Citat:
Ursprungligen postat av
procentarn
Om man lägger vätgasanläggningen i en stad då kan värmen som blir när kompressorer och gasturbiner blir varma ledas till husen runtikring. Ledningar som leder värmen bara några hundra meter och värmer upp alla husen i en stadskärna.
Då blir inga förluster.
Produktionen av vätgas producerar mest vätgas, inte så mycket värme. Kompressorerna för att komprimera vätgasen, blir varma. Men jag är tror inte lagringen är med i mina 0.35%. Så ska du komprimera den istället för att lagra den i bergrum blir det svårare.
Turbiner vet jag inte vilka de ska vara. Ett turbinkraftverk har en effektivitet på ca 40% En bränslecell har en effektivitet på ca 50%. Men strömmen från bränsleceller måste då omvandlas till växelström.
Citat:
Ursprungligen postat av
procentarn
Och nej, man kan inte pumpa upp vatten i befintliga vattenkraftverk för de går redan på full kapacitet när vi behöver elen som mest. Då får man bygga nya vattenanläggningar vid ställen där man har typ berg, stora höjdskillnader i alla fall eller något. Komplicerat.
Medan en vätgasanläggning kan anläggas på plan mark.
Var ska du få strömmen till dina vätgasverk om alla vindsnurror i södra Sverige går för fullt jämt? Vilket de gör idag om det blåser. Problemet är att de inte räcker till. Då är det förstås bättre med en nästan 100% effektiv elström till hushållen från vindkraften, än en 0.35% effektivitet från dina vätgasverk.
Problemet idag är att det är begränsad överföringskapacitet mellan norra och södra Sverige. Därför går inte vattenkraften i Norrland för fullt förrän mitt i vintern. Även om man skickar all el man kan, blir det över. Så delar av både vatten och vindkraften, producerar mindre på natten och sommaren. Pumpkraftverk finns och fungerar, däremot anses det inte lönsamt investeringsmässigt. I alla fall inte med priserna i norr. Kunde man föra över elen skulle det nog vara mer intressant med dagens priser.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpkraftverk