Citat:
Ursprungligen postat av
sinistral
Menar du på allvar att du inte kan få bättre villkor än ett sparkonto med 0% ränta med 300Mkr? Något säger mig att du antingen bluffar eller att du är definitionen av lat som inte hittat åtminstone ett sparkonto med över 0% ränta på.
Jag har 80M just nu. Jag är inte lat, jag bara överväger olika alternativ i turbulenta tider. Jag kan få uppåt 3% säker avkastning men då måste jag låsa pengarna i 2 år. Och då missar jag en eventuell superdipp i oktober. Ananza kan ordna 1% på ett räntekonto och före 1 oktober (ISK-deadline) kommer jag att slå till på det. Men 1% på årsbasis är ingenting, börsen går upp och ner med 1-2% nästan dagligen och jag bryr mig inte om de pengarna. Annars hade jag försökt daytrada mig till 1% här och var när läge ges. Men jag har även ett arbete att sköta och föredrar 1-2 beslut per år med mina aktier.
Just nu har jag 75% cash och 25% XACT BEAR. Det har jag nu haft i över 1 år. +21.49% på 25% i år = totalt 5.5% avkastning hittills i år. Bra mycket bättre än 1% och jag tror Buffet och norska oljefonden har tappat 20% samma period. Däremot var 2021 ett bortkastat år för mig och jag har mycket att ta igen i höst. Kom raset kom. Fram tills dess, utmärk alternativ med cash på sparkontot.