• 4
  • 5
2022-09-18, 12:08
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag har uppfattat det så att du har svårt att svara på ingående frågor när du skall växla, då handlar det mera om att växla när tillfälle ges.

Ha med dig några hundra Euro och ditt pass hela tiden och växla lite i taget, om kursen kommer att gå upp eller ner i framtiden kan jag inte, med säkerhet, uttala mig om och det kan ingen annan heller.

När du är i Stockholm kan du ta båten över till Åland, det som du betalar ombord betalar du med Euro och när du kommer till Åland växlar du dina Euro till SEK, det bästa är om du är på Åland en vardag under dagtid.

Du kan googla på "Mariehamn valutaväxling".

Ok, på Åland skiter de i Hur mycket man växlar och varför man har dem eller? Jag har kanske 3-4000 euro och 1000 usd Jag är i sthlm nu, kan lätt tänka mig en färd dit!
Citera
2022-09-18, 14:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok, på Åland skiter de i Hur mycket man växlar och varför man har dem eller? Jag har kanske 3-4000 euro och 1000 usd Jag är i sthlm nu, kan lätt tänka mig en färd dit!

Jag tror inte att de helt skiter i det, växla lite på olika ställen, se till att vara där en vardag under kontorstid, när bankerna är öppna.

Nordea har kontor i Mariehamn, om du har någon nytta av just Nordea.
Citera
2022-09-20, 11:42
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jag tror inte att de helt skiter i det, växla lite på olika ställen, se till att vara där en vardag under kontorstid, när bankerna är öppna.

Nordea har kontor i Mariehamn, om du har någon nytta av just Nordea.

Ok tack! Tyvärr ingen nytta av Nordea, men man kanske borde byta...

Jag var inne på forex igår och växlade, fick en kurs på 10.05,officiellt låg den på 10.81, så där gick man miste om en hel del deg. Men man har ju inget annat val liksom
Citera
2022-09-20, 11:55
Medlem
swebarbs avatar
jag hade köpt guld för pengarna, en investering man aldrig lär ångra.
Citera
2022-09-20, 15:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok tack! Tyvärr ingen nytta av Nordea, men man kanske borde byta...

Jag var inne på forex igår och växlade, fick en kurs på 10.05,officiellt låg den på 10.81, så där gick man miste om en hel del deg. Men man har ju inget annat val liksom

Du har inte gått miste om något, 10:81 var en riktkurs för avista-valuta. Det vill säga för betalningar, överföringar, ingen får exakt den kursen, det är upp till varje aktör (bank, finansinstitut etc) att sätta sin egen kurs.

Du får aldrig den kursen för sedlar, resevaluta. För resevaluta finns det ingen officiell kurs.
Senast redigerad av trottwell 2022-09-20 kl. 16:05.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in