2022-08-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
En sak som kan vara fördel med timlön är att eventuella övertidstimmar blir ersatt med pengar, medans vissa jobb där det är månadslön är det bara flex. Annars tror jag inte det finns särskilt stor skillnad, förutom viss extra förutsägbarhet. Och givetvis får man sjukersättning även med timlön.

Citat:
Nu vart det spam här, men en fråga till dom med månadslön. Vi har större ersättning för röda dagar och semester, och får således ut mer (ganska mycket mer semestertider) är det samma med månadslön?

Är det inte så måste man ju tjäna på timlön.

Jag hade timlön för länge sedan och i ett annat jobb - nu har jag månadslön.

Semesterdagar ger mer - dvs när jag får en lön på sommaren när det är med 10-15 semesterdagar så får jag mer i lön.

Det där med röda dagar förstår jag inte - menar du att du får mer betalat om du jobbat 160 timmar en månad med 1 röd dag än om du jobbat 168 timmar en månad utan röd dag? Det låter konstigt - det borde vara samma precis som med månadslön.

https://www.byggnads.se/medlem/lon/helglon/

Citat:
För dig med månadslön är det relativt okomplicerat. Du får som regel samma månadslön oavsett hur lång månaden är, och oavsett om månaden innehåller någon helgdag eller inte. Du som har timlön har liksom de med månadslön rätt till att vara ledig med helglön på olika helgdagar. Lönen ska vara densamma som om du utfört arbete åt din arbetsgivare.
Citera
2022-08-26, 19:03
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
på byggen har man timlön men oftast månadsutbetalning..tex 25e
Ok. Så ni får inte lönen utbetald varje timme då? Intressant..
Citera
2022-08-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Har haft både tim- och månadslön på samma jobb och fördelen med timlön var att jag då fick betalt för ALLA timmar jag jobbat varje månad, när jag har månadslön får jag plocka ut övertiden separat och då dras det mer skatt på den av någon anledning.

Skatteverket räknar på det sen, samma inkomst blir i slutändan alltid samma skatt!

Vidare finns det en stor fördel med månadslön, sjuklön! Med månadslön är du "bokad" hela månaden och kan alltid få sjuklön.
Citera
2022-08-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vi skriver ju tidrapport varje dag..fattas det tex 15 tim så dras ju det av...vi får bara betalt för varje timme vi jobbar.
Citera
2022-08-26, 19:46
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag hade timlön för länge sedan och i ett annat jobb - nu har jag månadslön.

Semesterdagar ger mer - dvs när jag får en lön på sommaren när det är med 10-15 semesterdagar så får jag mer i lön.

Det där med röda dagar förstår jag inte - menar du att du får mer betalat om du jobbat 160 timmar en månad med 1 röd dag än om du jobbat 168 timmar en månad utan röd dag? Det låter konstigt - det borde vara samma precis som med månadslön.

https://www.byggnads.se/medlem/lon/helglon/

Jasså, jaha trodde det var något liknande som semesterdagar, där ser man
Citera
2022-08-26, 19:47
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

🤣 🤫
Citera
2022-08-26, 20:07
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Jag undrar vilka ekonomiska fördelar det är att ha månadslön gentemot att ha timlön? Förutsatt att man arbetar samma dagar och samma tider. Eller finns det kanske några fördelar med timlön också? Timlön med schema, om det spelar någon roll.

Har jag missförstått något av detta, eller något som inte stämmer? Är det fler saker jag inte tänkt på?
OB är en fördel om har timlön. Ingen kör på månadslön i handels.
Citera
2022-08-26, 20:27
Medlem
DonaldTrummps avatar
Det märks att man är på Flashback.

Månadslön på 35000:- eller 100:- i timmen, jag vet inte vad jag ska välja?

Ledtråd: Det är bara 20 vardagar i en normal februari.

Mike Oence
Citera
2022-08-26, 20:57
Medlem
För trådens vetande. Det finns inget som heter timanställning.
Det finns tidsbegränsad anställning (typ 3 månader vikariat eller provanställning som exempel) och det finns tills vidare anställning.

Får man timlön så får man betalt för arbetade timmar, har man avtalat 40 timmar i veckan så får man 40 timmar schemalagda i veckan. Arbetar du inte dessa 40 timmar så får du inte betalt för dessa.
För sjukersättning är det viktigt att du är schemalagd längre fram i tiden än en månad. Annars kan sjuklön utebli.

Får man månadslön så får du betalt för en hel månads arbetstid. I teorin är detta räknat 160 timmar. Men avtal kan bestämma att det går annat antal timmar på en månad. T.ex 175 timmar som är ett mer korrekt medel.
Med månadslön är du sällan schemalagd utan istället har fast arbetstid från A till B varje arbetsdag.
Är du borta från arbetet så dras så klart det av på lönen precis som en timanställning, men detta görs alltså med en formel:

månadslön / 175 per frånvarotimme.

Är månaden bara 160 arbetstimmar så är det "mindre värt" att vara sjuk den månaden än en månad med 180 arbetstimmar. Inte för att det spelar speciellt stor roll.

Men där skiljer det sig alltså markant mellan att ha timlön och månadslön. Med timlön förlorar du alltid lika mycket.
Med månadslön beror det på vilken formel som används och hur många timmar det går på den månaden.
Men summan är ändå alltid densamma.

Med timlön så varierar lönen per månad baserat på hur många timmar just den månaden har.
Vissa månader är 160 timmar och andra är 184 timmar. Om du får (enkelt exempel matematiskt) 100 kr i timmen så tjänar du alltså 16.000 kr den kortaste månaden och 18.400 kr den längsta månaden.

I allt annat är ändå ersättningen per arbetad timme rättvist satt.
Dvs, med timlön får man oftast i snitt lika bra betalt som de med månadslön.
Det är bara projektanställningar och behovsanställningar osv som har högre betalt på grund av att dom är i behov och kan avslutas.

Bara att jämföra. Får de med månadslön t.ex 30.000 kr innan skatt så borde timlönen för dom med den löneformen ligga runt 171 kr i timmen. Variationer i detta beror alltså på hur många timmar per månad som räknas i avtalet.

Vad är bäst?
Själv tycker jag en fast summa varje månad är bäst.

Citat:
En sak som kan vara fördel med timlön är att eventuella övertidstimmar blir ersatt med pengar, medans vissa jobb där det är månadslön är det bara flex. Annars tror jag inte det finns särskilt stor skillnad, förutom viss extra förutsägbarhet. Och givetvis får man sjukersättning även med timlön.

Övertidsersätting regleras i anställningsavtalet/kollektivavtalet och beror inte på om det är timlön eller månadslön utan alltså på vad du skrivit under för avtal i och med din anställning.

Eftersom det är en sorts standard att ge mer ersättning för övertidsarbete (och för obekväm arbetstid) så finner man i nästan alla avtal att man får mer betalt för övertidsarbete. Annars får arbetsgivaren väldigt svårt att locka till sig kompetent personal. Och därtill inte speciellt enkelt kan få dom att komma på övertid som inte är beordrad.
Och det finns lagar som bestämmer hur beordrad övertid får tillämpas.

Och så klart finns också facket, som kan göra livet jävligt surt för företag som inte spelar "rent". Även om företaget följer lagen till punkt och pricka så kan facket sätta käppar i hjulen för företag som inte följer en viss standard.

Bara att se på hur mindre egenföretagare trakasseras för att dom inte har ett kollektivavtal.

Avtalet bestämmer om man kan få ut arbetade timmar i pengar eller komptid. Men avtalet (om det är normalt) brukar ändå ge en viss procentdel mer betalt per arbetad timme OCH kompledighet. Och där arbetstagaren kan välja mellan kompledighet eller pengar i handen.
Företag som inte erbjuder valmöjligheten är inte seriösa och skall undvikas som arbetstagare. Arbetsgivare som inte ger dig ledighet med hand av dina komptimmar (där inte överenskommelse kan göras inom rimlig framtid) skall du byta ut.
Citera
2022-08-27, 10:19
Medlem
Vattenfyllds avatar
Citat:
Som påpekats tidigare i tråden, timlön är inte samma sak som timanställd. Du pratar om timanställning.

Jag har timlön, men 6 månaders uppsägningstid, allt är i princip samma som månadslön med enda skillnaden att efter februari kanske jag får ut 26.000 men efter en lång månad får jag ut 29.000 efter skatt.

Med månadslön kanske jag hade plockat 27.500 varje månad, förutsatt att jag jobbat fullt

Visst.

Men du säger ju själv svaret som jag är inne på.
Att du hade plockat ut 27500/månad förutsatt att du jobbat fullt, och det gör du ju inte för din arbetsgivare är bög.

Sen är det såklart bra att du blir ersatt för eventuell övertid i pengar, själv har jag blivit ersatt med ledighet.
Dvs mindre pengar trots extraordinär arbetsinsats.
Senast redigerad av Vattenfylld 2022-08-27 kl. 10:22.
Citera
2022-08-27, 10:22
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenfylld
Visst.

Men du säger ju själv svaret som jag är inne på.
Att du hade plockat ut 27500/månad förutsatt att du jobbat fullt, och det gör du ju inte för din arbetsgivare är bög och får dig att tro att du sitter på en bra deal.

Möjligt att det kanske är så med mindre arbetsgivare, men företag som omsätter många tiotals miljoner och använder revisorer till löner tror jag inte fifflar runt med små rödingar 😁 man får ju dessutom varje månad lönebesked, där allt man rapporterat in är uppstaplat, då är det svårt att sneaka undan pengar
Citera
2022-08-27, 10:24
Medlem
f30malmos avatar
Det enda jag tyckte var bra med timlön (och att vara intermittent anställd) var att jag kunde ta ledigt när jag ville utan att förlora semesterdagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in