• 1
  • 2
2022-08-24, 21:39
Medlem
Hej!
Detta är riktat till dig/er som valt att inte skaffa barn.
Jag är en kvinna (30 år) och min partner är en man (33 år).
Vi har valt att inte skaffa barn. Många runtomkring oss kan inte förstå detta val.
De undrar varför.
Och svaret är att vi inte vet om vi verkligen vill ha barn och man bör inte skaffa barn om man inte är helt säker då det är ett stort och livslångt åtagande.
Sedan har vi haft det svårt ekonomiskt och med våra hälsor. Det har varit många år med konstant stress och osäkerhet och vi känner att vi nu bara vill kunna slappna av och vara med varandra utan att så fort det lugnat ner sig skaffa barn.
Sedan har vi så otroligt många syskonbarn att vi ändå är omringade av barn.
Det är vår orsak.
Var är er orsak?
Citera
2022-08-24, 21:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoligNykterSlampa
Hej!
Detta är riktat till dig/er som valt att inte skaffa barn.
Jag är en kvinna (30 år) och min partner är en man (33 år).
Vi har valt att inte skaffa barn. Många runtomkring oss kan inte förstå detta val.
De undrar varför.
Och svaret är att vi inte vet om vi verkligen vill ha barn och man bör inte skaffa barn om man inte är helt säker då det är ett stort och livslångt åtagande.
Sedan har vi haft det svårt ekonomiskt och med våra hälsor. Det har varit många år med konstant stress och osäkerhet och vi känner att vi nu bara vill kunna slappna av och vara med varandra utan att så fort det lugnat ner sig skaffa barn.
Sedan har vi så otroligt många syskonbarn att vi ändå är omringade av barn.
Det är vår orsak.
Var är er orsak?
Vi ville inte avla på grund av hur det är i samhället som blir värre och värre för varje år som går
Citera
2022-08-24, 21:43
Medlem
neuron-drones avatar
Största anledningen är nog är asexuell. Men nästan lika stor anledning är är ett barn själv. Det tar sådan tid att bara se efter mig själv. Man behöver vara mogen och orka för att ha barn. Jag har inte ens mognat som medelålders.

Sedan så har jag massa genetiska sjukdomar, vill inte ge dem till ett barn. Och sedan ska man ju vara två med, skulle aldrig orka med en vuxen i samma lya i längden.
Citera
2022-08-24, 21:47
Medlem
LeCastles avatar
Det finns intelligenta människor.
Så empatiska som ni verkar vara så hade ni blivit bra föräldrar.

Jag är inte rik och kan därför inte ge tryggheten. Hade jag jämfört mig med andra föräldrar hade det varit grönt. Dagens svenska samhälle är ingen höjdare så man är nästan lite dum om man skaffar barn idag.
Citera
2022-08-24, 21:53
Medlem
Christopher.s avatar
Är ungefär i din ålder, resonerar liknande. Har sviktande hälsa men goda ekonomiska förutsättning för att bilda familj. Utesluter inte barn men resonerar att barn är det mest egoistiska man kan skaffa. Livet består av positiva inslag men mycket lidande för att sedan sluta med abrupt död. Allt det du skapat och uppnått vittrar bort och försvinner med tidens vind. Älskar mina föräldrar och mina syskon samt deras barn men i min värld är det mest egoistiska man kan göra i livet att skaffa barn.
Citera
2022-08-24, 22:04
Medlem
Främst pga rent ointresse av både barn och föräldraskap. Sen är folk i alla åldrar jobbiga och jag har stort behov av att vara ifred. Det vore inte etiskt med tanke på att allt liv innebär lidande, liv som en ickeindivid omöjligen kan ge samtycke till innan den äns finns.
Citera
2022-08-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoligNykterSlampa
...
Det är vår orsak.
Var är er orsak?

Oavsett vilken orsak man uppger så kokar det alltid ner till att människor har en instinkt att vänta med att skaffa barn tills de har uppnått den socioekonomiska trygghet som deras föräldrar hade när de fick dem.

Och när den unga generationen får det sämre än sina föräldrar så blir många av dem aldrig föräldrar.
Citera
2022-08-24, 22:06
"Jag är en kvinna (30 år) och min partner är en man (33 år)."
Om din partner såg ut som Brad Pitt och vore rik som Elon Musk så hade du velat. Du är bara bortskämd och kräsen.
Citera
2022-08-24, 22:31
Medlem
spermaoffrets avatar
Du har en tid på dig att ångra dig. Vänta och se hur det blir med det här. Vill du sterilisera dig?
Citera
2022-08-25, 00:47
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Det är inte bara ett val. För mig är det så, att hittar man inte rätt kvinna, eller rätt kvinna hittar en själv, så blir det inga barn. Skulle aldrig i en hast skaffa barn för att någons 'biologiska klocka tickar' eller bli låtsasfarsa eller adoptera.
Jag hade gärna haft barn men tyvärr blev det inte så, och nu känner jag mig för gammal för att bli farsa.
Citera
2022-08-25, 02:18
finns många orsaker men det största är den allmänna osäkerheten pga landsförrädare i riksdagen som stympat polis och sjukvård och skola som ska vara hbtq-certifierad som lär barnen, speciellt pojkar, att det är fint och bra att vara så feminin det bara går.

Sen vill jag inte föra vidare mina skräpgener så ungen riskerar att få livslånga problem.. jag en sån som hitler skulle ha värmt huset med, if you catch my drift.

Sen gillar jag inte barn över lag och dess föräldrar ännu mindre.
Citera
2022-08-25, 02:21
Medlem
För mainstream.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem