2022-08-26, 16:33
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är i så fall knappast lagligt. Nu var det många år sedan jag hade timlön, men då betalades semesterersättningen ut när jag var ledig. Lämpligt nog så var det i enlighet med hur det (än i dag) står i Semesterlagen att man ska göra.

Den största skillnaden mellan månadslön och timlön som jag har upplevt är att med timlön så får man vanligtvis betalt månaden efter. Jag som har månadslön har redan fått betalt för augusti.

Det är möjligt att det har ändrats även om jag har svårt att förstå varför det skulle vara olagligt? Vilka jävla kommunistmetoder isf. När jag jobbade timme så var det så iaf. Med landstinget som arbetsgivare. Men det var lääääänge sen.

Men förr brukade timpenningen var betydligt högre än månadslönens timpeng just pga detta.
Citera
2022-08-26, 16:49
Medlem
Vattenfyllds avatar
Timlön är oftast inte optimalt för arbetstagaren då det är ett sätt för arbetsgivarna att spara pengar.
Sen blir det även eftersläp på lönerna om man inte lyckas att lösa detta med arbetsgivaren.
Det blir ett jävla micklande hit och dit och man får alltid ut mindre än vad man tror för det är omöjligt att hålla koll på.
Har varit med om flera arbetsgivare (jo det är sant), som "glömt" bort timmar för mig och kollegor vid upprepade tillfällen.

Semesterersättningen ska heller inte betalas ut som endel av lönen utan komma helt separat.

Sen på detta så kommer alla tomma löften om "förlängningar" och fasta tjänster som såklart aldrig någonsin infrias.

Nästa sekund är det panik med folk och man måste hoppa in med oerhört kort varsel för annars ramlar hela stället+att man är pank.

Så håller det på.
Senast redigerad av Vattenfylld 2022-08-26 kl. 16:55.
Citera
2022-08-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Vara timanställd är inte samma sak som att få timlön.

Är det 40 timmar i veckan får man 40 timmar är det 32 timmar och en helgdag så får man ersättning för det, allt är samma som månadslön.

Som du säger skillnad
Timanställd semesterersättning inbakad
Timlön på heltid/deltid du får semesterersättning
Citera
2022-08-26, 17:03
Medlem
spuuunits avatar
Vart semesterersättningen hamnar och när man får ut lönen osv är irrelevant. Jag är bara intresserad av vad som ger mer pengar i handen. Om man jobbar vardagar 7-4, med månadslön eller timlön.

Som jag nämnde med månadslön så får man betalt för högtider osv man inte jobbar, man får sjukpenning om man blir sjuk, och man får betalt för full dag även om man blir klar med sysslorna tidigare.

I mina ögon måste månadslön därför ge mer. Inga superstora summor, men på ett år ser det ut att bli lite av det. Eller missar jag något?
Citera
2022-08-26, 17:12
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Vart semesterersättningen hamnar och när man får ut lönen osv är irrelevant. Jag är bara intresserad av vad som ger mer pengar i handen. Om man jobbar vardagar 7-4, med månadslön eller timlön.

Som jag nämnde med månadslön så får man betalt för högtider osv man inte jobbar, man får sjukpenning om man blir sjuk, och man får betalt för full dag även om man blir klar med sysslorna tidigare.

I mina ögon måste månadslön därför ge mer. Inga superstora summor, men på ett år ser det ut att bli lite av det. Eller missar jag något?

Det ska väl jämna ut sig över tid. Vissa månader förlorar man på månadslön andra tjänar man. Det beror på hur många arbetsdagar månaden har.
Citera
2022-08-26, 17:40
Medlem
Timlön tjänar du mera
Citera
2022-08-26, 17:57
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenfylld
Timlön är oftast inte optimalt för arbetstagaren då det är ett sätt för arbetsgivarna att spara pengar.
Sen blir det även eftersläp på lönerna om man inte lyckas att lösa detta med arbetsgivaren.
Det blir ett jävla micklande hit och dit och man får alltid ut mindre än vad man tror för det är omöjligt att hålla koll på.
Har varit med om flera arbetsgivare (jo det är sant), som "glömt" bort timmar för mig och kollegor vid upprepade tillfällen.

Semesterersättningen ska heller inte betalas ut som endel av lönen utan komma helt separat.

Sen på detta så kommer alla tomma löften om "förlängningar" och fasta tjänster som såklart aldrig någonsin infrias.

Nästa sekund är det panik med folk och man måste hoppa in med oerhört kort varsel för annars ramlar hela stället+att man är pank.

Så håller det på.

Som påpekats tidigare i tråden, timlön är inte samma sak som timanställd. Du pratar om timanställning.

Jag har timlön, men 6 månaders uppsägningstid, allt är i princip samma som månadslön med enda skillnaden att efter februari kanske jag får ut 26.000 men efter en lång månad får jag ut 29.000 efter skatt.

Med månadslön kanske jag hade plockat 27.500 varje månad, förutsatt att jag jobbat fullt
Citera
2022-08-26, 18:02
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit

Jag får iallafall betalt röda dagar trots timlön, så är det i hela byggsektorn.

Vi kollade på att göra om till månadslön (för administrationen skulle bli enklare) och då slår man ut mina 220kr på ett år, och delar upp det i 12 månader. Så ingen skillnad om det inte är skottår då, hehe.

Och de i branschen som har månadslön förhandlar fortfarande vad man ska ha för ersättning per timme, sedan slår man ut det.

Och har man månadslön och går hem tidigare blir det fortfarande avdrag på summan av de timmar man inte är där.
Citera
2022-08-26, 18:07
Medlem
TrueCs avatar
En sak som kan vara fördel med timlön är att eventuella övertidstimmar blir ersatt med pengar, medans vissa jobb där det är månadslön är det bara flex. Annars tror jag inte det finns särskilt stor skillnad, förutom viss extra förutsägbarhet. Och givetvis får man sjukersättning även med timlön.
Citera
2022-08-26, 18:10
Medlem
TrueCs avatar
Nu vart det spam här, men en fråga till dom med månadslön. Vi har större ersättning för röda dagar och semester, och får således ut mer (ganska mycket mer semestertider) är det samma med månadslön?

Är det inte så måste man ju tjäna på timlön.
Citera
2022-08-26, 18:15
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jag får iallafall betalt röda dagar trots timlön, så är det i hela byggsektorn.

Vi kollade på att göra om till månadslön (för administrationen skulle bli enklare) och då slår man ut mina 220kr på ett år, och delar upp det i 12 månader. Så ingen skillnad om det inte är skottår då, hehe.

Och de i branschen som har månadslön förhandlar fortfarande vad man ska ha för ersättning per timme, sedan slår man ut det.

Och har man månadslön och går hem tidigare blir det fortfarande avdrag på summan av de timmar man inte är där.
Blir det månadslön i byggbranschen så har inte facket något jobb så därför är det fortfarande timlön. Räknar man på det förlorar man pengar över sikt om det skulle bli månadslön. Vi får mer löneökning på timlön än månadslön.
Citera
2022-08-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Har haft både tim- och månadslön på samma jobb och fördelen med timlön var att jag då fick betalt för ALLA timmar jag jobbat varje månad, när jag har månadslön får jag plocka ut övertiden separat och då dras det mer skatt på den av någon anledning.

Eller att arbetsgivaren vill man ska ta ut övertiden i "ledig tid" om man har månadslön, som det sen aldrig verkar finnas tid att faktiskt ta ut.
På ett ställe, där en flummig släkting till mig jobbade, verkade det nästan som arbetsgivaren eller teamledaren satt i system att låta övertiden glömmas bort, ingenting loggades på nått sätt, och de som jobbade där var lite speciella så inga som direkt själva skrev upp hur många timmar extra det blev i veckan. Men så kom det visst dit en gubbe, minns inte om det var en fas3are eller nån som praktiserade, men han ordnade så alla skrev upp när de kom och när de gick och min släkting kom ju snabbt upp i flera dagars ledighet han hade att ta ut, vilket inte uppskattades och det där med att alla skulle skriva upp när de kom och när de gick var ju onödigt helt plötsligt och kan ju upplevas kränkande av någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in