Citat:
Ursprungligen postat av
aldrigsen71
.......eftersom att inflationen äter upp dom! tänker nog många nu.
Ett argument jag inte riktigt förstår mig på eftersom att om man har sina pengar i fonder/aktier så finns både inflationen + det faktum att du kan gå i direkt minus i siffror om fonden/aktiern går dåligt också med i beräkningen. Alltså potentiellt dubbla minusposter. Vissa fonder/aktier betalar man dessutom för om jag förstått det rätt så 3(!) potentiella minusposter.
Ja, du tjänar mer om det går bra än om du har pengarna på ett sparkonto med 1-2% ränta men det är ju knappast en garanti som vissa verkar få det till?
Dessutom kan ju deflation också uppstå även om det är extremt ovanligt men då hade ju pengarna på sparkontot också ökat i värde utöver räntan.
Jag kan ibland tycka att det på folk låter som att man garanterat tjänar pengar om man bara låter dom ligga där (i fonden eller aktiern) tillräckligt länge. Det kan väl omöjligen stämma för hade det gjort det så hade ju alla människor som inte behöver pengar kortsiktigt gjort det, vilken människa vill inte ha en passiv inkomst om den kan det?
Ditt resonemang är ju rätt trasigt där. Visserligen finns kanske inga garantier, men resonemanget om att folk annars hade placerat pengarna och fått passiv inkomst håller helt enkelt inte och det är inte garantierna som är haken heller, det finns ju realränteobligationer t.ex. vilka ju så när som på skatteeffekter är garanterade reell avkastning.
Bortser du från risken så är det rätt rimligt att förvänta sig en avkastning på aktier eftersom utan en sådan förväntan så skulle ju ingen investera i dem och utan någon som investerar i aktier så skulle vi inte ha aktiebolag.
Men det är som sagt placeringshorisont och liknande som avgör var man placerar pengarna. Man brukar inte rekommendera att placera pengar som du skall betala hyran med i aktier, det säger sig själv.
Citat:
Slutligen undrar jag vilken fond(fondkonto?) som är bäst, om någon kan förklara varför så att man förstår lite bättre för jag kan nästan ingenting om fonder. Avanza Zero hör jag ofta där man har runt 30 olika fonder i sitt konto, varför är den bäst och varför skulle jag flytta mina pengar från mitt sparkonto dit och riskera att förlora ännu mer än vad jag gör av inflationen? Jag kan tjäna mer om det går bra ja men det finns noll garantier och är kanske inte värt risken såvida man inte har riktigt mycket pengar..
En fond med låga avgifter är att föredra eftersom det innebär att ditt innehav belastas av mindre avgifter helt enkelt. Och när vi talar långsiktig placering så är det på sin plats att påpeka att avgiften må se liten ut som procent av kapitalet, men i långa loppet så är det avgiften som andel av avkastningen som blir relevant och då ser det inte så nätt och gulligt ut som man kan förledas att tro av avgiftsprocenten.