2022-08-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigsen71
Utveckla gärna fetmarkerat?
Investerade du i en indexfond för 10 år sen hade du idag haft en avkastning på ca 90%, du hade haft en bråkdel av den vinsten om du hade satt pengar på ett sparkonto. I realiteten hade pengarna på sparkontot minskat i värde pga inflationen.
Citera
2022-08-25, 20:02
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag tänker att det enda som renderar nåt värt att nämna är ju om det handlar om stora summor. Har du liksom 500k där blir det ändå vara 5000 per år, en piss i havet, spelar liksom ingen roll då var som ligger

Men har du 5 miljoner blir det lite mer värt.

Du måste ta hänsyn till snöbollseffekten. Genomsnittlig ökning är kring 7%, så om du sätter in 500 000 tjänar du 35 000 kr på 1 år, 483 575 kr på 10 år, 1 434 842 kr på 20 år och 3 306 127 kr på 30 år.
Citera
2022-08-25, 20:16
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Du måste ta hänsyn till snöbollseffekten. Genomsnittlig ökning är kring 7%, så om du sätter in 500 000 tjänar du 35 000 kr på 1 år, 483 575 kr på 10 år, 1 434 842 kr på 20 år och 3 306 127 kr på 30 år.
Då kan det va värt, men att direkt sätta in 500k i ett bräde är det inte så många som kan göra, det vanligaste är kanske stor vinst när man tajmade bostadsmarknaden, men alla har inte gjort det...eller ärvt massa pengar eller är höginkomsttagare.
Citera
2022-08-25, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigsen71
Utveckla gärna fetmarkerat?

Om man t.ex. har haft haft DNB Global Indeks i tio år så har kapitalet stigit med typ 300% dvs om du börjat med 1000kr så sitter du med 4000kr efter tio år. Skulle du i det läget drabbas av ett tapp på 45% så betyder det att man tappar till drygt 2000kr, dvs en uppgång på runt 100% under en tioårsperiod. Trots ett sånt bakslag så ligger man fortfarande på plus.

Sen skall man iofs notera att i de där 300% uppgång så är det räknat från de senaste tio åren från dagens datum räknat, dvs man har även den lilla nedgång man noterat redan i år, men så är den ju inte heller några 45% i nämnd fond.
Citera
2022-08-25, 21:10
Medlem
GeorgeCostanza123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Ja du var ganska otydlig när du skulle rätta med felaktig information. Mitt tips till dig kompis är att häng av dig lärarkostymen för den klär dig inte, inte alls faktiskt.

Haha, känner igen din typ, en som aldrig kan ha fel. Vänligen svara ej på detta inlägg.
Citera
2022-08-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Du är naiv. Det är ingen som tömmer ditt konto på pengarna genom ondska. Men din strategi delas av miljoner andra,till slut varje människa på jorden, en global indexfond är identisk i alla länder. Din risk är för stor, t.ex är du sannolikt 100% beroende av USD och 50% av 7 stora USA-företag som apple. Detta är självklart ett problem och personer som Michael Burry har förutsagt att alla indexfonder kommer att kollapsa.
(FB) När Indexfonder blir för stora kommer alla börser att dyka, det slutar i blodbad
Det är omöjligt på sikt att tjäna pengar genom att köpa aktier som man INTE värderar, utom på det sätt att andra värderar dem högt. Till slut kommer en Tesla-aktie att kosta en miljard och på den bubblans topp är du svinrik och dagen efter är alla pengar borta.

Skulle säga att det är du som är naiv med tanke på vad du säger, lycka till tror du lär behöva det
Citera
2022-08-26, 02:36
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Jag har närmar 100Mkr på min avanza-depå. Kanske att det är din övertro på dina egna åsikter som du borde kommentera.

Om du har 75% på sparkonto och ändå har 100Mkr på avanza så är jag imponerad. Dels för att du är rik men främst för att du lyckas vara rik samtidigt som du påstår dig medveyet ha 300Mkr på sparkonto... Känns som du borde ha tillgång till bättre investeringsmöjligheter.
Citera
2022-08-26, 05:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeCostanza123
Haha, känner igen din typ, en som aldrig kan ha fel. Vänligen svara ej på detta inlägg.
Men nu var det ju du som hade fel. Nu var det ju dig vi pratade om inte mig hahaha
Citera
2022-08-26, 09:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinistral
Om du har 75% på sparkonto och ändå har 100Mkr på avanza så är jag imponerad. Dels för att du är rik men främst för att du lyckas vara rik samtidigt som du påstår dig medveyet ha 300Mkr på sparkonto... Känns som du borde ha tillgång till bättre investeringsmöjligheter.
Det är sant, hade jag hetat Buffett så hade jag fixat 10-15% senaste året på uppåt 100M = 10 mkr på ett enda år. Med en skatt på 400.000 kr (ISK). Tyvärr är jag inte Buffet, ingen annan är, och jag tog beslutet redan juni 2020 att börsen var övervärderad. Och jag måste hålla mig till planen. Den absolut sämsta strategin som finns är att byta strategi och inte ha is i magen. Jag får min utdelning i höst. Eller inte.
Citera
2022-08-26, 09:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Skulle säga att det är du som är naiv med tanke på vad du säger, lycka till tror du lär behöva det
Naiv betyder godtrogen. Jag är den absoluta motsatsen till naiv och gör egna utvärderingar av allt inklusive Globala indexfonder. Medans du är godtrogen och tror att det många skriver om måste vara sant. Det är inte säkert. Dagen innan Nokia började sitt fall, Europas näst dyraste företag med ett värde av nästan 1000 miljarder, och den föll till Noll, så radades det upp köp-signaler i största media och bland de mest välrenommerade strategerna. Även kallad Fårskocken av mig.
Citera
2022-08-26, 09:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestarNyttNamn
Hur sad måste det vara att ha 100 miljoner på kontot och fortfarande sitta och skriva 30 inlägg på flashback varje dag sedan Maj.
Det är mitt pausnöje att läsa givande kommentarer som dina!

Allvarligt talat finns det information att hämta på FB om börsen. Här skriver folk utan skygglappar och uppenbarligen finns det högintelligenta och eller superrika här som kan sin sak. Det finns t.ex en berömd tråd om varför corona inte påverkade börsen, startad en vecka innan corona påverkade börsen. FB kunde alltså bättre än världens samlade finanselit.
(FB) VARFÖR påverkas inte börsen av CORONA?
Senast redigerad av Barents 2022-08-26 kl. 09:23.
Citera
2022-08-26, 09:38
Medlem
sinistrals avatar
Citat:
Det är sant, hade jag hetat Buffett så hade jag fixat 10-15% senaste året på uppåt 100M = 10 mkr på ett enda år. Med en skatt på 400.000 kr (ISK). Tyvärr är jag inte Buffet, ingen annan är, och jag tog beslutet redan juni 2020 att börsen var övervärderad. Och jag måste hålla mig till planen. Den absolut sämsta strategin som finns är att byta strategi och inte ha is i magen. Jag får min utdelning i höst. Eller inte.

Menar du på allvar att du inte kan få bättre villkor än ett sparkonto med 0% ränta med 300Mkr? Något säger mig att du antingen bluffar eller att du är definitionen av lat som inte hittat åtminstone ett sparkonto med över 0% ränta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in