• 9
  • 10
2022-08-26, 09:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Menar du på allvar att du inte kan få bättre villkor än ett sparkonto med 0% ränta med 300Mkr? Något säger mig att du antingen bluffar eller att du är definitionen av lat som inte hittat åtminstone ett sparkonto med över 0% ränta på.
Jag har 80M just nu. Jag är inte lat, jag bara överväger olika alternativ i turbulenta tider. Jag kan få uppåt 3% säker avkastning men då måste jag låsa pengarna i 2 år. Och då missar jag en eventuell superdipp i oktober. Ananza kan ordna 1% på ett räntekonto och före 1 oktober (ISK-deadline) kommer jag att slå till på det. Men 1% på årsbasis är ingenting, börsen går upp och ner med 1-2% nästan dagligen och jag bryr mig inte om de pengarna. Annars hade jag försökt daytrada mig till 1% här och var när läge ges. Men jag har även ett arbete att sköta och föredrar 1-2 beslut per år med mina aktier.

Just nu har jag 75% cash och 25% XACT BEAR. Det har jag nu haft i över 1 år. +21.49% på 25% i år = totalt 5.5% avkastning hittills i år. Bra mycket bättre än 1% och jag tror Buffet och norska oljefonden har tappat 20% samma period. Däremot var 2021 ett bortkastat år för mig och jag har mycket att ta igen i höst. Kom raset kom. Fram tills dess, utmärk alternativ med cash på sparkontot.
Senast redigerad av Barents 2022-08-26 kl. 10:07.
Citera
2022-08-26, 13:37
Medlem
Det beror mycket på riskaversion/psykologi tycker jag. Om du förlorar en större summa pengar på börsen, hur länge/mycket kommer du att gräma dig då?

Såg du filmen "The Big Short" på svt nyss?
https://www.svtplay.se/video/35905789/the-big-short

Det är fortfarande så att staterna har pumpat upp börsen och alla andra tillgångsslag med "gratis pengar".

Du kan gå in på tex Compriser och jämföra sparkonton. Den högsta räntan du kan få nu, med insättningsgaranti, är 1.05%.
Citera
2022-08-26, 14:38
Medlem
Slavmentalitet.

Enda sättet för en slav att bli fri är att bli ägare och inte bara arbetare. Så länge du måste arbeta själv för att få in pengar så är du en slav.

Som ägare låter du andra jobba för dig och du kan ägna din tid åt bättre saker.

Ett sätt att vara ägare är att ha pengar på börsen.
Citera
2022-08-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Samtliga globala indexfonder i hela världen har exakt urvalet nedan (om Robur Global A är en global indexfond). Annars är de inte globala indexfonder.
Det finns olika index och "global index" är inte ett skyddat varumärke. Därav följer att det inte finns ett "globala index" som alla globala indexfonder måste följa.

Dessutom om du med "Robur Global A" avser "Swedbank Robur Globalfond A" så är det en UCITS fond.
Citera
2022-08-27, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Du gick alltså in kraftigt på börsen, i småbolag till råga på allt, och nära ath utan att veta vad du pysslade med och din girighet bet dig i svansen. Ganska lustigt faktiskt 😀
Men du får skylla dig själv och lära dig av blundern.

Så är det, man måde lite dåligt i 3-4 dagar men pengar är bara pengar . Nu är det en lärdom och jag har trotts allt mer pengar nu än de flesta andra har.
Citera
2022-08-27, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Idioternas moder är alltid gravid.

Ja så är det, någon måste förlora pengar också
Citera
2022-08-28, 11:58
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himars
Så är det, man måde lite dåligt i 3-4 dagar men pengar är bara pengar . Nu är det en lärdom och jag har trotts allt mer pengar nu än de flesta andra har.
Alla här är rikare än de flesta, trots att de knappt är skrivkunniga.
Citera
2022-08-28, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Alla här är rikare än de flesta, trots att de knappt är skrivkunniga.

ja och de flesta har inga pengar att förlora när hyran är betald
Citera
2022-08-29, 16:24
Medlem
I boken "A Random Walk Down Wallstreet", som kom ut första gången 1973, skrevs om hur fondavgifterna äter av vinsten, det var början till indexfonderna. Man har kört olika aktieportföljer i datorn och sett efter vilka som varit bäst, efteråt. Och jämfört med de råd som förekommer om hur man ska plocka ihop sin aktieportfölj. Man jämförde tusentals aktieportföljer. Man kom fram till att ingen kan förutspå framtiden på ett upprepbart sätt. Man kan alltså inte se på hur en aktie hur den har gått och förutspå hur det ska gå och sälja den förmågan till kunder genom att förvalta en fond. Det är därför folk säger; titta på avgifterna, de ska vara så små som möjligt. Tjäna pengar på breda uppgångar är lätt. Men att klara sig ifrån nedgångarna är svårt. Nu går börsen ner. Hur länge kommer den att göra det? Ingen vet.
Citera
2022-08-30, 07:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Börsen har en genomsnittlig avkastning på 8% årligen och det är fakta. Dom stora bolagen är säkra kort att investera i således kommer du aldrig förlora dina pengar heller. Därför är det korkat att ha dom på ett sparkonto än låta dom växa på börsen. Sen har du utdelningar som du får ta del av gratis bara du äger en del av bolaget.

Helt plötsligt öppnades en helt ny värld för dig

Det gäller bara att räkna på tillräckligt många år.

På den tiden allemansfonder fanns så körde bankerna annonskampanjer med budskapet aktier har alltid lönat sig på fem års sikt.

Sedan fick de sluta med de annonserna då budskapet inte längre var sant...
Citera
2022-08-30, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det gäller bara att räkna på tillräckligt många år.

På den tiden allemansfonder fanns så körde bankerna annonskampanjer med budskapet aktier har alltid lönat sig på fem års sikt.

Sedan fick de sluta med de annonserna då budskapet inte längre var sant...
Allemansfond är en aktiefond inte aktier som du påstår. Viktigt att inte blanda dessa!

Gör om gör rätt min vän
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in