som inte stämmer?

Varför skulle man inte kunna få OB och övertidsersättning om man har månadslön?
Gissa?
Citera
2022-08-27, 15:04
Medlem
Citat:
Gissa?

Har man månadslön så har man även en arbetstid - t ex 8 timmar om dagen eller 40 timmar i veckan.

Jobbar man över 2 timmar en dag så får man givetvis övertidsersättning (eller komp om man vill det).

Har man månadslön och jobbar OB så har man givetvis OB-tillägg.

Vad jag tror du blandar ihop är t ex chefer och tjänstemän som har månadslön och bortförhandlad övertid/ob men då är ju oftast månadslönen högre för att kompensera - det skulle inte påverka en "vanlig" arbetare.

Ta en titt på detta avtal som exempel:

https://vaktare.nu/lonetabell/

Månadslön för fast anställda (med en arbetstid på t ex 165 timmar) och timlön för halv/deltid/behovsanställda.

Alla har samma OB och övertidsersättning i kronor och ören.
Citera
2022-08-27, 16:33
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Har man månadslön så har man även en arbetstid - t ex 8 timmar om dagen eller 40 timmar i veckan.

Jobbar man över 2 timmar en dag så får man givetvis övertidsersättning (eller komp om man vill det).

Har man månadslön och jobbar OB så har man givetvis OB-tillägg.

Vad jag tror du blandar ihop är t ex chefer och tjänstemän som har månadslön och bortförhandlad övertid/ob men då är ju oftast månadslönen högre för att kompensera - det skulle inte påverka en "vanlig" arbetare.

Ta en titt på detta avtal som exempel:

https://vaktare.nu/lonetabell/

Månadslön för fast anställda (med en arbetstid på t ex 165 timmar) och timlön för halv/deltid/behovsanställda.

Alla har samma OB och övertidsersättning i kronor och ören.
Stämmer inte, timlön föredrar alla i handels eftersom det innebär en högre lön i kronor och ören.
Citera
2022-08-27, 17:05
Medlem
Citat:
Stämmer inte, timlön föredrar alla i handels eftersom det innebär en högre lön i kronor och ören.

Det var det dummaste jag hört.

Anledningen till att det är timlön för många i handel är för att det är fördelaktigt för arbetsgivare då många har varierande arbetstider då de går på schema och/eller hoppar in och tar extra pass.

Man är ju bara dum om man tror att timlön ger mer betalt än månadslön.

https://handelsnytt.se/2020/12/17/sa...s-avtal-minst/

Efter fyllda 18 års ålder förvärvad branschvana:
3 år 152,07 25 243

152,07 kr/timma eller 25.243 kronor i månadslön.

Tar du 25243 och delar med 152,07 så får du 165,995 - dvs på en månad jobbar man 166 timmar.

Hur i helvete skulle en timlön göra så att man får mer pengar?
Citera
2022-08-27, 17:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det var det dummaste jag hört.

Anledningen till att det är timlön för många i handel är för att det är fördelaktigt för arbetsgivare då många har varierande arbetstider då de går på schema och/eller hoppar in och tar extra pass.
Men arbetstagaren har fortfarande rätt att välja månadslön framför timlön, men varför gör ingen det? Hmmm.
Citat:
Man är ju bara dum om man tror att timlön ger mer betalt än månadslön.
Säg det till alla som jobbar i detaljhandeln, de skrattar åt ditt inlägg nu.
Citat:
https://handelsnytt.se/2020/12/17/sa...s-avtal-minst/

Efter fyllda 18 års ålder förvärvad branschvana:
3 år 152,07 25 243

152,07 kr/timma eller 25.243 kronor i månadslön.

Tar du 25243 och delar med 152,07 så får du 165,995 - dvs på en månad jobbar man 166 timmar.

Hur i helvete skulle en timlön göra så att man får mer pengar?
Tänk efter lite så kommer polletten trilla ner.

Hint: är det lika många OB-dagar varje månad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in